Arcam AVR850 – “audiofilski” amplituner

Od wielu lat Arcam wzbudza podziw i uznanie w branży. Zarówno pośród entuzjastów dobrego brzmienia jak i pośród samych producentów. Brytyjczykom udało się stworzyć „coś”, co stanowiło dla wielu, nawet większych producentów bardzo dużym wyzwaniem. Stworzyli wysokiej klasy amplituner kina domowego, który stał się odpowiedzią na ofertę japońskich producentów, takich jak – Denon, Marantz, czy też Onkyo. Oferując przy tym znacznie bardziej wyrafinowane i muzykalne brzmienie.

Inżynierowie Arcama stworzyli produkt, który łączył 2 światy: kina i muzyki.

Amplituner kinowy AVR850 od samego początku był konstruowany z myślą o najbardziej wymagających odbiorcach. Istnieje cała rzesza osób, które chcą połączyć  funkcje kinowe z wysokiej klasy brzmieniem. Stąd też postanowiono stworzyć 3 produkty: AVR390 – dla entuzjastów i posiadaczy małych pomieszczeń, AVR550 – dla osób które będą głównie wykorzystywali amplituner do kina domowego i chcą zainstalować amplituner w salonie lub niewielkim kinie oraz AVR850 – dla osób, które celują w najwyższą jakość brzmieniową ale chcą zachować rozsądek budżetowy.

Arcam AVR850 to amplituner kina domowego, który stawia wrażenia odsłuchu kina domowego na wyższym, niż typowy, do jakiego jesteśmy przyzwyczajeni poziomie. Dzieje się to m.in. dzięki obsłudze formatów i dźwięku przestrzennego Dolby ATMOS i DTS: X 3D, zaawansowanemu systemowi korekcji akustyki pomieszczenia Dirac Live oraz stosunkowo dużej mocy w klasie G.

Właśnie klasa „G” wzmacniaczy jest głównym elementem, który wyróżnia AVR850 od młodszych braci. Jest ona znacznie bardziej skomplikowana na etapie projektowania i oferuje lepszej, wyższej jakości brzemienia. Oferuje większą wydajność i przejrzystość, przy mniejszych stratach ciepła niż w klasie A. Stopień skomplikowania konstrukcji amplitunera takiego jak Arcam AVR850 wzrasta jeśli uwzględnimy, że wyposażony został również we wzmacniacz klasy „A”.

Pierwszy zasilacz w czystej klasie A, który nie ma zniekształceń zwrotnicy, domyślnie ma pracować podczas odsłuchów stereo kiedy nie potrzebujemy wysokiej mocy. Jeśli odtwarzamy zaś sygnał dynamiczny, który przekracza możliwości „mocowe” pierwszego źródła zasilania, zasilanie wtórne jest stopniowo włączane do pełnej mocy znamionowej zgodnie z wymaganiami. Ta wydajna konstrukcja oznacza, że dodatkowa moc jest używana tylko w razie potrzeby.

kalibracja arcam
Arcam Dirac

Dirac Live

Identycznie jak w swoich niższych modelach, Arcam konsekwentnie zastosował technologię Dirac Live do poprawy jakości brzmienia, dostosowując charakterystykę brzmieniową systemu do warunków panujących w pomieszczeniu. Uwzględniając przy tym dodatkowo domenę czasową (impulse response).

Do amplitunera zostaje dołączony mikrofon pomiarowy do systemu pomiarowego, który wpinamy do złącza USB. Ze strony producenta pobieramy oprogramowanie, które instalujemy na komputerze. Po konfiguracji oprogramowania, system wykrywa podłączony mikrofon i prosi o podanie pliku z korekcją parametrów pomiarowych mikrofonu. Alternatywnie można użyć mikrofon lepszej klasy, jak chociażby popularny UMIK-1.

Co istotne, właściciele Arcamów otrzymują dostęp do pełnej wersji oprogramowania Dirac, bez potrzeby odrębnego zakupu licencji na pełną wersję. Jak ma to miejsce w przypadku wielu innych produktów wykorzystujących szwedzką technologię

W pierwszej kolejności system prosi użytkownika o wyrównanie poziomów głośności, aby zapewnić odpowiedni stosunek dynamiki. Pozwalający na prawidłowy odczyt sygnałów dźwiękowych. Czułość mikrofonu jak i głośność generowanego sygnału muszą zostać ustawione na poziomie, gdzie hałas zewnętrzny nie zakłóci odczytu zaś zniekształcenia nie wygenerują błędów pomiarowych.

