AVS forum testuje zestaw
Procella Audio 11.1.8
W ciągu ostatnich kilku lat, urok wielkiego ekranu znalazł nowy dom – nie w kinach, ale w przytulnych granicach naszych własnych domów. Ta zmiana została napędzona zmianami, które nastąpiły w czasie jaki oddzielał premierę kinową, od premiery domowej. Obecnie czas, po jakim pojawia się hit kinowy na platformie streamingowej bardzo się skrócił, a niejednokrotnie miały miejsce sytuacje, w których premiera na platformie następowała jednocześnie z premierą kinową. Co ułatwiło bardziej, niż kiedykolwiek wcześniej delektowanie się doświadczeniami kinowymi bez wychodzenia z domu. Z tą nową wygodą pojawiło się rosnące zainteresowanie udoskonaleniem domowych systemów rozrywki, aby przenieść magię kin do naszych domów.
Chociaż tradycyjne głośniki Hi-Fi mogą brzmieć świetnie w domowym kinie, czasami nie dorównują pełnej głębi i immersji, jakiej wymagają ścieżki dźwiękowe filmów. Ta realizacja podkreśliła znaczenie prawdziwych głośników kina domowego, które są zaprojektowane do odtwarzania bogatych, dynamicznych krajobrazów dźwiękowych, jakie reżyserzy filmowi mają na myśli.
Chociaż wiele głośników może poprawić domowy system rozrywki, bardzo niewiele z nich jest specjalnie zaprojektowanych dla kin domowych. Procella Audio jest jedną z tych niewielu firm. Została założona w odpowiedzi na unikalną potrzebę w 2005 roku, kiedy to Anders Uggelberg i Gerben Van Duyl, będący wówczas częścią zespołu DTS Europe w Twyford, zostali poproszeni o zaprojektowanie najnowocześniejszego kina próbnego dla siedziby DTS Europe. Z bogatym doświadczeniem Uggelberga w projektowaniu kina i głośników, obejmującym ponad 300 kin i profesjonalnych studiów, projekt był idealnie dopasowany do jego umiejętności. Celem było stworzenie kina średniej wielkości na 30 miejsc, zdolnego do dostarczania doskonałej jakości audio i wideo z różnych źródeł, w tym z tradycyjnego kina i nowszych formatów cyfrowych, a także dostosowanego do przyszłych technologii.
Wyzwanie skłoniło Uggelberga i Van Duyla do zaprojektowania własnego systemu głośników, ponieważ nie mogli znaleźć istniejących produktów spełniających wysokie standardy wymagane zarówno dla kina, jak i domowej rozrywki. Skupili się na projektowaniu akustycznym i wyborze komponentów najwyższej jakości. Ostateczny produkt zawierał unikalne elementy konstrukcyjne, takie jak identyczne głośniki dla kanałów LCR i otaczających, zamknięte obudowy dla lepszej precyzji dźwięku oraz profesjonalne jednostki napędowe dla zakresu dynamiki, wszystko kontrolowane przez procesory sygnału cyfrowego.
W tej recenzji będziemy testować konfigurację głośników Procella Audio 11.1.8. Konfiguracja ta obejmuje modele P610 Mk 2 dla kanałów Lewego, Prawego i Centralnego, które tworzą główną scenę dźwiękową. Głośniki P6V Mk2 są używane na pozycjach lewej i prawej szerokiej, a także dla kanałów otaczających i tylnych otaczających. Modele P5 są przeznaczone na pozycje lewego i prawego górnego przodu, środka i tyłu, obsługujące efekty dźwiękowe z góry. System zawiera również centralny kanał wysokości i górny kanał, ale nasze testy będą głównie skupiać się na wydajności Dolby Atmos, która nie angażuje aktywnie tych konkretnych głośników.
Procella Audio P610 mk2
Specyfikacje dotyczące głośników Procella Audio zaczynają się od P610 Mk 2, zaprojektowanych do pomieszczeń średniej wielkości. P610 Mk 2 wyróżnia się jako najbardziej kompaktowy pełnozakresowy głośnik firmy i jest wyceniony na 24 000 PLN za sztukę. Ten model łączy zamontowany na wsporniku P6 Mk2 z modułem niskich częstotliwości P10Si Mk2, tworząc 10-calowy trójdrożny główny głośnik.
W sercu wydajności P610 Mk 2 znajduje się 6-calowy przetwornik wyposażony w 40 mm cewkę, zaprojektowany do zwiększenia czystości średnich tonów. Dla wysokich częstotliwości, głośnik używa 1-calowego przetwornika z membraną z poliestru, zamontowanego na falowodzie eliptycznym stałej kierunkowości zaprojektowanym przez Procellę. Niskie częstotliwości obsługiwane są przez 10-calowy przetwornik dalekiego zasięgu, wyposażony w 65 mm cewkę umieszczoną w 35-litrowej zamkniętej obudowie i wymaga zewnętrznego DSP do aktywnej zwrotnicy.
