Projektor 4k  / projektor do domu / projektor do kina domowego / rzutnik projektor

W Cinematic staramy się pracować na najlepszych urządzeniach w swoich kategoriach cenowych. Dobór projektorów do instalacji zawsze jest poprzedzony dokładną analizą techniczną – możliwościami w zakresie rzutowania, rzeczywistą jasnością po kalibracji do punktu bieli, niezawodnością, konstrukcją układu optycznego itd. Projektor do domu posiada zupełnie inne wymagania i jakość obrazu niż projektor 4k do zastosowania w firmie. Bazujemy głównie na projektorach kinowych firm JVC, SIM2 oraz SONY. W bardziej nietypowych sytuacjach i instalacjach stosujemy również konkurencyjne rozwiązania lub bardziej zaawansowane konstrukcje.

Każdy z produktów jakie proponujemy ma swoje mocne i słabsze strony, istotą każdego udanego projektu sali kinowej jest dobranie rzutnika, którego mocne strony najlepiej pasują do wymagań inwestycji. Projektor do domu musi być idealnie dobrany do pomieszczenia i warunków pracy.

Porównując ze sobą projektory do kina domowego możemy wpaść bardzo szybko i łatwo w pułapkę. Wynika to z faktu, że porównywanie samych parametrów urządzeń często doprowadza do mylnych wniosków. Porównanie ze sobą konkretnych modeli wymaga dużej znajomości budowy urządzeń, komponentów jakich stosuje się do budowy, technologii oraz wiedzy na temat sposobów mierzenia parametrów, które producenci podają w swoich materiałach reklamowych. Brak czytelnych norm i standardów pomiarowych, wymaganych przez organizacje monitorujące producentów doprowadza do sytuacji w której stosunkowo często urządzenie o lepszych parametrach “marketingowych” oferuje gorszej jakości obraz niż produkt o znacznie gorszych parametrach podanych przez producenta w ulotce reklamowej. Osobną kwestią jest fakt, że wielu istotnych elementów mających olbrzymi wpływ na jakość obrazu producenci nie są w stanie w prosty sposób zmierzyć lub zobrazować ich za pomocą łatwo zrozumiałych parametrów (np.jakość układu optycznego), a te co są w stanie zmierzyć nie podają w specyfikacji lub podają z bardzo dużym uogólnieniem (np. pokrycie przestrzeni barwnej). Dlatego miejmy świadomość, że kupując projektor do kina domowego najlepiej zdać się na specjalistę, który jest w stanie zmierzyć parametry projektora lub ma szczegółową wiedzę na temat rzeczywistych parametrów technicznych projektora kinowego – a nie bazuje jedynie na deklaracjach producenta.

Projektory kinowe JVC

Projektor kinowy JVC cechuje przede wszystkim najwyższy natywny kontrast jaki znajdziemy w urządzeniach konsumenckich. Pierwsze skojarzenie to smolista czerń i niezwykła plastyczność obrazu. Od roku 2019 w ofercie producenta znajdziemy urządzenia z natywną rozdzielczością 4K. Zakres cenowy urządzeń to od 28 000 zł do 180 000 zł. Każdy projektor 4k od JVC oferuje niezapomniane wrażenia, dzięki którym kino domowego przeniesie nas w świat magii.

Rzutniki Sim2

Sim2 to legendarna włoska firma, specjalizująca się w produkcji projektorów klasy High End. Pierwsze rzutniki pracowały jeszcze w technologii CRT, zaś od czasu rozwoju technologii DLP firma postawiła na współpracę z dostawcą rozwiązań Texas Instruments i obecnie wykorzystuję wyłącznie tą technologię projekcyjną. Projektory Sim2 zwyciężały każdy ranking w segmencie High End. Ranking projektorów bez udziału Sim2 był niemożliwy. Obecnie producent skupia się na urządzeniach o wysokiej jasności, dzięki którym efekt HDR nabiera właściwych blasków. Zakres cenowy od 29 000 zł do 650 000 zł.

