Spis treści
Jak ustawić fotele kinowe w naszej salce?
Jednym z pierwszych zadań, jakie powinno się wykonać w fazie projektowania pomieszczenia sali kinowej powinien być wybór ilości i typu foteli, lub kanap jeśli tego wymaga sytuacja. W niektórych sytuacjach łączy się miejsca siedzące pomiędzy kanapy, a fotele. Istnieje również możliwość zamówienia kilku modułów fotelowych, które w zestawieniu tworzą kanapę z możliwością rozłożenia skrajnych siedzeń.
Może się to wydawać zaskakujące dla większości entuzjastów, którym wydaje się, że to sprzęt jest najważniejszy. W praktyce jednak okazuje się, że decyzja jakie wybrać fotele do kina, a także określenie ilości miejsc siedzących dyktuje wiele innych czynników, takich jak wymiary pomieszczenia, rozwiązania akustyczne czy typy i umiejscowienie głośników oraz subwoofera.
Zadania tego można się podjąć na dwa sposoby: „dopasowując do pomieszczenia” lub „projektując pomieszczenie”.
Sposoby podejścia do tematu siedzisk kinowych
Dopasowując do pomieszczenia
W pokojach o konkretnych wymiarach ( czyli np. w już istniejącym domu jednorodzinnym), korzystamy z podejścia „dopasowania”. Oznacza to, że zaczynamy ze znanymi wymiarami pomieszczenia i na ich podstawie obliczamy maksymalną ilość foteli, ich typ oraz formę rozstawienia w rzędy.
Projektując pomieszczenie
W pomieszczeniach w których mamy pewną dowolność w operowaniu wymiarami, czyli np. w fazie projektu domu jednorodzinnego lub dobudówki, korzystamy podejścia „projektowania”. Wybieramy wtedy ilość siedzeń, ich typ, ustawiamy w rzędy, a następnie z tych podstawowych informacji ustalamy odpowiednie wymiary pomieszczenia.
Siedzenia główne a siedzenia drugorzędne
Podczas ustalania ilości siedzeń jaka jest potrzebna w kinie, warto zastanowić się nad typowym codziennym zastosowaniem dla naszego kina. Wiele ludzi stara się w taki sposób zaprojektować kino żeby dobrze sprawdzało się podczas ekstremalnych sytuacji, jak np. Finał ligi mistrzów z przyjaciółmi czy rokroczna impreza urodzinowa dziecka połączona z oglądaniem filmów młodzieżowych. Przez większość czasu jednak salka ta będzie jednak używana przez twoją najbliższą rodzinę. W dodatku często okaże się, że jako jedyny entuzjasta w gronie rodziny będziesz w stanie docenić świetne brzmienie. Jeśli masz do czynienia z taką sytuacją to być może uda się podjąć decyzje które pozwolą na obniżenie całościowego kosztu.
Jako przykład można przemyśleć taki scenariusz: chciałbyś mieć 12 foteli. Doszedłeś do takiej liczby myśląc o wszystkich swoich znajomych, których chciałbyś zgromadzić podczas projekcji – czyli sytuacji wyjątkowej. Jednak twoja najbliższa rodzina liczy łącznie 4 osoby, i przez 95% czasu to tylko ta wąska grupa 4 osób będzie korzystać z pomieszczenia. W związku z powyższym być może lepszym podejściem byłoby zaprojektowanie 4 siedzeń o dobrych parametrach? A ewentualnych gości ulokować na pufach a podłodze?
Jeszcze innym przykładem może być decyzja o wyborze 8 foteli kinowych i strefie barowej połączonej z bilardem . Rozważ swoje możliwości i projektuj mądrze.
Rozmieszczenie foteli w oparciu o jakość odbioru
Wyróżnić można kilka z zasad projektowania kin dotyczących stricte jakości i osiągów odbioru, które muszą być na uwadze podczas rozmieszczania foteli.
- Kąty oglądania powinny mieścić się w zakresie 36-50, żeby ekran wypełniał pole widzenia obserwatora. Kąty te są standardem wykorzystywanym w najlepszych kinach komercyjnych.
- Wszyscy obserwatorzy powinni widzieć cały obszar ekranu. Podesty są prawie zawsze potrzebne w przypadku rzędów drugiego i trzeciego, żeby podnieść ich poziom oczu nad głowy widzów z rzędów poprzedzających.
- Odsłuch bassu powinien być podobny dla każdego słuchacza. Typowy odsłuch bassu w pomieszczeniu potrafi gwałtownie ulec zmianie poprzez wpływ modów własnych pomieszczenia. Proces projektowy uwzględniający odbiór bassu dla każdego z widzów jest skomplikowany i wymaga uwzględnienia przestrzennej dystrybucji szczytów i dolin modów pomieszczenia oraz wpływu głośników i lokacji subwoofera.
