SONY VPL-VW5000ES
NAJLEPSZY PROJEKTOR KLASY HIGH END
DO DOMOWEJ SALI KINOWEJ
Sony jest jednym z graczy rynku projekcyjnego, którzy od samego początki mocno promowali technologię 4K, na długo zanim inni producenci zobaczyli w tym szansę i potencjał.
To co wyróżnia projektor Sony VPL-VW5000ES od konkurencji to jego niebywała jasność, przy zachowaniu bardzo dobrego poziomu kontrastu i czerni. W najjaśniejszym trybie i ustawieniach maksymalnej mocy lasera rzutnik jest w stanie wykrzesać w okolicy deklarowanych 5000 Lumenów podczas instalacji szerokoogniskowej (blisko ekranu). Przy średniej pozycji zakresu rzutowania obiektywu jasność maksymalna oscyluje w okolicy 4800 Lumenów. To wartość niespotykana w segmencie domowych projektorów kinowych. Daje to przewagę nad konkurentami i sprawia, że SONY VW5000ES nie ma niemal konkurencji w sytuacjach:
- kiedy chcemy uzyskać najlepszy możliwy efekt HDR z projektorów konsumenckich
- dysponujemy bardzo dużym ekranem o szerokości powyżej 350 cm
- nasza sala kinowa jest stosunkowo duża i chcemy pomieścić widzów w 2,3 lub 4 rzędach
Możliwości jakie ze sobą niesie ten najlepszy projektor 4K i atrakcyjna jak na tę klasę cena sprawiły, że pojawiła się grupa bezkompromisowych entuzjastów projekcji HDR, która zestawia ze sobą 2, a czasem nawet 3 projektory VPL-VW5000ES tworząc obraz o niebywałej dynamice i jasności. Celem takiego zabiegu jest uzyskanie najlepszego efektu HDR w warunkach domowych przy zachowaniu bardzo dobrego kontrastu.
NAJLEPSZY RZUTNIK KINOWY DO NAJLEPSZYCH SAL KINOWYCH
Na obecny moment (2019), rzutnik Sony VW5000ES to najprawdopodobniej najlepszy projektor High End dostępny w sprzedaży konsumenckiej. To najlepiej dostosowany rzutnik do instalacji w średniej i dużej wielkości prywatnej sali kinowej. Czyli w warunkach, gdzie kluczowe jest zachowanie bardzo wysokiej jakości projekcji przy dużym zapasie jasności. Solidny niczym czołg, a jednocześnie najbardziej zaawansowany technologicznie. Projektor występuje w 2 wersjach różniących się parametrami obiektywu. Wersja Z7013 przeznaczona do instalacji w typowej salce kinowej oraz opcja Z7008 z obiektywem o szerokiej ogniskowej, do zastosowania kiedy posiadamy małe pomieszczenie kinowe lub musimy zainstalować projektor w bliskiej odległości względem ekranu.
Jeśli chcemy zatem stworzyć najlepsze kino domowe w naszym domu, z pewnością jest to model warty rozpatrzenia.
NAJLEPSZY EFEKT HDR
Przyjmując pewne uproszczenie. Jeśli w 4K chodziłoby o większą ilość pikseli, to w HDR chodziłoby i jakość pikseli. W systemie audio „zakres dynamiki” definiuje nam lekkość i łatwość systemu w reprodukcji dźwięków. Począwszy od tych najcichszych (określonych przez poziom tła akustycznego) aż po te najgłośniejsze (określone przez zniekształcenia). W przypadku systemów video – w HDR sztuka polega na reprodukcji materiałów od najciemniejszych do najjaśniejszych. W porównaniu do tradycyjnej, konwencjonalnej technologii SDR, HDR dostarcza rozrywkę i efekt zagłębienia się w akcji w sposób jaki dotychczas był nieosiągalny dla technologii video. Jak tylko raz doświadczymy prawidłowego seansu HDR, to będziemy chcieli powrócić do SDR.
CICHA PRACA
Na podkreślenie zasługuje też kultura pracy projektora. Jest on chłodzony cieczą, co w klasie wyższej i high end spotyka się coraz częściej z racji na efektywność rozwiązania. W porównaniu do najlepszego projektora JVC DLA-Z1, Sony VW5000ES jest sporo cichszy. Pracując na maksymalnych ustawieniach jasności, jaka jest niezbędna dla optymalnego odtwarzania materiałów HDR – różnica w poziomach głośności wypada na korzyść projektora Sony. Najlepsze kino to nie tylko doskonały obraz, ale również cisza kiedy żaden dźwięk nie wydobywa się z naszego systemu nagłośnienia.
