SONY VPL-VW570ES
OPTYMALNY PROJEKTOR KINOWY 4K ?
WYCOFANY. Model zastąpiony SONY VPL-VW590ES

Sony VPL-VW570ES – najwyższy „lampowy” model 4K

VW570 zastępuje w roku 2019 aż 2 poprzednie modele – VW360 oraz VW550. Sony zdecydowało się na uproszczenie linii produktowej. Z projektorów wykorzystujących lampę jako źródło światło zobaczymy jedynie Sony VPL-VW270ES oraz Sony VPL-VW570ES.

Sony VW570 posiada jasność 1800 Lumenów i jest to oczywiście natywny projektor kinowy 4K. Na pokładzie znajdziemy układ Advanced Iris, czyli dynamiczną przysłonę której zadaniem jest zwiększenie kontrastu (poprzez obniżenie poziomu czerni i ilości wydostającego się z obiektywu światła) wyświetlanego obrazu. W przypadku nowego modelu ma on wynieść według deklaracji producenta aż 350 000:1.

Co ciekawe, Sony decydując się na wycofanie serii 300 zaproponowało cenę nowego modelu, VW570ES na poziomie cenowym pomiędzy poprzednim modelem VW360ES a serii 550ES. Możemy się jedynie cieszyć z takiego biegu wypadków. Być może w wyniku tej operacji model ten zyskał tytuł “najlepszy zakup” oferując optymalny stosunek jakości do ceny. Tym bardziej że projektory Sony słyną z bardzo dobrego wykonania, bezawaryjności oraz bezproblemowego użytkowania. Jest to niezwykle ważne, ponieważ projektor użytkujemy zwykle przez dłuższy okres czasu i musi on być w stanie współpracować z dużą ilością różnych urządzeń pochodzących z oferty różnych producentów. Powinna być zatem zapewniona bezproblemowa kompatybilność z różnymi formatami sygnału i producentami (różna implementacja technologii).

Warto również zaznaczyć, że Sony posiada najprawdopodobniej największe doświadczenie w kwestii projektorów do kina domowego pracujących w technologii 4K. Już w roku 2013 zaprezentował swój pierwszy projektor 4K – Sony VPL-VW500ES. Wyprzedzał on technologicznie swoje czasy oferując wysoką rozdzielczość, zanim jeszcze pojawiły się pierwsze materiały 4K. Czy najnowszy model z serii 500 to optymalny projektor do domu i zarazem najlepszy zakup? Zapoznajmy się z jego możliwościami…

WYGLĄD I WYPOSAŻENIE

Do wyboru otrzymujemy 2 wersje kolorystyczne: czarną i białą. Pierwsza przeznaczona do domowych sal kinowych, zaś druga częściej będzie wybierana jest do instalacji w salonach i pokojach użytkowych, czyli do kina domowego. Tam gdzie biel lepiej komponuje się z tłem sufitu.

Swoim wyglądem projektor przypomina poprzednika, VPL-VW550ES. Na pierwszy rzut oka starszy jak i aktualny model wyglądają identycznie. Dopiero co bardziej spostrzegawcze osoby dostrzegą, że nowy model jest nieco wyższy. Wynika to z zastosowania nowej płyty głównej z nowym procesorem obrazu 4K. Wymusiła ona więcej miejsca wewnątrz obudowy rzutnika.

Spoglądając na urządzenie, natychmiast dochodzimy do wniosku że mamy do czynienia z produktem klasy premium. Solidne wykonanie, duża i ciężka obudowa sprawiają że urządzenie „wzbudza zaufanie” samym swoim wyglądem. Pokaźna soczewka została osadzona centralnie, co ułatwia instalację jak i obliczenia związane z optymalnym ustawieniem projektora względem ekranu.

Panel ze złączami sygnałowymi znajdujemy z lewej strony projektora. Obejmuje on kolejno: gniazdo sieciowe Ethernet, które specjalistyczne firmy mogą wykorzystać do kalibracji obrazu, za pomocą oprogramowania Sony Projection Calibration Pro, dwa gniazda HDMI w pełni 18Gbps, dwa porty TRIGGER, gniazda REMOTE oraz IR IN a także USB. To ostatnie wykorzystywane jest do aktualizacji oprogramowania. W odróżnieniu od starszej generacji projektorów Sony – gniazdo zasilające przeniesiono z boku na tył projektora.