Na samym końcu, po wykonaniu wielu pomiarów akustycznych w różnych miejscach odsłuchowych – oprogramowanie Dirac wyświetli nam główne wyniki pomiarów, sugerując jakiego typu korekcję w charakterystyce częstotliwościowej powinniśmy wprowadzić. Możemy zdać się na sugestie producenta co do optymalnego brzmienia, bądź wprowadzić swoje własne modyfikacje. Zarówno modyfikując przebieg charakterystyki częstotliwościowej, jak i wgrywając tzw. krzywą, która ma być naszym wzorcem brzmieniowym.

W przypadku kiedy wykonujemy jako Cinematic kalibrację systemu kinowego najczęściej importujemy jedną z naszych preferowanych charakterystyk, dopasowując ją do warunków pomieszczenia.

DOLBY ATMOS

Pierwszy w historii firmy audiofilski amplituner UHD ze wsparciem dźwięku 3D – Arcam AVR850 posiada obsługę technologii Dolby Atmos. Dzięki najnowszym kodekom dźwięku przestrzennego 3D możemy zanurzyć się w dźwięku dochodzących do nas ze wszystkich kierunków. Doprowadzając do perfekcji dźwięk stereo i wielokanałowy Angielskiej legendzie udało się stworzyć pierwszy w pełni audiofilski amplituner kinowy na najwyższym poziomie.

Rozbudowując platformę amplitunera Arcam AVR550 i doprowadzając ją do muzycznej doskonałości, producent stworzył produkt który łączy w sobie oczekiwania audiofilów i miłośników filmowej rozrywki wielokanałowej. Wprowadzając do gry dodatkowe możliwości w zakresie dźwięku przestrzennego 3D (Atmos, DTS-X) pozwolił połączyć ze sobą wszystkie możliwe formaty i standardy nagłośnienia.

Dzięki temu otacza nas sygnał dochodzący ze wszystkich kierunków. Możemy połączyć standardowe nagłośnienie wielokanałowe z nagłośnieniem sufitowym. W ten sposób dźwięk otacza nas ze wszystkich stron i pochłania razem z oglądaną na ekranie akcją. Zdecydowana większość najnowszych filmów wydanych na nośnikach Blu-ray UHD 4K posiada ścieżkę dźwiękową zrealizowaną w oparciu o standard Dolby Atmos.

A Ci z nas, którzy nie dysponuję głośnikami zainstalowanymi na suficie i nagłośnieniem w systemie Dolby Atmos, będą słyszeli sygnał zakodowany w Dolby TrueHD. Dolby Atmos jest kompatybilny ze starszymi standardami, które pojawiły się wraz z nośnikami Blu-ray.

Arcam Atmos Dolby
DTS:X

DTS:X

Oczywiście jak przystało na sprzęt kinowy najnowszej generacji, AVR850 posiada wsparcie dla technologii DTS:X. Została ona zaprezentowana w 2015 roku i miała stanowić odpowiedź firmy na konkurencyjny format Atmos. W podobnym czasie obie firmy rozpoczęły pracę nad formatem dźwięku przestrzennego 3D, uznając że jest jeszcze spore pole do ulepszeń formatów przestrzennych dźwięku w kinie domowym.

Technologia, podobnie jak Dolby Atmos oparta jest na obiektach dźwiękowych. Ich pozycja jest dekodowana przez amplituner Arcama, który definiuje ilość i rozmieszczenie głośników. Standard DTS:X obsługuje do 32 pozycji dźwięku przestrzennego a także wspiera do 11.2 kanałów wyjściowych. Oczywiście Arcam AVR850 obsługuje maksymalnie układ 7.1.4.

Arcam AVR850 posiada standardowo wbudowany wzmacniacz dla systemów 7.1. Dodatkowe 4 głośniki do systemu Atmos/ DTS:X możemy podłączyć wyłącznie stosując zewnętrzny wzmacniacz. Uzyskując tym samym system 7.1.4.

Oprócz standardowego wyjścia SUB1 służącego do podłączenia aktywnego subwoofera, amplituner kina domowego Arcam AVR850 posiada dodatkowe wyjście SUB2 umożliwiające podłączenie drugiego subwoofera. Niemniej stosując 2 subwoofery sugerujemy zaopatrzyć się w zewnętrzny procesor DSP, który pozwoli na wyregulowanie chociażby opóźnień i indywidualnych poziomów głośności.