ROZDZIELCZOŚĆ 4K DCI – OSTRY I WYRAŹNY OBRAZ
Panele SXRD w projektorze Sony 5000ES mają identyczną rozdzielczość poziomą wynoszącą 4096 pikseli, jak projektory kinowe 4K. Do domowego zastosowania projektory konsumenckie mają często rozdzielczość wynoszącą 3840 pikseli. Dlatego w przypadku projektora SONY 128 pikseli po lewej i prawej stronie ekranu zostanie wyświetlone poza tradycyjnym formatem ekranu jeśli zdecydujemy się na format 16:9. Oczywiście obszar ten pozostanie całkowicie niewidoczny o ile nie zdecydujemy się na przesłanie do projektora treści 4096. Projektor Sony posiada funkcję pamięci ustawień obiektywu, dzięki czemu w szybki i prosty sposób można zmieniać położenie wyświetlanego materiału na ekranie.
Projektor tej klasy wyświetla oczywiście obraz 4K w postaci natywnej, bez użycia jakichkolwiek mechanizmów symulujących obecność dodatkowych pikseli.
IMPONUJĄCA JASNOŚĆ
Sony VPL-VW5000ES posiada według specyfikacji jasność określoną na 5000 ANSI Lumen. To 2,5x więcej niż jasność jaką oferuje projektor laserowy 4K , stojący niżej w hierarchii projektor VPL-VW760ES i około 2x więcej niż doskonały projektor laserowy do kina domowego – VPL-VW870ES. Dla niedużych ekranów rzędu 100-135” niezbędne będzie obniżenie jasności świecenia, aby zachować pożądany efekt podczas seansów filmów z Blu-ray. W przypadku projekcji filmów UHD projektor automatycznie przestawia się w tryb projekcji jasnej (100% mocy), w celu uzyskania dobre jakości efektu HDR. Niestety, uzyskanie efektownego HDR wymaga sporej jasności, która jest zwykle największą bolączką projektorów kinowych. Połączenie dobrej jakości czerni z bardzo wysoką, ale regulowaną w szerokim zakresie jasnością jest nadal bolączką 90% projektorów kinowych.
NAJBARDZIEJ ZAAWANSOWANY PROJEKTOR KINOWY W HISTORII SONY
Najwyższy model projektora w ofercie Sony oferuje oczywiście pełną obsługę sygnału 18Gbps i jest w stanie przyjąć dowolny format obrazu zapisany w specyfikacji HDMI 2.0b. Bez problemu zatem odtworzymy filmy 60 klatkowe 4K jak i materiały video zapisane w szerszej palecie barw z wysokim próbkowaniem kolorów. Pełne wsparcie sygnału 18Gbps wymaga oczywiście zastosowania profesjonalnych przewodów HDMI (najlepiej światłowody).
Producent deklaruje kontrast projektora na poziomie “nieskończonym”, co ma oznaczać, że powinien dysponować idealną czernią (znakomicie blokować światło). Oczywiście najwyższe wartości kontrastu są uzyskiwane przy pomocy „dynamicznej kontroli” jasności laserowego źródła światła. Mechanizm działa na podobnej zasadzie jak „dynamiczne” przysłony stosowane w projektorach domowych. System kontroli, dynamicznie dostosowuje ilość generowanego światła w zależności od wyświetlanej sceny. Co w przypadku idealnie czarnych plansz i scen, wygląda doskonale. Zaś nieco mniej perfekcyjnie, kiedy na ekranie pojawiają się jednocześnie jasne i ciemne elementy.
Niemniej w segmencie High End nie ma konkurencyjnego projektora, który dysponowałby tak wysoką jasnością i tak dobrym kontrastem w cenie do ok. 300 000 zł. Jest to rzutnik o wyjątkowych cechach, które sprawiają, że w pewnych zastosowaniach nie ma konkurencji. O ile najlepszą czerń oferują projektory w niższym segmencie cenowym, o tyle tak wysokiej jasności w projektorach kinowych nie znajdziemy u konkurencji. Chyba, że skoncentrujemy swoją uwagę na wyższym poziomie cenowym, oferowanym przez projektory DCI.
NAJLEPSZA JAKOŚĆ OBRAZU HD
Inżynierowie Sony doskonale zdawali sobie sprawę z faktu, że większość materiału jaki będą oglądali widzowie nadal będzie w wysokiej rozdzielczości a nie UHD. Stąd spory nacisk położono na algorytmy upskalowania sygnału HD do 4K. Proste upskalery dokonują procesu interpolacji porównując ze sobą 2 sąsiadujące ze sobą piksele. Te bardziej wyrafinowane mechanizmy porównują piksele analizując sąsiedztwo w poziomie, pionie i po skosie. Dodatkowo porównując piksele na sąsiadujących ze sobą klatkach filmowych (przed i po).
Sony szczyci się, że system „Reality Creation” zagłębia się jeszcze dalej w analizie obrazu, biorąc pod uwagę zaszumienie obrazu oraz sięgając do potężnego archiwum zdjęć zgromadzonego przez Sony. System „Reality Creation” porównuje wzorce z oryginalnej klatki filmowej z obiektami zgromadzonymi w swojej bazie i na ich podstawie dokonuje „inteligentnego” wypełnienia brakujących informacji.
