Najlepszy ekran ramowy do kina

Klasa produktu: referencyjna (najwyższa)
Zastosowanie: sale kinowe klasy premium / high end. Montaż głośników za ekranem.
Zakres cenowy: od 24 000 zł

Zasadnicza różnica pomiędzy ekranami do kina domowego a do sali kinowej polega na tym, że w kinie domowym nagłośnienie znajduje się z boku ekranu, zaś typowa sala kinowa posiada nagłośnienie zainstalowane za ekranem. Jest to warunek niezbędny, aby kino mogło otrzymać certyfikat THX.

Ekran kinowy Stewart Luxus Deluxe (ScreenWall Deluxe) to najpopularniejszy ekran do salek kinowych klasy premium. Znajdziemy go w wielu liczących się realizacjach prywatnych sal kinowych na całym świecie. Niesłychanie elegancki ekran ramowy montowany na stałe do ściany jest nie tylko dziełem sztuki, ale przede wszystkim znakomitym dopełnieniem każdego projektora kinowego. Jakoś wykonania ekranów jest na najwyższym poziomie. Zaś powierzchnie projekcyjne zapewniają idealne odwzorowanie kolorów.

Ekran oferowany jest dla instalatorów w 4 różnych technikach montażowych. W zależności od możliwości instalacyjnych możemy dobrać pożądany przez nas sposób mocowania do ściany, bądź konstrukcji zabudowy. Ekrany do salek kinowych firmy Stewart są przeznaczone zwykle dla firm instalacyjno-projektowych. Ich zastosowanie oraz sposób instalacji wymaga wiedzy i doświadczenia. Produkty te są przeznaczone do instalacji w których głośniki montowane są za ekranem – czyli typowych salek kinowych.

Powierzchnie jest przyczepiana do ramy za pomocą specjalnych klamer. Zapewnia to idealne napięcie, powierzchnia pozostaje gładka i bez jakichkolwiek, nawet minimalnych zagięć i marszczeń.

Co sprawia, że Luxus Deluxe Wallscreen to najlepszy ekran?

Co sprawiło, że ekrany Luxus Deluxe Wallscreen THX stały się najchętniej kupowanymi produktami w klasie premium?
O tym zdecydowały te same cechy, które sprawiły że ten sam model równie dobrze nadaje się to do typowego kina domowego a nie tylko do salek kinowych:

  • bardzo prosty i przemyślany montaż
  • dbałość o szczegóły wykonania
  • referencyjne powierzchnie projekcyjne
  • największy wybór powierzchni projekcyjnych – każde możliwe zastosowanie
  • najwyższa jakość obrazu
  • najlepsza dynamika i naturalność obrazu

Rama ekranu

Rama pokryta jest specjalnym kruczo-czarnym welurem, który został specjalnie opracowany i opatentowany przez Stewarta. Welur jest na tyle wyjątkowy, że został zastrzeżony przez producenta pod specjalną nazwą handlową “Velux”. Materiał jest niesłychanie czarny, w związku z czym idealnie pochłania każde światło, które na niego pada. W sytuacji kiedy z pewnych względów nie możemy dokonać idealnego mocowania projektora, a na uchwycie od projektora mamy minimalne odchylenia – wystarczy lekko powiększyć obraz, najechać z obrazem nieco na ramkę i nikt się nawet nie zorientuje, że nie pokrywa idealnie powierzchni roboczej ekranu.

Ręczna produkcja w Kalifornii

Stewart Filmscreen od wieli lat szczyci się tym, że produkcja odbywa się za pomocą tradycyjnych metod i wytwarzana jest metodami ręcznymi. Mówimy o produkcie ekskluzywnym, gdzie produkcja odbywa się pod ścisłym nadzorem oraz w oparciu o rygorystyczne normy i standardy jakościowe. Każdy ekran produkowany jest pod konkretne zamówienie i jest szyty na miarę. Produkty te nie są dostępne “od ręki” na magazynie. Każde zamówienie oczekuje na swoją kolejkę i wiemy konkretnie z imienia i nazwiska, kto będzie odpowiedzialny za efekt końcowy. Istnieje bardzo wysokie prawdopodobieństwo, że ta sama ekipa pracowała nad ekranem kinowym do domu światowego formatu gwiazdy kina, czy też sportu.

