ASCENDO IMMERSIVE AUDIO – recenzja 16-calowego subwoofera
Rozdzielczość 8K e-shift
Poniżej prezentujemy obszerne fragmenty testu opublikowanego na łamach australijskiego serwisu stereonet.com. Dotyczy on 16-calowego subwoofera niemieckiej firmy Ascendo.
„
Gdy mówimy o subwooferze z 80-calowym głośnikiem i ważącym 260 kilogramów, termin „wypełniający pokój” nie jest trafnym opisem. Największy z infradźwiękowych subwooferów Ascendo Immersive Audio, to monstrum jest zdolne do osiągania podziemnych głębin i robi to z autorytetem godnym Konga, osiągając 114dB przy 5Hz!
Rzeczywiście, zajrzyj na stronę internetową Ascendo – a jeszcze lepiej, obejrzyj nasz wywiad z Geoffreyem Heinzelem – a odkryjesz, że ta firma jest zaangażowana w szybki i kontrolowany bas z wystarczającą mocą, aby rozwiać twoje włosy. Ta filozofia jest stosowana do wszystkich ich subwooferów, w tym do bardziej przystępnych cenowo i przyjaznych dla domu modeli „12 SUB” i „16 SUB”, które otrzymałem do recenzji.
Chociaż „16 SUB” w żadnym wypadku nie jest mały, Geoff wyjaśnia wyzwania związane z produkcją mocnego basu z relatywnie kompaktowej, zamkniętej obudowy. Prawo Hoffmana mówi o kompromisie między trzema kluczowymi czynnikami – rozmiarem, efektywnością i niskim rozszerzeniem częstotliwości. Możesz więc zbudować mniejszy subwoofer, który jest albo efektywny, ale nie ma rozszerzenia niskich częstotliwości, albo produkuje głęboki bas z mniejszą efektywnością lub mniejszą mocą.”
Stworzenie 16-calowego subwoofera
Geoff wyjaśnia, że projektant postawił sobie za cel stworzenie subwoofera o doskonałym rozszerzeniu oraz wyjątkowej dynamice i szybkości. Wybrano zamkniętą konstrukcję, aby zwiększyć muzyczność i precyzję. Stożek jest wykonany z rdzenia Rohacell, który jest osadzony pomiędzy warstwą włókna węglowego i szklanego. Włókno szklane zostało użyte, aby zmniejszyć ogólną wagę głośnika, co z kolei skutkowało większym wychyleniem stożka.
Stożek osadzony jest w specjalnie zbudowanym, wąskim, wysokim otoczeniu, cechą zaprojektowaną tak, aby zapewnić dobre liniowe wychylenie (22 mm w każdym kierunku) przy niskich zniekształceniach. Wspiera go nadmiarowy, potrójnie układany silnik magnetyczny, unikatowy komponent, który Geoff z dumą wskazuje, że zwykle nie znajduje się w tej kategorii cenowej.
Sercem „16 SUB” jest wzmacniacz klasy D o mocy 1,000W RMS (zadeklarowanej), używający liniowego zasilania. Podobno wybrano go, ponieważ może dostarczać więcej mocy przez dłuższy czas niż zasilanie impulsowe używane w większości aktywnych subwooferów. Twierdzi się, że przekłada się to na lepszą wydajność.
Jakość basu
„16 SUB” ma pasmo przenoszenia od 20 do 150 Hz i maksymalną moc wyjściową 125 dB. Chociaż podane pasmo przenoszenia może zniechęcić niektórych, Ascendo postąpiło odświeżająco konserwatywnie i transparentnie w kwestii sposobu uzyskania tych liczb.
Badania przeprowadzono niezależnie w laboratorium w Europie. Są to również wyniki anechoiczne, co oznacza, że nie korzystają z wzmocnienia wynikającego z akustyki pomieszczenia czy granicy, co zwykle zwiększa zarówno niskie rozszerzenie częstotliwości, jak i moc wyjściową. Geoff wyjaśnia, że odpowiedź w pomieszczeniu będzie prawdopodobnie znacznie niższa.
Przygotowanie do testu
Chociaż „16 SUB” nie jest najmniejszym subwooferem, który recenzowałem, to nadal jest stosunkowo mały biorąc pod uwagę rozmiar jego stożka. Otrzymałem dwa egzemplarze, wykończone w czarnej okleinie z jesionu, które łatwo wtopiły się w mój domowy teatr, nie stanowiąc źródła odbicia światła. Mimo że ogólna jakość wykonania jest doskonała, pod względem estetycznym ten subwoofer nie wygra żadnych konkursów piękności. Jednak jako subwoofer do kina domowego, jego zadaniem jest być jak najmniej widocznym. Gdy zdejmuje się przedni grill, historia wygląda zupełnie inaczej – stożek z włókna węglowego ozdobiony logo Ascendo graniczy z zastraszaniem.
Z tyłu to czysty profesjonalizm, z 2 wejściami RCA na poziomie liniowym (w tym wejście LFE), 2 niezbalansowanymi wyjściami oraz wejściem i wyjściem XLR z wejściem LFE. Jest również zmienny crossover LP (50 Hz do 150 Hz), zmienna kontrola fazy (0° —180°), kontrola głośności oraz automatyczne włączanie/wyłączanie. Brakuje regulowanego EQ, ale często takie kontrolki są pomijane na rzecz korektora procesora lub odbiornika.
