Prywatna sala kinowa oparta o głośniki Procella

Prywatna sala kinowa oparta o głośniki Procella

Prywatna sala kinowa oparta o głośniki Procella 1920 1280 Cinematic

Wstęp

Przedstawiamy niezwykłą instalację, która miała miejsce w Londynie i została wykonana przez naszych znajomych z „Imagine This”.

To jedna z takich instalacji, która trafia się firmie instalacyjnej raz w życiu, a jej historię wspomina się później przez długi czas po zakończeniu projektu. Opis realizacji znalazł się na łamach wielu magazynów branżowych. Dlaczego? O tym dowiecie się z artykułu…

Firma instalacyjna “Imagine This” otrzymała w marcu 2010 roku zapytanie od cenionego (i bardzo dbającego o prywatność klienta), który był zainteresowany prywatną salą kinową w swojej rezydencji w Londynie. Z czasem dane Inwestora wyciekły, dzięki czemu projekt okazał się jeszcze bardziej interesujący.

Guy wspomina: „Miałem krótkie spotkanie z klientem, który zwięźle przedstawił sprawę: zróbcie to najlepiej, jak tylko potraficie. Budżet nie ma limitu; po prostu dajcie mi wszystko to, co najlepsze. Zaufał naszej ocenie i temu, co chcieliśmy wykonać. Istniały pewne wytyczne dotyczące wydajności, w tym konieczność obsługi filmów z wysokim klatkażem (HFR) ze względu na projekt, nad którym pracował klient w tamtym czasie. Tak długo jak mieściliśmy się w wytycznych projektowych, mieliśmy całkowicie wolną rękę w projektowaniu i specyfikacji tego, co chcieliśmy zrobić – to było naprawdę nadzwyczajne.”

Ustalenia projektowe

Wstępne ustalenia zostały utworzone na początku naszej pracy, ale minęły całe 2 lata, zanim prace nabrały tempa. Oczywiście projekt wielokrotnie ulegał zmianie, a cel do którego dążyliśmy, to połączenie klasycznej elegancji i komfortu poprzez użycie właściwych materiałów i architektury.  Prywatna sala kinowa miała być bogata i luksusowa na tyle, żeby stać na równi z tymi najlepszymi na świecie.

Jak to zwykle bywa w przypadku projektowania sal kinowych, zespół techników rozpoczął prace od analizy pomieszczenia, wystroju wraz z układem salki i rozmieszczenia widzów po to, aby finalnie zakończyć to doborem urządzeń. Końcowy efekt zdumiewa, tak samo jak i budżet projektu. Całość zamknęła się w kwocie około 22 milionów złotych!

Etap projektowania

Gdy projekt nabierał kształtów, okazało się, że brakuje w domu odpowiednio dużego pomieszczenia! Ekipa przejrzała po kolei wszystkie pokoje, które potencjalnie mogłyby stać się salkami kinowymi, lecz w każdym z nich należałoby iść na zbyt wiele kompromisów. Inwestor zważywszy na swoje oczekiwania jak i rolę jaką przykłada do tego projektu zdecydował, że wybuduje nowe pomieszczenie. Zdecydowano się wykopać na ten cel „dziurę” o wymiarach 35m na 22m i głębokości 6m.

Rozrysowanie tak dużej Sali wymagało wielu godzin pracy nad rysunkami CAD oraz dziesiątek renderów komputerowych. Jak przy każdym projekcie kina, przeprowadzono obliczenia optymalnej wielkości ekranu i jego rozmieszczenia względem widzów w oparciu o wytyczne organizacji Imaging Science Foundation, SMPTE oraz THX. Oczywiście niezbędne było przy tym również określenie optymalnych miejsc siedzących oraz obliczenie ile zabierają one wraz z kanałami komunikacyjnymi miejsca powierzchni pomieszczenia.

„Zawsze muszę być pewny, że robię co w mojej mocy, aby projektowane przez nas prywatne sale kinowe zawsze spełniały najważniejsze kryteria i normy kinowe. Tylko trzymając się wytycznych branżowych jesteśmy w stanie przewidzieć, że efekt końcowy będzie dostarczał niesamowitych wrażeń kinowych.”

Jedną z ważniejszych zasad podczas pracy nad budową kina jest zadbanie o to, aby system był skalowalny, to znaczy przygotowany na ewentualne modyfikacje i rozszerzenia, które z całą pewnością nadejdą wraz z pojawieniem się nowych technologii.