Projektory kina domowego SONY

Projektory Sony są cenione przede wszystkim za niezawodność, doskonałą ostrość i wyrazistość obrazu w ruchu oraz piękny, kinowy obraz. Sony stało się liderem i promotorem technologii 4K. Jako pierwszy producent ujrzał potencjał i skupił swoją uwagę na projektorach UHD. Firma jest również pionierem jeśli chodzi o technologię laserową w projektorach kinowych. Dzięki Sony projektor laserowy stał się bardziej dostępny cenowo i większość z klientów może obecnie zakupić nowoczesny projektor do domu w przystępnej cenie. Jeśli zatem zadajesz sobie pytanie jaki projektor do domu lub jaki projektor do kina domowego zakupić – to jest to zdecydowanie właściwa droga. Aktualna oferta producenta zawiera się w przedziale cenowym od 22 000 zł do 400 000 zł.

Projektory do sal kinowych BARCO

Chciałoby się powiedzieć, że tam gdzie kończy się konkurencja, tam zaczyna się Barco. To urządzenia o zupełnie innej filozofii i przeznaczone do nieco innego zastosowania niż produkty konkurencyjne. Barco jest liderem jeśli chodzi o dostawców projektorów kinowych do kin komercyjnych i studiów filmowych. Specjalizuje się w projekcji DCI (Digital Cinema Initiatives), która z samego założenia jest przeznaczona do profesjonalnego zastosowania. Jest jednak spora grupa klientów w segmencie premium, którzy posiadają bardzo dużej ekrany w swoich systemach o szerokości 400-700cm w podstawie. Dla nich zwykle, tradycyjne projektory domowe okażą się niewystarczające. Wtedy wkracza Barco ze swoją ofertą. Projektory mają najmocniejszą pozycję w kinach domowych wyposażonych w duże ekrany. Część oferty jest jednak skierowana do nieco mniejszych salek o ekranach nawet z 300cm szerokości. Firma Barco jest jednym z pionierów rynku projektorów domowych, była dostawcą pierwszych projektorów CRT które dopiero przecierały szlak dla tego typu rozwiązań w segmencie domowym. Zakres cenowy…od 120 000 – 2 800 000 zł

Projektor kinowy Barco

Projektor czy telewizor?

Jeszcze kilkanaście lat temu odpowiedź na to pytanie była stosunkowo prosta. Projektor był bardzo drogi i dysponował stosunkowo niedużą jasnością. Największy sens miało jego stosowanie w dedykowanych pomieszczeniach, gdzie mieliśmy luksus pełnego zaciemnienia pomieszczenia. Obecnie sytuacja się nieco skomplikowała. Zarówno projektory jak i telewizory poczyniły olbrzymi progres, oferują znacznie lepszej jakości obraz niż jeszcze kilka lat temu. Co prawda dalecy jesteśmy od stwierdzenia, że każdego roku odnotujemy kluczowe i istotne skoki w jakości, natomiast przyrost jakościowy jest niewątpliwie łatwy do zauważenia w obu segmentach jeśli popatrzymy w perspektywie kilkuletniej wstecz. Obecnie projektor laserowy nie jest już aż jaką nowością jak jeszcze kilka lat temu. Zaś projektor 4k staje się standardem jeśli chodzi o rozdzielczość najchętniej kupowaną przez klientów.

Większość z nas się zgodzi, że o ile obraz pozostanie ostry, wyraźny, z naturalnymi kolorami i wysokim kontrastem to zwykle większy oznacza lepszy. Nie ma nic lepszego od wielkiego, obrazu o potężnej przekątnej, który sprawia że patrząc na niego czujemy jakbyśmy uczestniczyli w oglądanej akcji. Najnowsze projektory 4K oferują jakość, która wprawia w osłupienie wielu zwolenników telewizorów o dużych przekątnych. Które urządzenie zatem lepiej wybrać? Jaki projektor? jaki telewizor wybrać?

Obecnie wybór pomiędzy projektorem a telewizorem sprowadza się głównie do analizy pomieszczenia w którym zamierzamy zainstalować sprzęt projekcyjny. Rozpatrzmy zatem 2 najpopularniejsze sytuacje z jakimi mamy do czynienia przy oglądaniu telewizji oraz filmów: pomieszczenie użytkowe, zwykle salon oraz dedykowane pomieszczenie rozrywkowe/kinowe.

Salon

Współcześnie salon lub pokój rodzinny pełni miejsce w którym spędzamy czas z rodziną i znajomymi. Znajdziemy w nim najczęściej kanapy, stoliki kawowe, a czasem również kominek. Dobór urządzenia do takiego wnętrza zależy od kilku czynników.

