Dlaczego tracimy pasję doceniania dźwięków?

Dlaczego tracimy pasję doceniania dźwięków?

Dlaczego tracimy pasję doceniania dźwięków? 1920 1298 Cinematic

Kino dla melomana, a Porsche dla rajdowcy?

W naszej branży stosunkowo często mamy do czynienia z sytuacją, w której klient, często mogący sobie pozwolić na realizację wysokiej jakości projektu kinowego, rezygnuje z niego na rzecz podstawowego rozwiązania. Najczęstszym argumentem jaki słyszymy jest deklaracja „nie jestem audiofilem” oraz „nie usłyszę różnicy w dźwięku”. Czy to aby na pewno jedyny powód? Gdybyśmy trzymali się tego toku rozumowania, niewielu byłoby klientów na szybkie auta typu Porsche, Mercedes czy też BMW – bo przecież powinni nimi jeździć wyłącznie rajdowcy i mistrzowie kierownicy. A może problem leży w tym, że większość z nasz nie miała możliwości korzystania z wysokiej klasy kina domowego lub nie umie docenić wszystkich dźwięków jakie oferuje system audio? Co sprowadza się do tego, że większość z nas nie widzi dostatecznej wartości w posiadaniu komfortowego i dobrze zaprojektowanego kina domowego.

Pasje

Wystarczy przejrzeć strony internetowe i publikacje luksusowych ofert. W ten sposób widzimy, ile zainteresowań i pasji jest dostępnych dla naszych klientów. Nasi klienci z pasją angażują się w kolekcjonowanie, podróże, żeglarstwo i są koneserami wyśmienitych win i restauracji. Luksusowe doświadczenia pobudzają ich zmysły i nadają życiu istotny wymiar spełnienia. Niestety, słuch jest często najmniej docenianym zmysłem.

Istoty ludzkie są zaprojektowane tak, aby miały intymny związek z dźwiękiem. Dźwięk, a przede wszystkim muzyka, ma na nas silny wpływ sensoryczny, fizjologiczny, psychologiczny, poznawczy i behawioralny. Niestety, nasza kultura i środowisko zniszczyły ten związek do tego stopnia, że ​​zamiast tego staliśmy się ofiarami hałasu. Ten fakt stanowi zagrożenie i wyzwanie dla branży audio-video.

cisza i akustyka

Wpływ dźwięku

Jeśli dźwięk spadnie do poziomu hałasu, wówczas duża część naszego uroku muzycznego zostanie utracona. Wyzwaniem jest zmiana postrzegania, że ​​dźwięk jest zauważany tylko wtedy, gdy jest złej jakości.

Dźwięk wpływa na nas na wiele sposobów. Fizjologicznie hałas wywołuje reakcje chemiczne, które powodują niepokój, strach lub stres. Może również powodować obrażenia fizyczne. Rozproszenie dźwięku pozbawia nas zdolności koncentracji. Behawioralnie te efekty fizjologiczne mogą powodować negatywne zachowania. Emocjonalnie reagujemy na wyżej wspomniane negatywne skutki lękiem, stresem i drażliwością. Jest to przygnębiające, ponieważ dźwięk powinien być źródłem wielkiej radości.

Właściwy rodzaj relacji z dźwiękiem oznaczałby, że zostalibyśmy pobudzeni przez podnoszące na duchu dźwięki i uspokojeni przez ciszę lub spokojne, kojące dźwięki. Cieszymy się spokojnym otoczeniem, w którym możemy skupić się na zadaniach lub towarzystwie. Wreszcie, moglibyśmy postrzegać dźwięk jako źródło przyjemności i pogoń za radością, za którą tęskniliśmy i które powinny być dodatkowym wymiarem w naszym życiu.

Cisza jako wartość

Wszyscy mamy tendencję do minimalizowania znaczenia rzeczy, których albo nie jesteśmy świadomi, albo których chcemy uniknąć. Tak jest w przypadku dźwięku. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z zalet tego doświadczenia, ale wie, że nie lubi hałasu.

Możemy się zgodzić, że coś rzadkiego jest na ogół bardziej cenne. W dzisiejszym świecie cisza jest niezwykle rzadka. W rzeczywistości, kiedy koncentrujemy się na prywatnej sali kinowej, powinniśmy zacząć od skupienia się na ciszy. To cisza jest rzadkim i cennym przedmiotem, które należy docenić. Chodzi tutaj o sposób, w jaki zostało zaprojektowane całe pomieszczenie kinowe, a następnie zbudowane. Cisza umożliwia nam nie tylko komfortowe korzystanie z pomieszczenia i relaks na najwyższym poziomie, ale również, a być może i przede wszystkim – usłyszeć dźwięki, które w zwykłych sytuacjach byłyby zamaskowane i ukryte za wszechobecnym hałasem.

Cisza niczym dobre wino

Analogią byłby sposób prezentacji dobrego wina. Wskazuje, że istnieją różnice i atrybuty, które należy dostrzec. Potwierdza to wartość „cichego” kina na tym poziomie. Co najważniejsze, identyfikuje doznanie dźwiękowe jako coś, co należy cenić. W takim pokoju można naprawdę docenić niuans ścieżki dźwiękowej – jak szczególny bukiet cennego rocznika wina. Niuans może pochodzić z jakości otaczającej ścieżki dźwiękowej filmu, która maluje zamierzony obraz mentalny lub szczególny dotyk na klawiaturze ulubionego artysty, artystycznie nagrany. Te cechy można usłyszeć tylko w dobrze zaprojektowanym pomieszczeniu.

Jeśli chodzi o muzykę, większość z nas bez trudu rozpoznaje piosenki, często na podstawie jednej nuty. Muzyka ma również potężny efekt emocjonalny. Na przykład większość ludzi pamięta piosenkę przedstawiającą czas, w którym się zakochali.

Gdzie byłby Sommelier bez konesera wina lub zegarmistrz bez kolekcjonerów zegarków? To tak, jakbyśmy byli wynalazcami wina, ale ludzie o tym nie wiedzieli – przyjemność niewykorzystana! Dlatego zapraszamy Państwa do chwili zastanowienia się i kontaktu, abyśmy wspólnie zastanowili się jak przywrócić radość ze słuchania muzyki i oglądania filmów w Państwa domu.

CINEMATIC