PROJEKTOR LASEROWY DO KINA DOMOWEGO KLASY PREMIUM

Sony postanowiło iść za ciosem i na bazie niezwykle udanego projektora Sony VPL-VW760ES, który umożliwił wejście pod strzechy technologii laserowej, stworzyło nowy, lepszy, referencyjny projektor kinowy – VW870ES. Na pierwszy rzut oka oba urządzenia wyglądają identycznie – pozostawiono obudowę oraz źródło laserowe z zeszłorocznego modelu. Inżynierowie zapożyczyli doskonałej jakości obiektyw, znany wcześniej z serii VW1100ES oraz VW5000ES – czyli 2 najdroższych i najlepszych zarazem w swoich klasach rzutników – i zaimplementowali w najnowszym dziele. W ten sposób Sony stworzyło projektor w oparciu o najlepszy obiektyw jaki kiedykolwiek udało im się wyprodukować, kompaktową obudowę i laserowe źródło światła. Wydaje się, że Japończykom udało się stworzyć idealną receptę na rzutnik laserowy 4K klasy premium bo i takiej klasie musi być mowa jeśli weźmiemy pod uwagę niebagatelną cenę urządzenia – ponad 100 000 zł.

Najlepszą rekomendacją projektora byłaby chyba opinia Arta Feierman’a z Projector Reviews:

“Nie mogę się doczekać nadejścia formatu 8K. W międzyczasie moim celem jest wykombinowanie jak nakłonić Sony do wysłania mi kolejnego modelu VPL-VW995ES (odpowiedni VW870ES) na kilka miesięcy. Niestety to chyba mało prawdopodobne. Do dnia dzisiejszego (a wykonałem ponad 200 testów i recenzji projektorów), projektor ten oferuje najlepszy obraz jaki widziałem. Koniec dyskusji – jeśli stać Cię na niego – kup go!”

VPL-VW870

LASER ZAMIAST TRADYCYJNEJ LAMPY – KORZYŚCI

Sony przyzwyczaiło nas do „egzotycznego” nazewnictwa swoich projektorów. Urządzenia w zależności od rynku na jaki jest oferowane może nosić inne nazewnictwo. I w ten oto sposób nasz projektor oferowany w Polsce nosi symbol VPL-VW870ES, natomiast ten sam projektor laserowy  do kina domowego na rynku amerykańskim znajdziemy pod nazwą VPL-VW995ES – chociaż to identyczne urządzenie. Wspominamy o tym, abyście się nie zdziwili czytając testy projektorów w amerykańskich magazynach czy też portalach internetowych. Pomimo różnego nazewnictwa to nadal te same urządzenia.

Moduł lasera z widocznym kołem żółtego luminoforu

Źródłem światłą w projektorze kina domowego VPL-VW870 jest laser a nie jak to zwykle bywa – lampa UHP. Korzyści dla użytkownika przede wszystkim:

  • znacznie dłuższa żywotność,
  • szybsze uruchamianie i chłodzenie urządzenia,
  • większa stabilność pracy – w odróżnieniu od lamp UHP laser nie wytrąca swojej jasności tak szybko, spadek jest liniowy i niezauważalny,
  • możliwość wyłączenia źródła światła przy czarnych scenach,
  • lepsze nasycenie kolorów,
  • płynne sterowanie jasnością – bardzo przydatna funkcjonalność pozwalająca dostosować jasność obrazu do wielkości ekranu w celu zachowania kinowego efektu i optymalnych parametrów kontrastu.

OBIEKTYW ARC-F

Najwyższe modele Sony od lat słyną z doskonałej jakości optyki. Zwykle najlepsze obiektywy otrzymywały modele kosztujące powyżej 100 000 zł, ponieważ dobra optyka pozwala uzyskać doskonały obraz ale jednocześnie generuje spore koszty. W przypadku VW870ES postawiono przede wszystkim na jakość, stąd nie dziwi decyzja o implementacji obiektywu ARC-F. Dzięki niemu zyskujemy ostry obraz na całym ekranie (skrót od angielskiego All-Range Crisp Focus). Ten wyjątkowy obiektyw wyróżnia duży otwór przysłony i zastosowanie szkła we wszystkich 18 soczewkach, z których sześć wykonanych jest z niskodyspersyjnego szkła ELD. Zastosowanie takiej wyrafinowanej konstrukcji zapewnia optymalną zbieżność wszystkich trzech składowych RGB (skala szarości) na całej powierzchni soczewki. W rezultacie uzyskujemy wyraźny, naturalny, bez przekłamań, żywy obraz.

