Najlepszy, najbardziej zaawansowany i najdroższy ekran kinowy

Klasa produktu: referencyjna (najwyższa)
Zastosowanie: sale kinowe klasy premium / high end. Montaż głośników za ekranem.
Zakres cenowy: od 300 000 zł

Director’s Choice jest flagowym ekranem firmy Stewart od kilkunastu lat. Powstał w wyniku zapotrzebowania Hollywood, rynku fotograficznego oraz samych miłośników filmu. Wyjątkowość ekranu polega na tym, że możemy na nim oglądać zarówno film w formacie 1.33:1 jak „Casablanca” jak i hit kinowy w formacie 2.5:1. Różnica w stosunku do tradycyjnych ekranów polega na tym, że oglądając film w konkretnym formacie obrazu dostosowujemy boczne maskownice do niego, tworząc dookoła ekrany czarną ramkę – która jak wiemy znacząco poprawia komfort oglądania.

W 2018 roku CEDIA przyjęła produkt Stewart Director’S Choice do galerii chwały, do której zostały zaliczone wszystkie najważniejsze z punktu widzenia branży audio-video produkty które ujrzały światło dzienne. Ekran miał premierę kilkanaście lat temu i od tego czasu dzierży miano najlepszego i najbardziej zaawansowanego ekranu kinowego jaki kiedykolwiek powstał.

Najważniejsze zalety ekranu

Obraz bez szarych pasów

Wyświetlając obraz filmowy z projektora na ekranie kinowym w formacie 16:9 najczęściej widzimy szare pasy u góry i dołu ekranu. Wynika to z różnic w formatach wyświetlanego obrazu i ekranu jaki mamy zainstalowany na ścianie. Filmy jakie oglądamy najczęściej posiadają proporce obrazu (stosunek szerokości obrazu do jego wysokości) wynoszące 1.78:1 (16:9), 2.35:1 lub 2.37:1. W pierwszym przypadku, kiedy wyświetlany obraz w formacie 1.78:1 na ekranie o takim samym formacie – obraz idealnie wypełnia nam cały ekran. Jeśli jednak na tym samym ekranie wyświetlimy jakiś hit kinowy z płyty Blu-ray to na 99% ujrzymy szare pasy u góry i dołu ekranu. Wystarczy się przyjrzeć, aby zauważyć że obraz filmowy nie wypełnia całego ekranu a jedynie jego większą część. Resztę zaś wypełniają szare pasy. Dysponując ekranem typu Director’s Choice za pomocą systemu sterowania możemy jednym przyciskiem dopasować format ekranu do wyświetlanego obrazu. W taki sposób, że nie ujrzymy już nigdy szarych pasów. Czarne maskownice całkowicie pochłoną światło z projektora i skupimy się w 100% na akcji filmowej na ekranie.

Nieograniczone możliwości

Poza samym dostosowaniem maskownic ekranu do aktualnie wyświetlanego formatu obrazu, możemy dowolnie wyregulować wielkość obrazu. Dla obrazów o doskonałej jakości jak np. filmy z płyt UHD 4K, wyświetlane z projektora do kina domowego 4K możemy ustawić maksymalną wielkość ekranu, ponieważ obraz będzie zawierał bardzo dużą ilość detali i szczegółów. Jeśli jednak zechcemy oglądnąć jakiś film klasyczny, nagrany kilkadziesiąt lat temu to najpewniej jego jakość pozostawi wiele do życzenia. W takiej sytuacji, aby zachować przyzwoitą jakość i komfort oglądana znacznie lepiej będzie zmniejszyć obraz do rozmiarów w których artefakty video nie będą przykuwały naszej uwagi.

Uniwersalność

Dysponując bardzo dużą salką kinową w prywatnym kinie zmagamy się czasem z 30 czy 40 miejscami siedzącymi. Zlokalizowanymi w 5 czy nawet 6 rzędach siedzeń. Wielkość obrazu dla widzów siedzących w 6 rzędzie będzie zupełnie inna dla widza znajdującego się w rzędzie 1. Jeśli najdzie nas ochota na oglądanie w kilka osób i zechcemy usiąść w 1 czy 2-gim rzędzie, możemy odpowiednio dostosować wielkość obrazu. Nie potrzebujemy aż tak potężnego ekranu, jeśli nie mamy widzów w pozostałych rzędach.

wymiary

Najlepszy ekran kinowy możemy zamówić w rozmiarze do 760 cm na szerokość. Oznacza to, że dysponując w pełni ruchomymi maskownicami ze wszystkich 4 stron możemy nie tylko uformować dowolnej wielkości ekran o wymiarach nie większych niż 760cm x 426cm. Jeśli dysponujemy dużą salą i zechcemy usiąść ze wszystkimi gośćmi w salce zajmując wszystkie miejsca siedzące, aby oglądnąć serial z Netflixa – wybieramy np. wielkość obrazu wynoszącą 700x395cm w formacie 16:9. Kiedy razem z najbliższą osobą, we dwójkę zasiądziemy w 1 rzędzie, aby obejrzeć najnowszy film z Tomem Cruisem – siedząc blisko ekranu wybierzemy mniejszą wielkość obrazu np. 400x170cm. Oczywiście dysponując jednym, tym samym ekranem w obu sytuacjach.

Dla kogo?

Przede wszystkim dla osób bardzo zamożnych, którzy doceniają najlepsze produktu. Uniwersalność ekranu sprawia, że trudno wyobrazić sobie sytuację w której ekran mógłby nas zawieźć. Możemy dowolnie żonglować wielkością obrazu jak i jego proporcjami. Osoby dysponujące sporą biblioteką filmów z pewnością docenią te możliwości przełączając się pomiędzy różnymi formatami obrazu, które na przestrzeni lat ujrzały światło dzienne. Z pewnością domowa sala kinowa z jednym z najlepszych projektorów kinowych jest najbardziej odpowiednim miejscem dla tego dzieła sztuki i inżynierii.

W przypadku tak zaawansowanego produktu bez wątpliwości projekt sali kinowej jest pierwszym krokiem ku zdefiniowaniu właściwych parametrów ekranu.

Polecane artykuły z bloga

Polecamy artykuł pod tytułem „9 rzeczy do rozważenia przed zakupem ekranu” dzięki któremu dowiecie się jakie zagadnienia należy przeanalizować zanim zdecydujemy się na zakup ekranu. Jeżeli w swoim systemie kina domowego planujesz projektor, pamiętaj o tym, że będziesz do niego potrzebował także odpowiedniego ekranu projekcyjnego.

W czasie projektowania sali kinowej lub nawet kina domowego ludzie często nie wiedzą, w którym momencie powinni zaangażować firmę instalującą system czy też zlecić projekt kina domowego. O tym piszemy w naszym artykule „Kiedy powinna wkroczyć firma projektująca kino na budowę?

Kino domowe THX

Czym jest THX? – czyli o certyfikacji THX” – Standard THX Termin jest z nami od ponad ćwierć wieku, od 1990 trafił do urządzeń konsumenckich, a jednak większość ludzi wciąż nie rozumie, czym tak naprawdę jest THX oraz certyfikat THX?