JASNOŚĆ SONY VPL-VW570ES

Projektor jest wyposażony w mocniejszą i wydajniejszą lampę niż model niższy, oferując tym samym jasność na poziomie 1800 Lumenów. Daje to sporą przewagę nad młodszym bratem, szczególnie kiedy chcemy zainstalować go w większej sali kinowej lub cieszyć się bardziej efektownym zjawiskiem HDR. Poziom 1800 Lumenów pozwoli cieszyć się żywym obrazu o wysokiej dynamice na średniej wielkości ekranach projekcyjnych. Lampa o wysokiej mocy pozwoli na 6000 godzin seansu przy założeniu że wykorzystujemy tryb ekonomiczny, który wydłuża jej żywotność.

Oczywiście podane wartości są parametrami deklarowanymi i uzyskiwanymi w pewnych konkretnych warunkach i ustawieniach. Do celów projektowych, należy zawsze uwzględniać parametry rzeczywiste wynikające z pomiarów.

Tę „maszynę” kinową z powodzeniem można wykorzystać do projekcji obrazów o podstawie dochodzącej do 300 cm. Dla większych obrazów kinowych zalecanym modelem jest Sony VPL-VW870ES lub VW760ES – pierwszy „budżetowy” projektor laserowy 4K.

KONTRAST 350 000:1

Kontrast natywny 570-tki jest na zbliżonym poziomie jaki oferuje najtańszy projektor 4K. Zasadnicza różnica pomiędzy 2 braćmi polega jednak na zastosowaniu ruchomego mechanizmu przysłony w droższym modelu. Ruchomy pierścień znajduje się w miejscu skupienia się wiązki świetlnej wewnątrz układu optycznego.  W zależności od wyświetlanej sceny, czy zawiera ona dużą ilość jasnych elementów, czy też dominują ciemne elementy – pierścień otwiera się lub zamyka. Dla scen ciemnych, zawierających dużą ilość czarnych i szarych elementów pozostających w mroku – przysłona ulega stopniowemu przymknięciu. Minimalizując tym samym ilość światła jaką widzimy na ekranie. Mniejsza ilość światła na ekranie oznacza lepszą czerń. Z kolei przy scenach jasnych, przysłona ulega otwarciu i z wnętrza projektora wydostaje się większa wiązka światła. Przysłona reaguje bardzo szybko, a algorytm mechanizmu na bieżąco wylicza w jaki sposób ma działać system, aby dostarczać najlepszy kontrast bez widocznego efektu „pompowania”.

Dzięki takiemu zabiegowi i wielu lat pracy nad systemem, konstruktorom udało się uzyskać dynamiczny kontrast wynoszący 350 000:1. Przekłada się to oczywiście na szczegółowość i realizm każdej wyświetlanej na ekranie sceny filmowej.  Natywny projektor kinowy 4K z dobrym, wysokim kontrastem dostarcza niezapomnianych przeżyć.

Projektor HDR 4K Sony

AUTO-KALIBRACJA LAMPY

Większość zaawansowanych użytkowników projektorów kinowych wyposażonych w lampę doskonale zdaje sobie sprawę, że wraz z upływem czasu zmienia się charakterystyka wyświetlanego obrazu przesuwając poszczególne składowe RGB i burząc tym samym naturalność obrazu. Sony VPL-VW570ES posiada wbudowany sensor, którego celem jest utrzymanie równowagi pomiędzy kolorami podstawowymi. Sensor dokonuje pomiaru i weryfikuje co jakiś czas czy rozbieżność pomiędzy kolorami powinna być zauważalna na ekranie, czy nie. Jeśli różnica pomiędzy składowymi będzie istotna, to na życzenie użytkownika projektor może dokonać kalibracji parametrów.

PAMIĘĆ OBIEKTYWU

Materiały które wyświetlamy na ekranie naszego projektora często mają różne proporcje obrazu (formaty). Począwszy od formatu telewizyjnego (1.78:1) aż po formaty kinowe (2.35-2.39:1). Mnogość formatów powoduje, że obraz na ekranie ma zmienną wysokość. Chociaż podstawowy model VPL-VW270 posiada elektrycznie sterowany obiektyw, nie został on jednak wyposażony w sensor zapamiętujący jego położenie. W modelu wyższym VPL-VW570ES do dyspozycji mamy banki pamięci w których możemy zapisać przesuniecie lens shift, ostrość, wielkość czy też proporcje obrazu. Szczególnie przydatna funkcja kiedy chcemy zmieniać wielkość obrazu w zależności od wyświetlanego formatu . Niezależnie, czy posiadamy jeden stały ekran w formacie 2.35:1 czy też ekran wieloformatowy.