MOTIONFLOW 4K – CZYLI PŁYNNOŚĆ RUCHU

Sony słynie ze swoich systemów poprawy płynności ruchomych obrazów. Tradycyjny obraz filmowy składa się z 24 klatek. Kiedyś ustalono w wyniku badań i obserwacji, że jeżeli wyświetlimy w okresie 1 sekundy 24 klatki filmowe na których będzie uwidoczniony obiekt w ruchu, to nasze oko uzna je jako naturalne. Wraz z rozwojem techniki zauważono, że chociaż 24 klatki to nadal standard w branży kinowej, to płynność ruchu nie jest idealna i przy bardziej dynamicznych scenach widać efekt smużenia – spowodowany zbyt małą ilością informacji pośrednich pomiędzy stanem obiektu w ruchu. Producenci elektroniki użytkowej opracowali tzw. „upłynniacze ruchu”, których zadaniem jest stworzenie brakujących „klatek” i poprawę w ten sposób postrzegania płynności obrazu. Sony od wielu lat jest liderem tej technologii i wielu specjalistów uważa, że firma robi to najlepiej w branży. Pierwszy projektor laserowy 4K który został wyposażony w nowy układ poprawiający płynność ruchu dla materiału 4K pojawił się na rynku na rok przed premierą 870ES.

Ostry obraz

Projekcja dynamicznych scen, czy też nawet ruchomych obiektów powoduje, że stają się one mniej wyraźne i ostre w stosunku kiedy są statyczne. Najbardziej jest to widoczne podczas oglądania relacji sportowych. Sportowcy w ruchu stają się mniej wyraźni i tracę detale. Dopiero po aktywacji któregoś z trybów systemu „Motionflow” rozdzielczość obiektów ruchomych zaczyna nam drastycznie wzrastać. Dzieje się to w wyniku wprowadzenia dodatkowych klatek pomiędzy już istniejące, a zwiększenie ilości klatek sprawia że obraz w ruchu jest płynniejszy. Dlatego też „Montionflow” najbardziej docenią miłośnicy sportu, dla nich oglądanie dynamicznych scen przy poprawionej ostrości i płynności ruchu będzie sporym udogodnieniem. Szczególne uznanie należy się projektantom układu za fakt, że po uruchomieniu funkcji nie jest zauważalna strata na jasności obrazu oraz efekt migotania. Te 2 elementy najczęściej są efektem ubocznym systemów poprawy płynności ruchu. Warty odnotowania jest fakt, że funkcja działa zarówno dla materiałów 1080p jak i 4K.

JASNOŚĆ

W efekcie modyfikacji źródła laserowego oraz znacznie wyższej klasy optyki niż w modelu VW760ES udało się uzyskać jasność wynoszącą 2200 Lumenów. Projektor standardowo wyposażony jest w obiektyw o symbolu VPLL-Z7013 posiadający współczynnik rzutowania wynoszący  1,27:1 do 2,73:1. Opcjonalnie można zamówić wersję o szerokiej ogniskowej VPLL-Z7008 z parametrem rzutowania Throw Ratio wynoszącym 0,8:1 do 1,02:1.

KONTRAST

Flagowy model kinowy dysponuje dynamiczną przysłoną w tandemie z modulowaną jasnością lasera, która w trybie dynamicznym dostosowuje natężenie jasności. Dynamiczna przysłona podczas ciemnych scen odcina dopływ światła, dzięki czemu czernie stają się smoliste. Jednocześnie w tym samym momencie laser dostarcza taką moc, jaka jest niezbędna dla danej sceny aby zachować odpowiednią ilość szczegółów w odcieniach szarości. Dysponując laserowym źródłem światła, którego jasność jest w pełni kontrolowana projektor posiada teoretycznie nieograniczony kontrast.