W zasadzie można obecnie znaleźć atrakcyjnie wycenione telewizory o przekątnych dochodzących do 85 cali. Czyli w stosunkowo łatwy sposób możemy zainstalować duży ekran w pokoju dziennym, który zaoferuje nam jasny obraz. Taki, który poradzi sobie zarówno podczas projekcji w czasie dnia jak i wieczorem. I chociaż zaciemnienie pomieszczenia zawsze wpłynie pozytywnie na jakość obrazu, to możemy takie rozwiązanie stosować na co dzień nie martwiąc się zbytnio o zamykanie rolet, czy przesuwanie zasłon. Do typowych salonów, telewizor zwykle jest optymalnym i najprostszym rozwiązaniem.

Jeśli oglądasz dużo filmów, sportu lub generalnie telewizji – prawdopodobnie wolałbyś większy obraz niż 85″. Wtedy warto rozważyć zakup projektora 4k, a szczególnie projektor laserowy z olbrzymią żywotnością źródła światła. Bez problemu zaproponujemy projektor wyświetlający obraz o przekątnej 130″ lub nawet więcej! I chociaż obraz jest znacznie bardziej podatny na wpływ otoczenia w którym pracują, a przede wszystkim światła – to aktualnie większość z producentów ekranów ma w swojej ofercie powierzchnie zoptymalizowane do pracy w jasnych salonach. Oznacza to, że posiadając specjalny ekran projekcyjny obraz nie będzie już rozmyty i pozbawiony kontrastu jak miało to miejsce przy standardowych, białych powierzchniach projekcyjnych. I chociaż w obecnych czasach można zatem uzyskać lepszy obraz w jasnych pomieszczeniach to nadal sugerujemy zaopatrzyć się w system rolet połączony z automatyką. Zestaw taki najlepiej się sprawdzi w salonie.

Posiadanie projektora i ekranu w salonie od razu nasuwa nam problem, co zrobić z tymi urządzeniami w czasie kiedy z nich nie korzystamy?  Najlepiej ekran zainstalować w suficie podwieszanym, gdzie pozostanie doskonale ukryty w czasie dnie. Projektor zaś możemy podwiesić pod sufitem, zainstalować na półce, ukryć w windzie sufitowej lub wybrać specjalny projektor o krótkim rzutowaniu. Pozwala on na montaż w szafce lub dowolnego typu komodzie dostawionej do ściany na której rozwijamy ekran.

Każdą z tych opcji można rozważyć na etapie projektowania kina domowego.

Pomieszczenie kinowe / pomieszczenie rozrywki

Tego typu pomieszczenia zwykle są projektowane w celu uzyskania najbardziej rzeczywistych i realnych wrażeń kinowych. Są to często “pomniejszone” do warunków domowych wersje dużych multipleksów do których chodzimy w weekendy obejrzeć najnowsze hity z Hollywood. Pomieszczenia te mają sprawić, że na czas filmu zapomnimy o wszystkich problemach i całkowicie oddamy się oglądanej akcji. O tym czy warto, a także na co zwrócić uwagę przy analizie prywatnej sali kinowej – piszemy obszerniej na łamach naszego bloga. Niemniej musimy sobie zdawać sprawę, że pomieszczenie takie ma kilka zasadniczych różnic względem salonu. Jedną z ważniejszych jest możliwość pełnej kontroli nad oświetleniem. Zarządzanie i kontrola światłem sprawia,  że w każdym momencie możemy idealnie zaciemnić salkę i sprawić, że nie zobaczymy nawet dłoni przed naszym nosem. Jeśli z kolei zechcemy to możemy uruchomić delikatne oświetlenie, zaprojektowane w taki sposób, że nie wpłynie ono źle na parametry i jakość obrazu na ekranie. W takich warunkach możemy nie tylko zdecydować się na znacznie większy ekran niż w salonie ale również jakość obrazu będzie na znacznie wyższym poziomie – właśnie z racji na możliwość idealnego zaciemnienia.

Z punktu widzenia wrażeń i efektów kinowych, najważniejszą jest możliwość umieszczenia głośników za ekranem. Rozwiązanie to zapewnia najwyższą możliwą jakość i prawdziwy efekt kinowy – który jest niedostępny w warunkach salonowych…

Reasumując – jeśli dysponujemy wydzielonym pomieszczeniem, to niemal zawsze projektor z ekranem zapewnią nam lepsze wrażenia i jakość.

