AKUSTYKA SALI KINOWEJ

Sens i cele akustyki kinowej

Istnieje sześć celów, które muszą zostać osiągnięte w dziedzinie akustyki salki kinowej:

  1. zrozumiałość dialogów,
  2. precyzyjna lokalizacja sceny przedniej,
  3. rozproszone pole dźwięku dla kanałów efektowych,
  4. gładka i szeroka charakterystyka częstotliwościowa,
  5. szeroki zakres dynamiki,
  6. brak złych miejsc dla widzów.

Czystość, zrozumiałość dialogu niezbędna jest do komfortowego odbioru ścieżki filmowej. Widz musi być w stanie nie tylko zrozumieć dialogi, ale również usłyszeć ciche dźwięki w tle, aby wczuć się w oglądany materiał video. Na zrozumiałość dialogu ma wpływ szereg elementów, począwszy od konfiguracji sprzętowej, czasu pogłosu, szumy i hałas w pomieszczeniu, aż po rozmieszczenie widzów. Czystość i zrozumiałość dialogów jest prawdopodobnie najważniejszym elementem dla każdego posiadacza kina. Nie ma nic bardziej frustrującego niż kino domowe z którego nie słyszymy wyraźnie dialogów i pytamy się widzów obok, co powiedział główny bohater! Dlatego tak duży nacisk kładziemy na prawdziwe i sprawdzone nagłośnienie kinowe, dobry zestaw kina domowego zbudowany w oparciu o konstrukcje przeznaczone do grania kinowego są gwarantem że dźwięk wydostający się z głośników będzie czysty i wyraźny. Reszta leży już po stronie kolejnych elementów kina.

Precyzyjna lokalizacja sceny przedniej polega na dobraniu zestawu oraz jego umiejscowienia względem ekranu, aby zapewniał idealne pokrycie dźwięku z obrazem. Patrząc na ekran powinniśmy słyszeć dźwięki i odgłosy precyzyjnie dopasowane do oglądanego obrazu. Widzowie muszą być w stanie wyraźnie rozróżnić, skąd dochodzi dźwięk. Wzorcowe rozwiązanie polega na montażu głośników przednich za ekranem. Tylko takie rozwiązanie jest gwarancją idealnej synergii obrazu i dźwięku. Stąd etap projektowy jest tak ważny, projekt kina zawsze analizuje precyzyjne rozmieszczenie zestawów głośnikowych względem widzów.

Kanały efektowe mają zadbać o wrażenia i efekty które podczas seansu powinny dochodzić do nas z boków oraz z tyłu. Dźwięki te powinny tworzyć efekty, trudne do zlokalizowania. Zestawy efektowe nie mogą być zbyt blisko widzów, ani zbyt daleko. Ich kąt propagacji dźwięku musi być na tyle szeroki, aby pokrył wszystkie miejsca siedzące. Charakterystyka częstotliwościowa z kolei na tyle wyrównana względem zestawów przednich, aby dźwięk uzupełniający kanały przednie nie powodował “oderwania się” i skupienia uwagi na anomaliach dźwiękowych. Tu kolejny raz nacisk kładziemy na dobór systemów nagłośnieniowych w których producenci przykładają olbrzymią rolę do zbliżonej kierunkowości i charakterystyki częstotliwościowej zestawów w całych liniach produktowych – np. Procella Audio.

Wyrównanie charakterystyki częstotliwościowej może być zauważalna na wiele sposobów.  Nierównomierna charakterystyka częstotliwościowa polega na podbiciu charakterystyki w jednych obszarach przy jednoczesnym tłumieniu charakterystyki dla innych częstotliwości. W efekcie jedne dźwięki są uwypuklone, zaś inne tłumione. Może to się przekładać na brak realizmu, dialogi mogą brzmieć nienaturalnie. Głosy męskie pozbawione niskich tonów, zaś głosy kobiece wyraźnie nienaturalne.  Czynniki mające wpływ na gładkość charakterystyki to m.in. komponenty zastosowane w systemie nagłośnienia, właściwa lokalizacja głośników i widzów, prawidłowe zastosowanie systemów korekcji. Należy także uwzględnić, aby system był w stanie wiernie i bez zniekształceń i kompresji pracować przy wysokich poziomach ciśnienia akustycznego.

Dynamika systemu nagłośnienia jest różnicą pomiędzy najcichszym a najgłośniejszym dźwiękiem możliwym do odtworzenia przez system. Na równo uwagę zasługuje zarówno możliwość bardzo cichego grania przez system kinowy, jak i bardzo głośnego. System musi być w stanie umożliwić wyraźne usłyszenie bardzo cichego szeptu jak i bardzo głośnych wrzasków i krzyków. Wszystkie te dźwięki w komfortowy i nie męczący sposób.

Brak złych miejsc oznacza, że dźwięk we wszystkich miejscach siedzących musi być równie wysokiej jakości. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której tylko cześć widzów cieszy się super dźwiękiem, podczas gdy druga część skazana jest na gorszą jakość.

CINEMATIC