- Głowy słuchaczy powinny znajdować się co najmniej 120 cm od głośników przestrzennych.Chodzi o to, żeby upewnić się, że głośniki przestrzenne tworzące iluzję przestrzeni , nie będą znacznie głośniejsze od głośników głównych. Dodatkowo, głośniki nie są raczej projektowane z myślą o słuchaniu z bliska a z daleka dają tylko odsłuch swojego płaskiego niskiego pasma.
- Głowy słuchaczy powinny znajdować się co najmniej 120 cm od ściany tylnej.
Lokalizowanie foteli blisko tylnej ściany jest nie najlepszym pomysłem z 2 względów: po pierwsze pozbawiamy się efektu odbicia fal dźwiękowych od tylnej ściany i skupienie na dźwiękach bezpośrednich, co ogranicza efekt tworzenia większej sceny i przestrzeni. Po drugie, siedząc przy samej ścianie występuje wyraźne podbicie dla niskich częstotliwości.
Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach i warunków oraz zależności jest duża ilość. Niemniej, większość z ogólnych wytycznych jest stosunkowo prosta do zaadoptowania i wdrażając je w życie znacząco poprawimy komfort projekcji kinowej.
Rozmieszczenie foteli w oparciu o praktykę
W połączeniu ze wskazówkami dotyczącymi jakości odbioru istnieją też wskazówki dotyczące praktyczności danej przestrzeni:
- Pozostaw co najmniej 70 cm lub więcej na przejścia, żeby widzowie mogli bez przeszkód wchodzić i wychodzić z kina.
- Pozostaw co najmniej 50 cm lub więcej pomiędzy rzędami, nawet w maksymalnie rozłożonych pozycjach foteli kinowych.
Wybór typu foteli
Najczęściej w salach kinowych stosuje się wygodne fotele elektrycznie rozkładane. Mają one szereg zalet. Elektryczna regulacja foteli pozwala na nieskończenie wiele pozycji regulacji. Każdy znajdzie swoje optymalne ułożenie ciała, niezależnie od wielkości i wagi.
Fotele kinowe mogą występować w wersjach pojedynczych foteli wolno-stojących, ale również w różnych konfiguracjach. Najczęściej spotykane w prywatnych kinach to układy 3 i 4 foteli ze wspólnym podłokietnikiem. Siedziska te mogą być w układzie prostym jak i łuku. W zależności od wielkości ekranu, ilości miejsca w pomieszczeniu oraz układu – konkretne rozwiązanie może mieć swoją przewagę nad innym.
Tego typu fotele do kina różnią się w rozmiarach zależnie od producenta. Fotele które wykorzystujemy najczęściej mają 93 cm szerokości (z uwzględnieniem podłokietników), 93 cm głębokości (w pozycji nierozłożonej) lub 159 cm (w pozycji skrajnej rozłożenia). Warto rozważyć więc fakt, że rząd czterech takich jednostek będzie miał szerokość minimum 372 cm. Po dodaniu 70 cm na przejścia z obu stron otrzymujemy około 4,5 m minimalnej wymaganej szerokości pomieszczenia. Dla porównania układ czterech foteli połączonych ze sobą może zabrać od 308 cm aż do 361 cm. 308 cm w przypadku, kiedy środkowe dwa fotele są ze sobą połączone i nie mają między sobą podłokietnika, zaś 361 cm w sytuacji kiedy każdy z widzów ma swój podłokietnik, a fotele zamontowane są po łuku.
Z racji wymiarów zdarza się, że pomieszczenie po prostu nie jest wystarczająco duże żeby pomieścić wymaganą ilość siedzeń i w takim wypadku może się zdarzyć, że inny typ byłby odpowiedniejszy dla naszych potrzeb.
Kanapy
W przeciwieństwie do rzędów indywidualnych foteli, kanapy są świetnym rozwiązaniem jeśli zależy nam żeby pomieszczenie nabrało bardziej domowej atmosfery. Pozwalają również zaoszczędzić sporo miejsca, głównie z powodu ilości widzów, którzy w teorii mogą się na nich pomieścić.
Wiele z tych kanap ma regulację oparcia oraz wysunięcia podnóżka, zaś komfort siedzenia jest porównywalny a czasem nawet wyższy niż w przypadku pojedynczych foteli elektrycznych. Minusem jest jednak brak podłokietników i miejsca na napoje dla każdego widza.
Fotele do kina domowego mają tę zaletę, że każdy z widzów może wygodnie się rozsiąść i znaleźć optymalna pozycję do ułożenia ciała. Kanapa z kolei pozwala na lepszą integrację, oglądanie na leżąco oraz usadowienie większej ilości widzów.