P610 mk2
P610 Mk 2 może pochwalić się czułością 92 dB, w połączeniu z odpowiedzią częstotliwościową rozciągającą się od 40Hz do 20kHz -3dB. Chociaż nie jest to najbardziej ozdobny głośnik dostępny na rynku, P610 Mk 2 jest wykonany z MDF i wewnętrznie wzmacniany dla trwałości i integralności, a głośnik jest wykończony matową czernią.
Procella Audio P6V mk2
Przechodząc do P6V Mk 2, wycenionego na 12 300 PLN za sztukę, ten głośnik może być używany zarówno do LCR, jak i otaczających. Posiada 6,5-calowy przetwornik sparowany z 1-calowym przetwornikiem kompresyjnym neodymowym, który jest montowany na tym samym falowodzie stałej kierunkowości. Podobnie jak inne modele w linii Procella, P6V Mk 2 jest dopasowany brzmieniowo, aby zapewnić bezproblemową integrację w konfiguracji wielogłośnikowej.
P6V mk2
Głośnik ma impedancję 8 omów i oferuje zakres odpowiedzi częstotliwościowej od 70Hz do 20kHz -3dB. Z czułością 90dB, głośnik jest stosunkowo łatwy do napędzenia. Posiada czarny, półmatowy lakier, który łatwo wtapia się w estetykę każdego pomieszczenia. P6V Mk 2 zawiera uchwyt ścienny, a podobnie jak P610 Mk 2, jest konstruowany z MDF i wewnętrznie wzmacniany.
Procella Audio P5
Głośniki P5, wycenione na 6 800 PLN za sztukę, są zaprojektowane do pełnienia wielu ról w konfiguracji kina domowego, w tym jako kanały lewy, centralny, prawy (LCR), otaczające lub nawet górne głośniki Atmos. Ich kompaktowa obudowa jest zaprojektowana z myślą o wszechstronnych opcjach umiejscowienia, pozwalając na orientację zarówno w pionie, jak i w poziomie, a nawet montaż na suficie za pomocą wspornika. Ta wszechstronność jest możliwa dzięki 80-stopniowemu falowodowi kołowemu i 1-calowemu przetwornikowi kompresyjnemu. Głośnik ma impedancję 8 omów i czułość 91 dB, przy zakresie częstotliwości od 90Hz do 20kHz -3dB.
P5
Do obsługi średnich częstotliwości głośnik jest wyposażony w 5,25-calowy przetwornik z 26 mm cewką. P5 jest dostępny w półmatowych wykończeniach czarnym lub białym i uzupełniony magnetycznie mocowaną, zdejmowaną maskownicą. Na tylnej stronie głośnik posiada otwory na wspornik VESA 100 i otwory kluczowe do montażu zarówno w pionie, jak i w poziomie.
Subwoofer Procella P15
System obejmuje subwoofer P15, który jest podwójnym 15-calowym subwooferem z 3-calowymi cewkami głosowymi, umieszczonymi w zamkniętej i mocno wzmacnianej obudowie MDF, wycenionym na 28 000 PLN. Zaprojektowany do użytku z zewnętrznym wzmacniaczem, który omówię bardziej szczegółowo poniżej, P15 reprodukuje częstotliwości basowe do 22Hz. Ma wymiary 57 x 93 x 22 cm i waży 42kg.
Subwoofery Procella P18
Do towarzystwa P15 w systemie dołączone są trzy subwoofery P18, każdy wyposażony w podwójne przetworniki 18-calowe z 4-calowymi cewkami i magnesami neodymowymi. Te suby są zdolne do rozszerzenia częstotliwości basowych do 18Hz i kosztują 43 000 PLN za sztukę. P18, w przeciwieństwie do P15, jest zatwierdzony przez THX dla certyfikowanych sal projekcyjnych THX pm3. Ten sub również wymaga zewnętrznego wzmacniacza, podobnie jak P15. Wymiary subwoofera P18 to 67 x 105 x 30, z wagą 60kg. Suby mają matową, teksturowaną czarną wykończenie, zapewniając dyskretny wygląd w dedykowanym pomieszczeniu.