“Wykorzystaliśmy dąb jako materiał wykończeniowy, ponieważ klient oczekiwał autentycznego budulca.” Pokój tego rozmiaru umieszczony pod ziemią wymagał drzwi przeciwpożarowych, ale projektant Guy nie chciał, żeby ich estetyka odbiegała od reszty pomieszczenia. „Brytyjskie przepisy wymagają od nas uwzględnienia wyjścia pożarowego, dlatego rozważyliśmy wiele opcji – obłożenie drzwi drewnem, różne struktury  i pokrycia. Żadne z rozwiązań nas nie satysfakcjonowało, więc zdecydowaliśmy się na dosyć ekstremalny wariant – przesuniemy nie drzwi, a ścianę. Stworzyliśmy ścianę na zawiasach, która ważyła ponad dwie tony! Same zawiasy były ogromne i stanowiły niesamowity przykład inżynierii, a przede wszystkim pozwoliły nam stworzyć świetnie wyglądający pokój bez widocznych drzwi. Za wszelką cenę chcieliśmy uniknąć uwydatnionych drzwi pożarowych w środku sali kinowej.”

Wyposażenie

„W kwestiach technicznych, pomieszczenie projekcyjne musiało być doskonałe. Klient pracujący w branży filmowej  ma ogromną wiedzę i jest bardzo wnikliwy, a prywatna sala kinowa miała być powodem do dumy.”

Imagine This musiało zagwarantować, że system będzie odpowiednio zabezpieczony zarówno od strony ewentualnych awarii jak i od strony prądowej, a specjalistyczny osprzęt antyprzepięciowy zawitał zarówno w szafie rack jak i przy aktywnych zespołach głośnikowych. Dla dekoderów telewizji satelitarnej SKY zostały zainstalowane specjalne moduły zabezpieczające dekodery przed zawieszeniem się.

„Lubię mówić – sprzęt wybrał się sam, to nie ja go wybrałem” twierdzi Guy. W profesjonalnych projektach kinowych to pomieszczenie mówi nam jakie urządzenia, o jakich parametrach powinny zostać dobrane aby efekt finalny był zgodny z założeniami.

System sterowania

Obsługa salki kinowej musiała być prosta I intuicyjna – zwykle tego typu projekty są realizowane przez systemy sterowania, które przejmują obsługę wielu urządzeń i procesów oraz sprowadzają je do prostych decyzji użytkownika – “chcę oglądać film z Blu-ray”. Zajmując się w tle wykonaniem szeregu funkcji na urządzenia niezbędnych do wykonania polecenia. Bardzo często do tego celu jest wybierany system firmy Control4, lecz w tym wypadku klient wymagał pełnej personalizacji i specjalnie zaprojektowanych układów graficznych. W związku z powyższym wykorzystany został system automatyki firmy Crestron.

Identycznie jak przy reszcie projektu, nawet strona wizualna panelu sterującego kinem została dopracowana w najmniejszych detalach. Każda ikonka i element graficzny został wykonany na potrzeby tego projektu i nawiązywał do dzieł stworzonych przez inwestora.

Firma instalacyjna zastosowała podwójny wariant do zaprogramowania paneli dotykowych sterujących kinem. Pierwszy wariant był mniej techniczny i miał umożliwić prostą i szybką obsługę kina bez wchodzenia w detale i szczegóły – na przykład dla gości inwestora. Drugi wariant miał na celu umożliwić klientowi dostęp do funkcji i ustawień, które mógłby zmieniać podczas seansów. Chodzi tu m.in. o ustawienia pamięci obiektywu, zastosowanie odpowiednich kodeków dźwięku, formatów obrazu i tak dalej. Klient chciał mieć zmiany wielu parametrów w czasie rzeczywistym, w trakcie projekcji.

Inwestor posiadał swój własny serwer multimediów ze specyficzną zawartością typową dla przemysłu kinowego. Oprócz tego pojawił się cały zestaw domowych źródeł obrazu, który zintegrowaliśmy z systemem. W szafie rack znalazły się m.in. Apple TV, NASy, kilka odtwarzaczy OPPO z różnych regionów umożliwiających odtwarzanie płyt z całego świata, a także konsole do gier.