Znaczenie ekranu

Rola ekranu projekcyjnego w prywatnym kinie jest olbrzymia. Odpowiada on za 2 przeciwstawne na pierwszy rzut oka zjawiska. Z jednej strony musi odbić jak największą ilość światła, które pada na powierzchnie projekcyjną. A więc zachować się podobnie do “lustra”, a z drugiej strony musi mieć jak najlepszą przepuszczalność dźwięku – ponieważ głośniki znajdują się za materiałem projekcyjnym. Pogodzenie ze sobą tych 2 zjawisk sprawia, że produkcja dobrego ekranu kinowego należy do stosunkowo trudnych zadań. Co ma swoje odzwierciedlenie w cenie produktów.

Identycznie jak w przypadku kina domowego, ekran do sali kinowej jest tym “elementem” systemu kina domowego, który decyduje “co” i w “jaki sposób” zobaczymy. Siedząc w ciemnej sali kinowej nasz wzrok skupiony jest na ekranie i oglądając obraz na ekranie widzimy światło odbite od powierzchni projekcyjnej. Wiele osób myśląc o dobrej jakości obrazie skupia się na projektorze, nie zastanawiając jednak nad tym że oglądają podczas seansu nie obraz wychodzący bezpośrednio z soczewki projektora, ale światło odbite od ekranu.

Można w tym miejscu użyć doskonałej i obrazowej analogii. Odnosząc system projekcyjny do systemu audio. Mamy do czynienia z bardzo podobnymi w swoich zadaniach urządzeniach. Nasz projektor jest odpowiednikiem amplitunera do którego trafia sygnał audio, który później trafia do głośników.

Powierzchnie projekcyjne

O tym jaki ekran do sali kinowej wybrać decydują najczęściej parametry techniczne powierzchni projekcyjnej oraz cena ekranu. Stewart Filmscreen ma tę przewagę nad innymi producentami, że swoją markę buduje od ponad 70 lat. Przez ten czas zdołał opracować kilka doskonałych powierzchni, które zrewolucjonizowały rynek projekcyjny.

Do zastosowania kinowego możemy wybrać niemal każdą powierzchnię tradycyjną, która jest oferowana również w wersji z perforacją akustyczną. Do najczęściej wykorzystywanych materiałów niewątpliwie należą: StudioTek 100, StudioTek 130, GrayHawk oraz FireHawk. Wszystkie te materiały bazują na polichlorku winylu i wyglądają jak tradycyjna powierzchnia ekranowa (Stewarta rzecz jasna, ponieważ popularne krajowe materiały są zwykle znacznie grubsze i mają bardziej wyrazistą strukturę), tyle że z drobnymi i delikatnymi dziurkami o nieregularnych wzorach perforacji. Zapobiega to powstawianiu efektu moiry, która jest spotykana w niskiej klasy ekranach projekcyjnych. Przez dziesiątki lat Stewart nie miał w swojej ofercie plecionych ekranów kinowych, stawiając na tradycyjną technologię z udoskonalonym procesem perforacji. Taka sytuacja miała miejsce aż do toku 2015, w który to swoją premierą miała pierwsza powierzchnia “pleciona” o nazwie “Tela 80”. W wyniku modyfikacji i udoskonaleń formuły, w 2016 została wprowadzona powierzchnia o nazwie “Harmony”, która zastąpiła “Tela 80”.