Postanowiłem użyć płyty „The Spatial Audio Toolkit” do wyrównania poziomu obu subwooferów przed uruchomieniem Dirac Live z Bass Control. Oczywiście odpowiedź w pomieszczeniu subwoofera Ascendo 16 będzie różna w zależności od pomieszczenia, jednak zauważyłem, że ma rozszerzenie aż do 17 Hz. Zastępując dwa Ascendo „12 SUB”, które zwykle używam, „16 SUB” zostały sparowane z frontowymi i centralnymi głośnikami VAF Signature i91 oraz tylnymi i górnymi głośnikami i90 w układzie Atmos 5.1.2. Pozostała część systemu składała się z projektora 4K Sony VPL-XW5000ES, Lumagen Radiance Pro 5348, odtwarzacza Blu-ray 4K Magnetar UDP900, Apple TV oraz ekranu projektora Severtson Cinegray 100” 16:9.
Czas na „młóckę”
Ascendo 16 SUB to niesamowicie potężny subwoofer z wystarczającą taktylną siłą, aby przesunąć zęby w szczęce. Zdolny do grania nisko i głośno, nie tylko najbardziej ekscytujące momenty ożywia z całą siłą Młota Thora. Dzięki zdolności do zatrzymywania się i rozpoczynania z chirurgiczną precyzją, jego obecność jest odczuwalna również w bardziej subtelnym wykonaniu, gdzie jego precyzja i ciepło dodają dodatkowej głębi i realizmu do ścieżek dźwiękowych.
Kochaj to lub nienawidź, nie można zaprzeczyć, że „Gwiezdne Wojny: Odcinek III – Zemsta Sithów” mają porywającą ścieżkę dźwiękową Atmos. Gdy zaczęły się napisy początkowe, duże subwoofery dodały ciężaru i ciepła ścieżce dźwiękowej, nie dominując ani nie przytłaczając znajomej piosenki tematycznej. Nie mogłem się oprzeć zastanawianiu, czy duże Ascendo przytłoczą mój stosunkowo mały domowy teatr. Jednak, będąc ciągle obecnymi, okazały się cudownie sprężystymi wykonawcami, a wszelkie wątpliwości, które miałem co do zwinności tych większych modeli, zostały natychmiast rozwiane.
Po właściwym dostrojeniu, moja recenzencka para „16” dodała poczucie skali i wspaniałości ścieżce dźwiękowej, które było wręcz uzależniające. Świetlnym mieczom nadały wspaniałe poczucie grozy, a ich niski pomruk energetyzował pokój. Pomimo znacznej wagi i grozy, jaką nadały różnym pojedynkom filmowym, nigdy nie miały problemów z nadążaniem za Jedi, zdolne do zatrzymania się i ruszenia w przysłowiowym momencie.
Efekty specjalne
To samo działo się z nieskomplikowanym filmem grozy dla nastolatków „The Shed” na Apple TV. Subwoofery Ascendo 16 SUB nie tylko oddały sprawiedliwość ostrzej w stosunku do mniejszego modelu, ścieżce dźwiękowej, wypełniając pokój potężnym basem, ale również wzmocniły wiele momentów przerażenia w filmie, dostarczając wystarczająco taktylnej reakcji, bym podskoczył z miejsca. Choć moje 12-ki są wpływowe i reaktywne, nie mogą konkurować z 16-kami pod względem taktylnej odpowiedzi czy szybkości. Rozszerzony zakres częstotliwości tych ostatnich odkrywa kolejny poziom nagrania, często bardziej odczuwalny niż słyszalny, ale niemniej dodający do ogólnego nastroju niepokoju filmu.
Oddalając się od świata mocno skompresowanych filmów streamingowych, załadowałem 4K Ultra-HD Blu-ray „Pogromcy duchów: Dziedzictwo”. Będąc zarówno wizualną, jak i audio podróżą przez siły, film ten dostarczył wielu okazji dla Ascendo 16, by zademonstrować ich zbiorowe umiejętności audio. I tak też zrobiły – gdy Phoebe uruchomiła po raz pierwszy protonowy plecak Egona, Ascendosy wypełniły mój pokój eksplozywną energią basu. A gdy zniszczyła butelki po coli, subwoofery wysłały fale dynamicznego i wisceralnego basu, które obijały się po moim kinie domowym. Mimo że były potężne i robiły wrażenie, było to równie szybkie, jak się zaczęło.
Werdykt
Subwoofer Ascendo Immersive Audio 16 SUB jest jednym z najbardziej imponujących subwooferów, które recenzowałem, niezależnie od budżetu. Zaskakująco zwarty i zwinny jak na swoje rozmiary, nie tylko oferuje poziom rozszerzenia, ale również melodyjność, która uwydatnia najsubtelniejsze basowe nuty w nagraniach. Choć te cechy są mile widziane, nie mają znaczenia, jeśli subwoofer nie jest w stanie dostarczyć wystarczająco wizceralnego wpływu. Z radością informuję, że „16” SUB jest równie biegły, dostarczając wystarczająco dużo siły uderzeniowej, aby stworzyć porywające doświadczenie kina domowego. Tak więc, pomimo jego ceny, moim zdaniem ten subwoofer ma wyjątkowo dobrą wartość i powinien znaleźć się wysoko na liście. Należy więc powiedzieć, że Ascendo jest gorąco polecane.