Adaptacja akustyczna

W projekcie uwzględniono, a następnie zaimplementowano całą gamę wszechstronnych ustrojów akustycznych i elementów montażowych. W tym m.in. „green glue” poprawiające izolacyjność akustyczną, użyte do łączenia płyt gipsowo-kartonowych, absorbery, elementy odbijające, dyfuzory i pułapki basowe, wszystko od firmy RPG. Analiza akustyczna będąca częścią projektu akustycznego została wykonana przed wykonaniem zabudowy. Wskazywała ona, że odpowiedź częstotliwościowa dla średnich i wysokich tonów może być bardzo kiepska. Wykorzystanie ustrojów do adaptacji akustycznej pozwoliło w znakomity sposób poprawić i wyrównać dla całej charakterystyki częstotliwościowej czas pogłosu, zaś ciśnienie akustyczne zostało rozprowadzone bardziej równomiernie, co znacząco poprawiło dźwięk.

“Pokój nie jest wytłumiony tak, żeby zlikwidować całkowicie pogłos. To nie ma być komora bezechowa ani pusta biblioteka czy kościół, gdzie słyszymy ciągły pogłos. Jeśli miałbym wskazać, to odczucie tego pokoju jest jedną z najfajniejszych rzeczy jakie udało nam się w nim stworzyć.”

Głośniki

Oprócz znakomitej wizji, klientowi zależało aby system nagłośnienia dawał prawdziwy kinowy dźwięk o wysokiej dynamice i doskonałej przejrzystości. Chciał móc usłyszeć każdy najcichszy szelest i szmer a także potężny wybuch, czy uderzenie pioruna. Spełnienie tych kryteriów wymagało zastosowania nagłośnienia spełniającego kryteria Referencyjnego poziomu THX. Do realizacji tego celu ekipa wykorzystała zestawy głośnikowe Procella Audio – które mają rekomendację THX dla średniej wielkości salek kinowych. Spełniają one wszystkie założenia i kryteria jakościowe stawiane systemowi audio. Na froncie znalazły się aktywne, podwójnie wzmocnione głośniki Procella Audio P815 zamontowane w zabudowie ekranowej baffle wall – której celem i zadaniem było również zwiększenie efektywności w niższych zakresach częstotliwości.  Z tyłu znajdziemy 6 pasywnych Procella Audio P8, które również mają certyfikację THX dla pomieszczeń do post produkcji dźwiękowej – czyli wykorzystywane przez branżę filmową.

Dzięki temu Imagine This mogło całkowicie odwzorować dźwięk dowolnego formatu audio i nośnika z którego zostanie odtworzony. W celi zminimalizowania różnicy z poziomach natężenia dźwięku dla niskich częstotliwości w poszczególnych miejscach odsłuchu – zastosowano na ścianie przedniej 2 potężne subwoofery Procella Audio P18.  Zostały one osadzone w przedniej ścianie baffle wall.

„Do tematu poszliśmy bez indywidualnych preferencji – nie faworyzowaliśmy żadnego producenta” przyznaje Guy. “Oczywiście mam swoje ulubione marki, ale w tym wypadku mieliśmy określone wytyczne – osiągnięcie referencyjnego dźwięku, siedzenia, odpowiednia jasność obrazu, itp. W trakcie projektowania wiedzieliśmy, że jeżeli posłużymy się matematyką, osiągniemy rezultaty nie tylko satysfakcjonujące, ale w wielu przypadkach przekraczające oczekiwania. A musicie uwierzyć – wytyczne, które dostaliśmy w tym projekcie, były czymś, z czym nigdy wcześniej ani później nie mieliśmy okazji się zmierzyć.”

Ekran projekcyjny oraz projektor

Klient nalegał na jak największy ekran projekcyjny, dlatego ekran kinowy o przekątnej 260 cali został wyprodukowany przez Screen Research specjalnie na potrzeby tego projektu. Jak mówi Guy, „przekątna 7 metrów, do dosyć spory ekran!”.

„Skorzystaliśmy z akustycznie transparentnego materiału zatwierdzonego przez ISF oraz THX, proporcji 2.40:1 oraz automatycznego, zmotoryzowanego maskowania pionowego. Do tego wykorzystaliśmy inteligentny system soczewki i cyfrowe wycinanie obrazu w projektorze i zapisaliśmy odpowiednie presety, dzięki czemu klient mógł swobodnie wybierać między proporcjami 2.40:1, 1.78:1 oraz 1.33:1.”

W przypadku tak ogromnego ekranu, konieczny był naprawdę wyjątkowy projektor. Imagine This wykorzystało projektor Christie o światłości 12,000 lumenów. Dzięki modularnej budowie mógł zostać ulepszony w przyszłości. Aby spełnić standardy przemysłowe, lampy zostały rozstrojone do około 60%.”