NAJLEPSZA SALA KINOWA
Najlepsze sale kinowe mają zwykle to do siebie, że ich wymiary pozwalają na pomieszczenie jednocześnie wielu osób. Duże pomieszczenie oznacza z kolei najczęściej wielki ekran i widzów usadowionych w kilku rzędach. Generuje to spore utrudnienia projektantom pomieszczeń kinowych. Muszą zaprojektować taką wielkość ekranu, aby umożliwił on komfortowe oglądanie zarówno dla widzów siedzących w 1, jak i 2-gim rzędzie. A przecież czasami zdarzają się nawet salki z większą ilością siedzeń.
Kiedy już dobierzemy optymalny pod względem wielkości ekran, za pomocą odpowiednich formuł i wyliczeń dochodzimy do szybkiego wniosku że potrzebujemy projektora dysponującego bardzo wysoką jasnością – na poziomie minimum 3000 Lumenów. Wtedy rozpoczynają się problemy, ponieważ urządzenia konsumenckie, czyli typowe projektory oferują znacznie niższe wartości. Najtańszy projektor 4K od Sony oferuje około 1500 Lumenów a i tak należy on do jaśniejszych urządzeń jeśli przyjrzymy się konkurencji. W ten sposób szybko dojdziemy do wniosku, że pod wieloma względami najlepszy projektor 4K w ofercie Sony jest wyjątkową i unikalną propozycją.
Pamiętajmy, że pomimo że teoretycznie wartość 4500 Lumenów jest stosunkowo nieduża jeśli porównamy profesjonalne projektory prezentacyjne, to nasz bohater przy bardzo wysokiej jasności oferuje najlepszy w klasie kontrast, czerń, ostrość i kolorymetrię.
LASER = ŻYWOTNOŚĆ 20 000 GODZIN!
Z żywotnością określoną na 20 000 godzin pracy, projektor laserowy Sony jest praktycznie bezobsługowy. Tradycyjne lampy UHP w konwencjonalnych urządzeniach projekcyjnych wymagają wymiany co 1 500 – 3 000 godzin pracy. Ich żywotność zależy od bardzo wielu czynników – warunków instalacyjnych, ilości cyklów włączeń i wyłączeń rzutnika, trybu jasności lampy w jakiej pracuje urządzenie. Ponadto tradycyjne lampy cierpią na przypadłość wytrącanie jasności. Wraz z czasem jasność stopniowo opada.
Już po pierwszych kilkudziesięciu godzinach pracy można odnotować pierwszy zauważalny spadek. W przypadku rozwiązań bazujących na rozwiązaniu laser/fosfor możemy cieszyć się pracą ok. 20 000 godzin przy jednoczesnym bardzo powolnym i stopniowym obniżeniu jasności. Taka żywotność przekłada się na możliwość pracy 10 godzin dziennie, 5 dni w tygodniu, 50 tygodni w roku – przez 8 lat!.
DLACZEGO NAJLEPSZY PROJEKTOR 4K JEST WART SWOJEJ CENY?
Przede wszystkim ze względu na:
- bardzo wysoką jasność – dającą możliwość wykorzystania niemal w każdych warunkach
- najlepszy HDR w projektorach domowych
- najlepszą ostrość, jaką można spotkać w urządzeniach konsumenckich
- możliwość płynnej regulacji jasności i dostosowania do warunków projekcji
- różne wersje obiektywów zależne od pożądanych parametrów Throw Ratio
- laserowe źródło światła
- płynność, świetne oddanie obiektów w ruchu
- natywna rozdzielczość 4K (4096x2160p)
- pełne złącze 18Gbps HDMI
- wysoki kontrast i dobrą czerń
Specyfikacja techniczna
Rozdzielczość | 4K UltraHD (4096×2160) |
Technologia wyświetlania | 3x przetwornik SXRD 0,74 cala, laserowe źródło światła |
Jasność | 5000 lumenów |
Kontrast | Nieskończony |
Lens Shift | W pionie +/- 80%, w poziomie +/-31% |
Lampa i żywotność | Laserowe źródło światła, 20 000 godzin |
Waga | 43 kg |
Wymiary (WHD) | 550 x 260 x 815 mm |
Polecamy artykuły z naszego bloga
Prywatne kino – myślałeś o posiadaniu prywatnego kina, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Zastanawiasz się, czy warto zainwestować we własne kino w domu? Postaramy się udzielić odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Przedstawiamy niezwykłą instalację, która miała miejsce w Londynie i została wykonana przez naszych znajomych z „Imagine This”. To jedna z takich instalacji, która trafia się firmie instalacyjnej “raz w życiu.”
Jeśli interesujesz się projektorem klasy Sony VPL-VW5000ES to zapewne na poważnie myślisz o sali kinowej. A jeśli sala kinowa to kinowe nagłośnienie. Przeczytaj jakie powinno być i dlaczego…