Powierzchnia typu “plecionka”

Stewart Harmony

Powierzchnia Harmony – plecionka THX


Powierzchnia tradycyjna z perforacją THX

Powierzchnia StudioTek 130 – MicroPerforacja THX

Powierzchnia “Harmony” jest typową akustyczną plecionką i posiada współczynnik gain wynoszący 0.8

W chwili obecnej ekrany kinowe Stewarta można zamówić w 3 wersjach:

  • CinemaPerf – do dużych sal kinowych oraz kin komercyjnych, kiedy siedzimy w dużej odległości od ekranu a otwory perforacyjne mogą mieć większą średnicę, ale mieć rzadsze ułożenie;
  • MicroPerf – do prywatnych salek kinowych, sal kinowych w domach prywatnych, gdzie zwykle siedzimy bliżej ekranu niż w komercyjnym kinie, a nagłośnienie kinowe nie znajduje się bezpośrednio przy powierzchni projekcyjnej;
  • Woven – czyli powierzchnie “plecione”, główne zastosowanie do domowa sala kinowa, gdzie siedzimy blisko ekranu a głośniki za ekranem muszą znajdować się blisko powierzchni

Wymiary ekranu Stewart Filmscreen

Ekran do sali kinowej firmy Stewart FilmScreen jest produkowany na zamówienie pod konkretne zamówienie dealera lub klienta. Istnieje możliwość dowolnego zdefiniowana zarówno wielkości ekranu (w oparciu o przekątną, szerokość lub wysokość ekranu) jak i formatu ekranu (1.33:1 do 2.7:1). Każdy ekran do kina domowego ma na etapie składania zamówienia możliwość personalizacji (wielkość, kolor) jak i wybranie sposobu instalacji ekranu.

Po złożeniu zamówienia klient otrzymuje rysunek techniczny przedstawiający dokładne wymiary ekranu oraz sposób montażu – dzięki temu unikamy niedomówień i rozbieżności.

Wymiar ekranu Stewart

Dla kogo?

Przede wszystkim produkty Stewarta z serii ekranów kinowych są skierowane do najlepszych instalacji prywatnych salek kinowych. Dzięki możliwości wyboru technologii – perforacja vs plecionka, mamy możliwość dobrania optymalnego rozwiązania do naszej instalacji. Przy czym z racji na specyfikę ekranów są one skierowane głównie do firm instalacyjnych i projektowych, ponieważ to one zwykle na etapie projektu kina dobierają odpowiednie komponenty i zestawiają konfiguracje. Zastosowanie tej klasy ekranu wymaga doświadczenia inżynieryjnego oraz specjalistycznej wiedzy.  Między innymi w jaki sposób wykonać samą zabudowę w której taki ekran montujemy. Ekrany Stewart FilmScreen to niewątpliwie najwyższa liga i chętnie z nich korzystamy w naszych instalacjach.

Test ekranu

Referencyjny – test ekranu w “Audio-Video”

“GrayHawk to powierzchnia referencyjna nie tylko z nazwy. Wpływ tego ekranu na jakość wyświetlanego obrazu jest wprost rewelacyjny. Nie wyobrażam sobie instalacji kina domowego z projektorem klasy high-end bez ekranu podobnej klasy. Czy mógłby być tańszy? Wątpię. Poza tym, jego cena nie jest wcale duża w zestawieniu z cenami projektorów wysokiej klasy. Szukając swojego faworyta, warto zawczasu pomyśleć o takim ekranie. Naprawdę warto!”
Test ekranu Stewart SNDQ w magazynie Audio-Video

Nagroda stewart Firehawk

“Gorący produkt” – najlepszy ekran do kina

“Nie mam jakiejkolwiek wątpliwości, że Firehawk G3 zasługuje na nagrodę HOT PRODUCT. Nie powinno to nikogo dziwić, ponieważ ja rzeczywiście wystarczająco mocno polubiłem (kocham mojego Firehawka), aby go w końcu posiąść. Na plus: Jakość obrazu i wykonania ekranu: reputacja Stewarta jest taka jak jego produkty, wszyscy recenzenci przyznają Stewartowi najwyższe noty. Powierzchnie wydaja się być bardziej zaawansowane, posiadające lepszą wydajność niż konkurencja. Można też powiedzieć, że powierzchnie te są w stanie z obrazem zrobić rzeczy, których nie potrafi konkurencja.”
Przeczytaj test ekranu Stewart z powierzchnią FireHawk.