Wzmacniacze
Zewnętrzne wzmacnianie dla subwooferów zapewnia wzmacniacz Procella DA08-DSP, wzmacniacz klasy D z czterema kanałami, z których każdy dostarcza 800W przy 8 omach lub 1600W przy 4 omach. Dla jeszcze bardziej wymagających zastosowań oferuje opcję mostkowania, która zwiększa jego wydajność do 3,200W przy 8 omach lub imponujące 5,800W przy 4 omach z dwoma kanałami napędzanymi. Ten wzmacniacz jest wyposażony w fabryczne ustawienia predefiniowane, zaprojektowane do bezproblemowej integracji z gamą głośników i subwooferów Procella, wyceniony na 31 800 PLN. Od tego roku nowe modele charakteryzują się kolorowym wyświetlaczem na panelu przednim, wraz z ulepszonym systemem kontroli wentylatora dla lepszego zarządzania temperaturą.
Konfiguracja
Po omówieniu specyfikacji, przejdźmy do tego, co napędza ten system. Centrum procesowania dźwięku stanowi Trinnov Altitude32, z wzmacniaczem Trinnov Amplitude8 napędzającym głośniki lewy, centralny i prawy. Dodatkowe głośniki, z wyjątkiem subwooferów napędzanych przez wzmacniacz Procella DA08-DSP, otrzymują moc od Trinnov Amplitude16. Odtwarzanie źródła zapewnia odtwarzacz Kaleidescape Strato C dla filmów i Roon dla audio. Przetwarzanie wideo opiera się na madVR Envy Extreme, połączonym z projektorem Wolf Cinema TXF-1100.
W konfiguracji zarządzania basem systemu, kanały lewy, centralny i prawy (LCR), które obejmują głośniki P610, są przekierowywane do wszystkich subwooferów przy 70Hz. Głośniki P6V Mk 2, umieszczone na poziomie uszu, są odcięte przy 90Hz. Głośniki P5, które są przypisane do górnych kanałów Atmos, są zaprogramowane, aby przekazywać częstotliwości poniżej 130Hz do najbliższego głośnika na poziomie uszu.
Kalibracja Procella Audio P610 / Trinnov
Kalibracja Procella Audio P5 / Trinnov
Wydajność
Po spędzeniu znacznej ilości czasu z tymi głośnikami, stwierdziłem, że jakość ich dźwięku jest wyraźnie imponująca. Badałem szeroki zakres gatunków muzycznych, od energetycznego „Thunderstruck” AC/DC po „Nautilus” Boba Jamesa, a nawet dynamiczny „Poem of Chinese Drum” Hok-mana Yima. Początkowo zakładałem, że te głośniki kina domowego będą przede wszystkim wyróżniać się podczas odtwarzania filmów, biorąc pod uwagę ich konstrukcję, ale kompletnie przekroczyły moje oczekiwania również w muzyce.
Zaczynając od „Time” Pink Floyd w Dolby Atmos z Apple Music, pierwszą rzeczą, którą zauważyłem, było to, jak dobrze wszystkie głośniki są dopasowane brzmieniowo. Pomimo że konfiguracja składa się z trzech różnych typów głośników, wszystkie produkowały spójny dźwięk. Ta płynna integracja była szczególnie zauważalna w skomplikowanym szczególe zegarów na początku utworu, gdzie każde tykanie i tkanie było wyraźnie rozróżnialne.
Głośniki osiągnęły znakomitą separację dźwięków, czyniąc każdy z nich identyfikowalnym, co pozytywnie przyczyniło się do doświadczenia słuchowego, dodając klarowności i głębi. Separacja była skuteczna nie tylko na tym utworze, ale także zademonstrowała szeroką scenę dźwiękową, jaką te głośniki mogą stworzyć. Solo gitarowe było obsługiwane z klarownością i uwagą na szczegóły, pozwalając docenić każdą nutę. Precyzja głośników zapewniła, że subtelne niuanse barwy gitary, od delikatnego szarpania strun po wznoszące się wysoko solo, były dobrze przekazywane.
Następnie skupiłem się na wydajności subwooferów z muzyką, wybierając „The Vanishing of Peter Strong” Yello i „Poem of Chinese Drum” Hok-mana Yima do tego celu. Te utwory, znane z dynamicznego zakresu i głębokich elementów basowych, służyły jako dobry test dla możliwości subów. Subwoofery dostarczyły potężny, wpływowy bas, który był wyraźnie odczuwalny i słyszalny w przestrzeni odsłuchowej. Nuty basowe były solidne, nadając muzyce namacalną głębię, która wzmocniła ogólne doświadczenie słuchowe dzięki ich intensywności.
To, co wyróżniało się, to nie tylko siła basu, ale także jego precyzja. Ta kontrola, pozwalająca subom płynnie przechodzić od intensywnych fragmentów do całkowitej ciszy, może być w dużej mierze przypisana ich zamkniętej konstrukcji, która umożliwia im precyzyjne zatrzymanie. Zdolność do dostarczania ciasnego, kontrolowanego basu zapewniła, że niskie energie uzupełniały muzykę, nie dominując nad utworem.