Technologia DLP

Właścicielem technologii DLP jest amerykańska firma Texas Instruments. Rozwiązania znajdziemy zarówno na rynku konsumenckim jak i profesjonalnym. Co ciekawe, jeszcze kilka lat temu projektory DLP dominowały w segmencie kinowym klasy średniej oraz High End. Obecnie najczęściej spotkamy technologię DLP w bardzo tanich urządzeniach, oferujących dość przeciętną jakość lub urządzeniach profesjonalnych skierowanych do specjalistycznych zastosowań. Jako ciekawostkę należny wspomnieć, że rynek profesjonalnych projektorów kinowych DCI (kina komercyjne) został praktycznie zdominowany przez technologię DLP. Uchodzące za najlepsze na świecie projektory kinowe stosowane w Dolby Cinema również wykorzystują technologię DLP. Przedstawicielem technologii DLP są projektory Sim2.

Podstawowe zalety technologii:

  • bardzo niski czas reakcji chipsetu (zmiana stanu), co przekłada się na ostrość obrazu w ruchu
  • wysoki współczynnik wypełnienia przerw pomiędzy pomiędzy pikselami, co przekłada się na doskonałą ostrość
  • brak kłopotów ze zbieżnością kolorów RGB (przy 1-chipowym rozwiązaniu)
  • wysoki kontrast ANSI (przy jednocześnie występujących elementach jasnych i ciemnych)
  • doskonałe oddanie barw
  • możliwość pracy w bardzo jasnych projektorach (nawet 60 000 Lumenów)
  • nie zmienia swoich właściwości wraz z upływem czasu

Technologia D-ILA

LCOS oznacza Liquid Crystal On Silicon, występuje pod różnymi markami i oferowana jest przez różnych dostawców. JVC opracowało swój autorski wariant, nazwany D-ILA. W odróżnieniu od alternatywnych rozwiązań JVC udało się uzyskać najniższy poziom czerni i tym samym maksymalnie ograniczyć przepuszczalność paneli. W efekcie projektory JVC zyskały miano najbardziej kontrastowych projektorów z najlepszą czernią (pomijamy profesjonalne rozwiązania DLP).

Podstawowe zalety technologii D-ILA (i projektorów JVC):
  • możliwość uzyskania bardzo wysokiego kontrastu natywnego
  • doskonała czerń (blokowanie światła)
  • możliwość uzyskania bardzo wysokiej rozdzielczości (zwykle pierwsze prototypy najwyższych rozdzielczości)

Technologia SXRD

Sony opracowało swoją autorską odmianę technologii bazującej na LCOS i ochrzciło ją nazwą SXRD (Silicon X-tal Reflective Display). Konstrukcyjnie urządzenia te są zbliżone do rozwiązań jakie znajdujemy w projektorach JVC. Struktura jak i charakter obrazu również są znacznie bardziej zbliżone do obrazu generowanego przez D-ILA niżeli do DLP.

Podstawowe zalety technologii:

  • kontrast na bardzo wysokim poziomie
  • ostrość obrazu na poziomie niemal zbliżonym do DLP
  • bardzo dobra płynność ruchu, niemal zbliżona do poziomu DLP
  • występuje również w bardzo jasnych projektorach kinowych zarówno konsumenckich jak i profesjonalnych (DCI)
  • stosunkowo krótki czas reakcji matryc
  • najlepsze upłynniacze ruchu w branży (pozbycie się efektu smużenia)

Najważniejsze różnice pomiędzy projektorami

Najważniejsze różnice pomiędzy projektorami – czyli jakie elementy wpływają na jakość obrazu i jego cenę…

  • jasność

Kluczowym elementem jaki ma wpływ na cenę urządzenia do kina domowego jest jasność projektora. Im wyższa jasność (przy zachowaniu wysokiego kontrastu) = tym wyższa cena. Przy czym należy mieć świadomość m.in. producenci podają przybliżoną jasność maksymalną projektora – co jest mało przydatną informacją przy projektowaniu systemu kinowego. Kluczowymi informacjami związanymi z jasnością rzutników są: jasność projektora po kalibracji do D65 na maksymalnym / minimalnym zoom’ie / na poszczególnych trybach fabrycznych. A także istotna jest jasność przy maksymalnej mocy źródła światła i minimalnej mocy źródła światła. Porównywanie parametrów jasności projektora w oparciu o specyfikacje producenta jest niemiarodajne.