Arcam Atmos wzmacniacz
Arcam AVR850 klasa G

WYPOSAŻENIE

Komponenty zastosowane do budowy urządzenia, ewidentnie wskazują że mamy do czynienia z klasa premium. Nastawionym przede wszystkim na „jakość”. Wyeliminowane zostały zbędne połączenia i funkcje. Nie znajdziemy tutaj zbędnych „bajerów” i całego mnóstwa nowinek technicznych, których i tak zwykle nie używamy. Skoncentrowano uwagę na utrzymaniu najlepszej w klasie integralności i przetwarzania sygnału audio i wideo.

Sekcje wideo i audio są zaprojektowane dla obecnych i nadchodzących technologii. Istotne są również wbudowane HDMI 2.0a z HDCP 2.2 4K Ultra HD i 3D oraz kompatybilność z Dolby Vision. Wykorzystana technologia Dolby Vision™ to udoskonalony format HDR. Korzystając z tej samej podstawowej technologii HDR10, Dolby Vision zapewnia najczęściej lepszy obraz dzięki lepszym dostosowaniu dynamiki obrazu dla poszczególnych scen filmowych.

W Arcamie AVR850 zaimplementowano przetwornik cyfrowo/analogowy Cirrus CS42528 oferujący zakres dynamiczny na poziomie 114dB i -100 THD + N. Układ analogowy na wejściach i wyjściach jest zoptymalizowany pod kątem niezrównanego zakresu dynamiki, ultra niskich zniekształceń i niebywałej czystości dźwięku. Wyjątkową funkcjonalnością jest też elastyczność systemu uzyskana dzięki dekodowaniu 7.1.4 i 7 końcówkom mocy, niezależnej drugiej strefie z wideo i triggerami, a także kontroli RS232, Ethernet i IR.

W stosunku do niższych modeli zmianie uległy również złącza głośnikowe. Zastosowane znacznie wyższej klasy gniazda, zapewniające lepsze połączenie z przewodami głośnikowymi.

Przeznaczenie

Arcam AVR850 to optymalny wybór dla osób poszukujących bezkompromisowego amplitunera kinowego, którzy chcą aby ich kino domowe dostarczyło niezapomnianych wrażeń dźwiękowych. Został stworzony z myślą o odsłuchu wielokanałowym jak i stereo. Dysponuje wyższa mocą niż model AVR390 i lepszą jakością brzmieniową niż AVR550. To najbardziej rozsądny kompromis, jeśli celujemy w wysoką jakość a nie chcemy przeznaczyć wystarczająco dużo środków na konstrukcje dzielone typu procesor kinowy i końcówka mocy. Z całą pewnością amplituner do kina Arcam AVR850 to High Endowy sprzęt przeznaczony dla wymagających użytkowników. Możemy śmiało powiedzieć, że to audiofilski amplituner dla miłośników 2 kanałów jak i dźwięku przestrzennego.

Amplituner można również wykorzystać w prostszych instalacjach kinowych, łącząc go z nagłośnieniem kinowym, stosowanym w dedykowanych salach kinowych i prywatnych kinach.

Arcam AVR850

Recenzje i nagrody

„Jeśli szukasz sprzętu napakowanego bajerami, z błyszczącymi i migającymi wyświetlaczami, to z całą pewnością nie jest sprzęt dla Ciebie. Jeśli jednak twoim priorytetem jest najwyższa jakość dźwięku zarówno w kinie jak i muzyce – to jest to sprzęt dla Ciebie.”

„Podsumowując. Jeśli chcesz posiadać amplituner z Dolby Atmos i DTS:X na pokładzie i szukasz najlepszego rozwiązania, to najprawdopodobniej już go znalazłeś.”

Specyfikacja techniczna

Tryby Surround Dolby Atmos, DTS:X, Dolby Surround DTS-HD Master Audio, DTS-ES 6.1 Discrete, DTSES 6.1 Matrix, DTS 5.1
System korekcji Dirac
Wspierane formaty FLAC, MP3, WAV, WMA, AAC
Moc wyjściowa 120W (8 ohm, 20 Hz – 20 kHz, 0.02% THD dla 2 kanałów)
Wejścia video 7x HDMI
Wyjścia video 3x HDMI
Wejścia audio 4x Coaxial, 2x Toslink, 6x RCA
Wyjścia audio Wyjście Pre-amp 7.1.4 – 12x RCA
Wyjście Zone 2 – RCA
Połączenia Ethernet
Wymiary (WHD) 433 x 171 x 425 mm
Waga 16,7 kg