Przy testowaniu głośników z dyskiem Hans Zimmer Live in Prague, który wszyscy znamy jako dysk referencyjny, doświadczenie było bardzo angażujące. Utwór „Jack Sparrow” podkreślił zdolność głośników do dostarczania szczegółowego i dynamicznego dźwięku. Pomimo użycia przetwornika kompresyjnego, głośniki utrzymywały wysoki poziom szczegółowości. Chociaż mogą nie uchwycić ultradrobnych niuansów wysokotonowego tweetera z folii lub berylu, głośniki oferowały dobrą równowagę między dynamiczną mocą, a szczegółową reprodukcją dźwięku. Ta równowaga zapewniła, że podczas gdy potężne momenty orkiestry były w pełni przekazywane, subtelności kompozycji były nadal dokładnie przedstawiane.
Utwór „Mombasa” dodatkowo przetestował system, szczególnie podkreślając wydajność subwooferów. W pokoju można było odczuć znaczącą obecność basu, a wpływ był tak silny, że wydawało się, jakby wykorzystywane były specjalne mechanizmy, wibrujące fotele bez użycia rzeczywistych „butt kickerów”. Solo gitary w „Mombasa” było wyjątkowo czyste i ekspresyjne, zachowując swój charakterystyczny dźwięk nawet wśród potężnej orkiestracji, pokazując zdolność systemu do obsługi zarówno skomplikowanych występów orkiestrowych, jak i subtelnej gry solowej.
Filmy
Przechodząc do filmów, przetestowałem głośniki z różnymi scenami demonstracyjnymi, w tym fragmentami z „Top Gun: Maverick” i „Ford v Ferrari”, ale dwie sceny wyróżniały się: scena strzelby z „John Wick 3: Parabellum” i pościg Batmobile’a z „The Batman”. W scenie strzelby z „John Wick 3: Parabellum” zdolność systemu do dostarczania zarówno siły, jak i szczegółów była godna uwagi. Głośniki uchwyciły teksturę i wagę każdego strzału, tworząc przekonujące doświadczenie. Każdy strzał i towarzyszący mu echo były renderowane z precyzją, zwiększając realizm akcji.
Scena pościgu Batmobile’a z „The Batman” dodatkowo zademonstrowała moc systemu. Silnik Batmobile’a ożył z głębią, która naprawdę ilustrowała moc pod maską. Ten poziom szczegółowości w dźwięku silnika pozwolił na immersyjne doświadczenie, jakby widz był popychany do przodu razem z pojazdem. Precyzja, z jaką pościg postępował, i moment, w którym Batmobile uderzył w beczki na autostradzie, dodawały zaangażowania doświadczeniu oglądania.
Biorąc pod uwagę, że to było moje ostatnie demo, uznałem to za okazję do bardziej agresywnego testowania granic systemu. Z tym na myśli zdecydowałem się zwiększyć głośność do szczytów 130 dB, czego zazwyczaj nie polecam. To było ukierunkowane na sprawdzenie, czy głośniki wykażą jakiekolwiek oznaki zniekształceń. Zadziwiająco, nawet przy tych podwyższonych poziomach głośności, wszystkie głośniki zachowały swoją integralność. Nie było słyszalnych zniekształceń, ani głośniki nie brzmiały napięcie; bez wysiłku reprodukowały intensywne dynamiki sceny bez żadnych kompromisów.
Podsumowanie
Po dokładnym przetestowaniu głośników Procella Audio P610, P6V Mk 2 i P5, jak również subwooferów P15 i P18 w szerokim zakresie muzyki i filmów, jest jasne, że są to jedne z najlepszych głośników, jakie napotkałem do zadań kina domowego. Chociaż mogą nie mieć estetycznego uroku bardziej dekoracyjnego sprzętu audio, ich konstrukcja jest celowa, skupiając się na dostarczaniu wyjątkowego dźwięku dla prawdziwego kinowego doświadczenia w domu. Ich wygląd jest drugorzędny w stosunku do ich wydajności, która jest tym, co naprawdę ma znaczenie w konfiguracji kina domowego.
Wartość głośników Procella Audio staje się oczywista, gdy porównuje się ich koszt z ich wydajnością w porównaniu z innymi wysokiej klasy systemami audio. Oferują równowagę, która czyni je świetną inwestycją dla entuzjastów kina domowego. Procella Audio zapewnia opcję wysokiej jakości dla tych, którzy chcą podnieść swoje doświadczenie kina domowego do jakości zbliżonej do kina dzięki temu, że słusznie zdobyli nagrodę AVS Top Choice za rok 2024, oznaczając ich jako preferowaną opcję dla tych, którzy przywiązują wagę do jakości audio w swojej przestrzeni rozrywkowej domowej.