POPRAWA OSTROŚCI I ROZDZIELCZOŚCI OBRAZU

W modelu VPL-VW870ES zastosowano funkcję „Reality Creation”, której zadaniem jest poprawa ostrości i szczegółów wyświetlanych na ekranie.

Inżynierowie Sony doskonale zdają sobie sprawę, że właściciele projektów 4K pomimo imponującej rozdzielczości jaką oferuję projektory w zdecydowanej większości będą na co dzień oglądali materiał HD, czyli 1080. Wyświetlanie materiałów Full HD na matrycach 4K wprowadza sporo zaszumienia do obrazu. Typowe procesory up-skalujące analizują 2 sąsiadujące ze sobą piksele i na ich podstawie dokonają uśrednienia. Te bardziej wyrafinowane procesory dodatkowo analizują sąsiedztwo w pionie, poziomie i po przekątnej dodatkowo analizując i porównując do tych samych pikseli na klatkach poprzedzających i następujących po analizowanej scenie. Dzięki takiej dogłębnej analizie zyskujemy informację co potencjalnie mogłoby się znajdować w brakujących (uzupełnianych) pikselach. W nowej generacji projektorach wyposażonych w procesor video X1, system „Reality Creation” robi nie tylko opisane powyżej procesy, ale znacznie, znacznie więcej. Dokonywane są 4 dodatkowe procesy obliczeniowe:

  • czyszczenie, odszumianie materiału źródłowego na wejściu do projektora
  • analizowanie wzorca w oparciu o analizę trójwymiarową obiektów które znajdują się w bazie pamięci projektora
  • dopasowanie obrazu wejściowego do obrazów z bazy, gdzie procesor analizuje obraz na wejściu projektora i porównuje go z obrazami zapisanymi w swojej pamięci aby ustalić wzorzec dla interpolacji
  • minimalizuje ilość artefaktów powstałych w skutek kompresji sygnału video. Sygnał video, szczególnie pochodzący z serwisów strumieniowych czy przekazów satelitarnych często podlega wysokiej kompresji. Ta powoduje powstawanie wielu artefaktów i efektów ubocznych, wpływających negatywnie na jakość obrazu.

Technologia up-skalowania 4K „Reality Creation” porównuje próbki z oryginalnego obrazu z wzorcami zapisanymi w bazie projektora, porównuje je, analizuje i zastępuje oryginalne wzorce HD, zoptymalizowanymi wzorcami 4K. Proces ten daleko wykracza poza tradycyjne procesy interpolacji. W wyniku tego nawet obraz niższej rozdzielczości wygląda imponująco i przekonywająco na ekranie 4K.

HDR W PROJEKTORZE SONY KLASY PREMIUM

Połączenie wysokiego kontrastu z dobrą jasnością pozwala projektowi na uzyskanie bardzo realistycznych efektów HDR. Dynamiczne przesłona w połączeniu z modulowanym w trybie rzeczywistym laserem pozwala na wyświetlenie na ekranie jednocześnie bardzo ciemnych jak i bardzo jasnych elementów. Dzięki takiej kombinacji rozwiązań, zyskujemy najlepszy możliwy efekt HDR.

Efekt HDR a projektor laserowy do kina domowego klasy Premium

Nawet najlepszy projektor domowy nie jest w stanie osiągnąć jasności 1000 nitów, która jest górną granicą większości materiałów HDR wydawanych na płytach UHD 4K. Wpływ efektu HDR na obraz wyświetlany na ekranie kinowym zawsze będzie delikatniejszy niż na nowoczesnych telewizorach OLED czy też LCD. Projektory Sony umożliwiają jednak ręczne wprowadzenie mapowania, które znacząco poprawia efekt HDR na wielkim ekranie. Wprowadzając ręczne modyfikacje krzywa PQ EOTF prowadzona jest zgodnie z oczekiwanym przebiegiem. Uruchamiając na naszym odtwarzaczu materiał HDR na ekranie projektora nie pojawia się żadna informacja dodatkowa wskazująca na pojawienie się nowego formatu. Jeśli się jednak przyjrzymy to odnotujemy, że nazwa parametru i suwaka „kontrast” ulega zmianie na „kontrast HDR”. W odróżnieniu od zwykłego kontrastu nie podnosi on szczytowej jasności. Za jego pomocą możemy wyregulować w jaki sposób dystrybucja jasności ma być skorelowana z krzywą standardu HDR10.