TECHNOLOGIA WYSOKIEJ ROZDZIELCZOŚCI – REALITY CREATION

VPL-VW570ES przynosi nam nowy procesor obrazu X1, który po raz pierwszy zagościł w projektorach domowych. Jego możliwości możemy obejrzeć m.in. uaktywniając funkcję „Reality Creation”, której zadaniem jest poprawa ostrości i szczegółów wyświetlanych na ekranie.

Inżynierowie Sony doskonale zdają sobie sprawę, że właściciele projektów 4K pomimo imponującej rozdzielczości jaką oferują projektory w zdecydowanej większości będą na co dzień oglądali materiał HD, czyli 1080. Wyświetlanie materiałów Full HD na matrycach 4K wprowadza zaszumienie do obrazu. Typowe procesory up-skalujące analizują 2 sąsiadujące ze sobą piksele i na ich podstawie dokonają uśrednienia. Te bardziej wyrafinowane procesory dodatkowo analizują według różnych kluczy porównawczych lokalizacje sąsiadujących ze sobą pikseli. Dzięki bardziej wnikliwej analizie zyskujemy informację co potencjalnie mogłoby się znajdować w brakujących (uzupełnianych) pikselach. Projektory nowej generacji zostały wyposażone w procesor X1, który zyskał potężne moce obliczeniowe. Oprócz samego up-skalowania procesor dokonuje:

  • czyszczenie, odszumianie materiału źródłowego na wejściu do projektora
  • analizuje wzorzec w oparciu o analizę trójwymiarową obiektów które znajdują się w bazie pamięci projektora
  • dopasowuje obraz wejściowy do obrazów z bazy, gdzie procesor analizuje obraz na wejściu projektora i porównuje go z obrazami zapisanymi w swojej pamięci aby ustalić wzorzec dla interpolacji
  • minimalizuje ilość artefaktów powstałych w skutek kompresji sygnału video. Sygnał video, szczególnie pochodzący z serwisów strumieniowych czy przekazów satelitarnych często podlega wysokiej kompresji. Ta powoduje powstawanie wielu artefaktów i efektów ubocznych, wpływających negatywnie na jakość obrazu.

Technologia up-skalowania 4K „Reality Creation” porównuje próbki z oryginalnego obrazu z wzorcami zapisanymi w bazie projektora, porównuje je, analizuje i zastępuje oryginalne wzorce HD, zoptymalizowanymi wzorcami 4K.

Projektor do salki kinowej Sony VW360

INPUT LAG

Parametr ten określa jak dużo czasu upływa pomiędzy wysłaniem obrazu do projektora, a jego wyświetleniem na ekranie. Gdy gramy w jakąś grę na projektorze, którego lag jest duży, wtedy to co widzimy na ekranie projekcyjnym nie odpowiada stanowi faktycznemu w świecie gry. Wykonujemy ruch, ale nasza postać przesuwa się z pewnym opóźnieniem. Ktoś nas zabija, a my jeszcze o tym nie wiemy, bo na ekranie jest wciąż scena sprzed chwili. Skrócenie opóźnienia sygnału jest kluczowe dla osób wykorzystujących projektory do grania na wielkim ekranie. Projektory japońskiego producenta od zawsze cieszą się opinią graczy, którzy doceniają niski czas opóźnienia.

MOTIONFLOW 4K = PŁYNNOŚĆ RUCHU

Drugim udogodnieniem powstałym w oparciu o nowy procesor video jest udoskonalona funkcja „Motionflow”, czyli interpolacja klatek. Polega ona na tworzeniu dodatkowej zawartości pomiędzy 2 istniejącymi klatkami filmowymi i wstawieniu jej celem poprawy płynności. Projektor wyświetlając większą ilość klatek niż miałoby to miejsce w rzeczywistości sprawia wrażenie lepszej płynności bez efektu smużenia. Aż 5 różniących się metod za pomocą których uzyskujemy efekt płynności ruchu pozwoli nam dobrać odpowiednie narzędzie do oglądanego przez nas materiału video.