  • kontrast

Producenci bardzo często oferują bardzo zbliżone do siebie modele, różniące się kilkoma funkcjami bądź wyposażeniem oraz parametrem kontrastu. Kontrast podawany jest często jako szacunkowa wartość i należy zwrócić uwagę, czy podawany jest jako wartość dynamiczna, czy statyczna (natywny kontrast). Z reguły większy wpływ na cenę urządzenia ma jasność niż kontrast, jednak można czasem znaleźć zależność że modele z wyższym kontrastem są wyceniane drożej od modeli z niższym kontrastem. Przy czym uwaga – temat kontrastu jest na tyle zawiły i skomplikowany, że porównywanie urządzeń w oparciu o specyfikacje  producenta może prowadzić do błędnych wniosków.

  • obiektyw

O sile i klasie projektora często świadczy obiektyw. O ile wyprodukowanie paneli z wysoką rozdzielczością niestanowi obecnie wyzwania dla producentów i przy masowej produkcji nie stanowią one znaczących kosztów przy produkcji projektorów, o tyle dobrej klasy optyka jest zawsze w cenie. Jej parametry i jakość ma olbrzymi wpływ na ostrość, szczegółowość, jasność i kontrast obrazu. Stąd często projektory z niższą rozdzielczością, ale doskonałą optyką generują lepszej jakości obraz niż te dysponujące wysoką rozdzielczością, lecz kiepskiej jakości optyką. Producenci w pierwszej kolejności tną koszty produkcji kosztem optyki, gdyż ta jest istotnym składnikiem ceny, szczególnie w klasie premium. Często projektory dzielą między sobą te same obiektywy. Jak ma to miejsce w przypadku flagowych modeli Sony VPL-VW5000ES oraz VPL-VW870ES, a także JVC DLA-Z1 oraz DLA-RS3000.

  • rozdzielczość

Projektory z wyższą rozdzielczością oraz rozwiązaniami symulującymi wyższe rozdzielczości (e-shift 8K) są zwykle droższe od porównywalnych modeli. Obecnie jesteśmy na etapie, gdzie zdecydowana większość projektorów kinowych dysponuje rozdzielczością natywną 4K, zatem nie ma miejsca zauważalna dysproporcja w cenie jaka miała miejsce jeszcze kilka lat temu pomiędzy projektorami 4K a 1080p.

  • technologia

Ta cecha ma głównie znaczenie dla preferencji osoby korzystającej z projektora. Każda z technologii: DLP, LCD, SXRD, D-ILA ma swoją specyficzną strukturę obrazu oraz cechy indywidualne. Dla zwykłych konsumentów moga być one mało istotne i znaczące, jednak dla zaawansowanych użytkowników mogą okazać się czasami kluczowe.

  • porycie palety barw

Każdy z projektorów ma pewną określoną technologicznie zdolność do odtworzenia określonej ilości kolorów i odcieni. Umiejętność te określa się stopniem pokrycia przestrzeni barwnej, najczęściej DCI-P3 oraz BT.2020. Im większe pokrycie % palety barw, tym więcej bardziej nasyconych kolorów ujrzymy na ekranie. Obraz zyskuje na plastyczności i naturalności, zbliżając się do upragnionego ideału. Niestety nic w przyrodzie nie jest za darmo, wyższe pokrycie wiąże się z większymi stratami światła wynikającymi z wprowadzenia specjalnego filtru w układ optyczny. Dlatego tak mocno producenci walczą o zdolność do wyświetlania coraz to jaśniejszych obrazów. Oferując klientowi opcję wyższej jasności ale z gorszym pokryciem kolorów, bądź niższą jasnością ale większym pokryciem palety barw. Najbardziej zaawansowane projektory i systemy kinowe typu Sim2 HDR Duo Plus skonstruowane są na bazie 2 projektorów, gdzie możemy zamówić system z 1, 2 (najlepsze pokrycie palety barw BT.2020) lub bez filtrów BT.2020 (najwyższa jasność).

  • źródło światła

Najczęściej spotykane projektory kinowe dysponują tradycyjnymi lampami UHP, zaś jeszcze niedawno mogliśmy spotkać w segmencie wyższym projektorów wykorzystujące diody LED do generowania światła (Sim2 M.150). Obecnie w segmencie konsumenckim w klasie premium spotykamy rozwiązania bazujące na technologii laser-fosfor. Zaś w segmencie profesjonalnym rozwiązania typu “czysty” laser RGB (w wersjach 3P oraz 6P).