Sieć

Dostarczenie sieci LAN było bardzo istotne, bo klient mógł chcieć przesyłać wideo do swojej nowej sali projekcyjnej. Aby zagwarantować poprawne działanie, trzeba było zaprojektować niezawodne i odpowiednio dostosowane trasy kablowe pomiędzy siecią istniejącą już w rezydencji a nowym pomieszczeniem kinowym.

W celu efektywnego i poprawnego dostarczenia okablowania do Sali projekcyjnej i przedsionka, wdrożono także system zabezpieczeń i oddzielenia kabli niskiego i wysokiego napięcia.

“Wykonaliśmy szczegółowy projekt elektryki dla całej instalacji upewniwszy się, że jest on bezpieczny, stosowny i kompletny. Zaprojektowaliśmy lokalną sieć w z podłączeniem do głównej części rezydencji wykorzystując połączenia miedziowe i światłowodowe – to zabezpieczyło nas na przyszłość.”

“Mogę szczerze powiedzieć, że nigdy wcześniej nie uczestniczyłem w projekcie z tak ogromnym przywiązaniem do szczegółów. Każda grafika i każda ikona została zaprojektowana specjalnie i nie zostanie nigdy wykorzystana w żadnym innym miejscu. Zaprojektowaliśmy wszystkie trójwymiarowe modele w kolorze ciekłego złota, od konsol po projektory.”

Urządzenia łączące się po IP, takie jak procesor Crestron, Anthem, projektor Christie, interfejs dotykowy iPad Crestron i serwer filmów zostały następnie podłączone do sieci. Wyposażenie umieściliśmy w dwóch szafach rack produkcji Middle Atlantic w osobnym pomieszczeniu, całość połączyliśmy systemem Neutrik. Oznacza to, że szafa rack może zostać niezależnie usunięta w celu konserwacji, rozbudowy lub reorganizacji – w ten sposób zabezpieczyliśmy się na przyszłość.

Pomieszczenie ze sprzętem (a w szczególności – projektorem) jest całkowicie klimatyzowane po to, aby utrzymać wewnątrz optymalną temperaturę pracy i żywotność urządzeń. Panel dotykowy Crestron został także zainstalowany w jednej z szaf rack aby móc zarządzać sprzętem także przewodowo. Całość została zaprogramowana w oparciu o zaawansowane funkcje ustawień i zarządzania, takie jak możliwość zdalnego resetowania dekodera Sky, a także w światłowodowe połączenia gotowe na technologie wideo przyszłości.

Siedziska kinowe

Jednym z wymogów klienta były ekstremalnie wręcz wygodne siedzenia kinowe. Aby sprostać temu zadania, firma Imagine This zleciła wykonanie bardzo charakterystycznych foteli specjalnie dla tego projektu. Rozkładane fotele z uchwytem na napój spełniły wszystkie oczekiwania inwestora, bo jak sam mówi, są „absolutnie wygodne”.

Ze względu na to, że klient mieszka w innym kraju, Guy regularnie koresponduje z nim w sprawie codziennego utrzymania i konserwacji. „Powierzają ci dużo zaufania, bo wydałeś mnóstwo ich pieniędzy; musisz upewnić się, że komunikacja między tobą a klientem jest jak najlepsza. Taka odpowiedzialność naprawdę przytłacza! Czujesz ogromną dawkę lojalności, wdzięczności i dumy. Najważniejsze jest to, żeby nie zawieść klienta – wiesz, że musisz robić wszystko najlepiej, jak to możliwe”.

CE Pro musiało zapytać – co klient powiedział, gdy projekt się zakończył? Guy odpowiada: „Klient jest z branży filmowej i rzekł ‘patrzcie, mam kina w każdym swoim domu na całym świecie. Mam do dyspozycji najlepsze studia nagraniowe. Mimo wszystko, to jest najlepsze z moich kin’.”

Guy nie ukrywa dumy, “To pomieszczenie po prostu mówi samo za siebie. Najbardziej dumny jestem z wzornictwa i z tego, że klient czuł się komfortowo zlecając mi jego opracowanie. Mogę to określić swoim największym osiągnięciem – stanąć i powiedzieć komuś: to robi się w ten sposób, a oni poklepują cię po ramieniu i odpowiadają – masz moje zaufanie i rób to, co uważasz za słuszne”.