FABRYCZNE „NASTAWY” PRODUCENTA

Rzutnik kinowy Sony VPL-VW570ES posiada zapisane w pamięci ustawienia różnych parametrów i składowych obrazu, które razem tworzą obraz o określonym charakterze. Ma to na celu umożliwienie posiadaczom rzutnika dopasować obraz do pożądanej jakości i swoich własnych preferencji. Wybór przygotowanego przez inżynierów Sony presetu zależy m.in. od wielkości ekranu, sytuacji oświetleniowej jaka panuje w pomieszczeniu, czy też osobistych preferencji. Do rąk dostajemy aż 9 trybów skalibrowanego obrazu. Nazywają się one odpowiednio: kino cyfrowe, wzorcowy, telewizja, fotografie, gry, jasny obraz kinowy, jasny obraz telewizyjny i dwa tryby do oglądania filmów kinowych. Oprócz trybów predefinowanych mamy oczywiście możliwość wprowadzenia swoich ustawień i dokonywania korekty na zapisanych parametrach. Dodatkowe możliwości korekty kolorystyki zapewnia zaawansowane narzędzie HSV (Hue Saturation Value).

OBSŁUGA MATERIAŁU 18GBPS

Identycznie jak w poprzedniej generacji serii 5xx – rzutnik kinowy posiada płytę główną z układami HDMI pozwalającymi na przyjęcie sygnału 18Gbps. W ten sposób można do projektora przesłać dowolny sygnał mieszący się w ramach specyfikacji HDMI 2.0. Docenią to wszyscy użytkownicy projektora wykorzystujący źródła cyfrowe 4K w tym przede wszystkim formaty HDR wymagające obrazu 10-bitowego. Warto jedynie pamiętać o wykorzystaniu podczas instalacji przewodów najlepszej jakości, takich jak np. optyczne kable hdmi, które bezproblemowo przesyłają najwyższej jakości sygnały HDR.

CO ZYSKUJEMY W STOSUNKU DO TAŃSZEGO VW270ES?

Pięć ustawień pamięci położenia obiektywu – kiedy zechcemy skorzystać z ekranu w formacie 2.35:1 i powiększać obraz na czas projekcji panoramicznej. Bądź też kiedy posiadamy wieloformatowy ekran, z możliwością dostosowania się formatów do wyświetlanego materiału. Drugą i chyba znacznie bardziej istotną różnicą jest układ dynamicznej przysłony, która diametralnie polepsza nam kontrast wyświetlanego materiału video. Zamiast 15 000:1 natywnego zyskujemy dynamiczny 350 000:1. Lepsza czerń i kontrast. Trzecim elementem jest jasność – zamiast 1500, jasność rośnie do 1800 Lumenów. Większy obraz, lepszy efekt HDR – potrzebujemy wyższej jasności. Model ten to najprawdopodobniej najlepszy zakup, jeśli dysponujemy ograniczonym budżetem a chcemy stworzyć małe prywatne kino.

PRZEZNACZENIE

Natywny projektor 4K od Sony polecamy szczególnie osobom poszukującym „złotego środka”. Miłośnikom rozrywki, którzy są w stanie docenić zaawansowane i nowoczesne rozwiązania oferujące wysoką jakość obrazu, ale jednocześnie trzymających rękę na portfelu. Doskonale sprawdzi się w średniej klasy systemach kinowych i ekranami dochodzącymi do 300-320 cm w podstawie. Oczywiście w warunkach kontrolowanego oświetlenia. Przy takich instalacjach kinowych może to być optymalny projektor do domu. Do większych ekranów i salek kinowych sugerowalibyśmy zastosować któregoś z większych braci.

Sprawnie działająca przysłona dynamiczna zapewni dobrej jakości kontrast. Wysoka ostrość obiektów w ruchu i podczas projekcji dynamicznych scen sprawia, że oglądanie filmów i koncertów sprawia olbrzymią frajdę. A jeśli do tego jeszcze dodamy bardzo dobrą cenę…

Specyfikacja techniczna

Rozdzielczość 4K UltraHD 4096 x 2160
Technologia wyświetlania 0.74-cala natywny panel SXRD (4096×2160) x3
Jasność 1800 Lumenów
Kontrast Natywny: 12-14,000:1 / 350 000:1 dynamiczny
Lens Shift +/-85% pionowy & +/-31% poziomy
Lampa i żywotność 280 W, ok. 6000h tryb obniżony
Waga 14 kg
Wymiary (WHD) 496 x 205 x 464 mm