DIGITAL FOCUS OPTIMISER – KOMPENSACJA STANU OPTYKI

Nawet najlepszej klasy obiektywy wprowadzają nieco rozmycia w miarę oddalania się od środku ekranu. Owe rozmycie zmienia się również wraz z ustawieniem obiektywu, czy pracuje on na maksymalnym czy minimalnym powiększeniu. Dlatego też inżynierowie Sony dokonali setek pomiarów w 25 obszarach soczewki przy różnych ustawieniach pracy obiektywu. Dysponując wiedzą w jakim ustawieniu pracuje obiektyw (zoom, przesunięcie), układ DFO aplikuje stosowne modyfikacje do obrazu wyświetlając skorygowany i udoskonalony obraz. Objawia się to ostrzejszym i bardziej wyrazistym obrazem na ekranie, a także wyrównaną jednorodnością obrazu – obraz jest równomiernie ostry i jasny na całej powierzchni.

CZY WARTO DOPŁACIĆ RÓŻNICĘ W STOSUNKU DO VW760ES?

Różnic w stosunku do tańszego o ponad 40 000 zł mniejszego brata jest dość sporo. Pierwsza zasadnicza różnica to optyka, ponieważ ona zawsze odgrywa kluczową rolę w tworzeniu ceny urządzenia. W tym przypadku nasz rzutnik laserowy zyskał najlepszą optykę z stajni Sony, tę samą którą spotkamy w referencyjnym projektorze kosztującym blisko 3x więcej. Druga różnica to jasność i kontrast – ujmiemy je jako jeden punkt. Nasz flagowy projektor laserowy do kina domowego zyskał dynamiczną przysłonę w tandemie z modulowaną jasnością lasera, która w trybie dynamicznym dostosowuje natężenie jasności. Trzecia różnica to „Digital Focus Optimizer” – czyli korekcja cyfrowa zniekształceń wprowadzonych drogą optyczną.

Recenzje i nagrody

“Najwyższej jakości obraz kinowy idący w parze z ceną projektora. Tak jednym zdaniem podsumowałbym ocenę rzutnika. W stosunku do młodszego brata – Sony VPL-VW760ES oferuje wyższą jasność oraz lepsza wyrazistość obrazu, dzięki optyce ARC. Na koniec chciałbym uhonorować projektor naszą Złotą Nagrodą dla najlepszego projektora kinowego”

“Sony udowadnia, że nie bez powodu jest liderem pośród projektorów natywnych 4K. Model VW870ES łączy w sobie niezwykle zaawansowane technologie projekcyjne połączone z zapierającym dech w piersiach obrazem. Gdzie kontrast dynamiczny został przyciśnięty do granic możliwości technologii. Patrząc na możliwości i jakość obrazu chciałoby się rzec, że to okazja. Konkurencja za podobną jakość żąda ceny ponad 2x wyższej…”

“Projektor Sony VW870ES pięknie czarował podczas projekcji najnowszych wydań filmów na płytach UHD. Byłem zaskoczony jakością i poziomem kontrastu oferowanym przez VPL-VW870. Kontrast nie był problemem nawet podczas projekcji najbardziej wymagających materiałów. Spodziewałem się, że obiektyw ARC-F poprawi jakość obrazu, jednak nie oczekiwałem aż tak znaczących zmian. Ostrość była genialna na całej powierzchni ekranu.”

Specyfikacja techniczna

Rozdzielczość 4K UltraHD 4096 x 2160
Technologia wyświetlania 0.74-cala natywny panel SXRD (4096×2160) x3
Jasność 2200 lumenów
Kontrast nieskończony: dynamiczna przesłona + modulacja lasera
Lens Shift +/-80% pionowy & +/-31% poziomy
Lampa i żywotność laser, ok. 20 000h
Waga 22 kg
Wymiary (WHD) 560 x 223 x 496 mm