Jak instalować projektor w kinie domowym?

Jak instalować projektor w kinie domowym?

Jak instalować projektor w kinie domowym? 1920 1280 Cinematic

Zabudowa projektora w kinie

Projektor bardzo często jest jednym z trudniejszych elementów do wkomponowania w wystrój prywatnego kina domowego. Na szczęście doświadczeni projektanci potrafią pokonać większość przeszkód związanych z designem. Zabudowanie projektora jak i jego montaż jest możliwe w każdej przestrzeni, jednak czasami wymaga kreatywności i znajomości inżynierii.

W tym artykule zebraliśmy sześć typowych wyzwań na tym polu, wraz z podpowiedziami, jak można je pokonać. Koncentrujemy się na sytuacjach spotykanych głównie w dedykowanych salach kinowych. Zainstalować projektor nie oznacza tylko i wyłącznie zamontować go fizycznie do uchwytu czy tez postawić na półce. Prawidłowa instalacja projektora obejmuje szereg czynności, które musimy wykonać. W przypadku dedykowanej sali kinowej, kiedy chcemy uzyskać najlepszy możliwy efekt – zwykle chcemy zadbać o wszystkie aspekty związane z pracą projektora i zminimalizować jego wpływ na system audio.

Ograniczenia obiektywu

Każdy z projektorów wideo ma swoje ograniczenia wynikające z konstrukcji urządzenia jak i użytych do budowy komponentów. Dobór szkieł, obiektywu, konstrukcja całego układu optycznego wewnątrz projektora – wpływają na parametry rzutowania jak i możliwości regulacji obiektywu.

Na całe szczęście współczesne projektory z pojedynczym obiektywem i z regulacją zoomu i ostrości obrazu zapewniają dużą elastyczność, ale wciąż posiadają ograniczenia. Gdybyśmy jednak sięgnęli wstecz o 10 lat sytuacja nie była taka kolorowa i wymagała jeszcze lepszego zaplanowania.

Po wybraniu odpowiedniego rozmiaru ekranu i proporcji obrazu, projektant musi dobrać odległość wyświetlania, która będzie zgodna z jedną z opcji obiektywu projektora. Projektory klasy premium oferowane są często w kilku wersjach, różniących się optyką i co za tym idzie parametrami rzutowania. Najczęściej mamy dostępny obiektyw szeroko-ogniskowy, standardowy oraz wąsko-ogniskowy. W typowych, najpopularniejszych projektorach urządzenia są jednak oferowane w 1 – zwykle standardowej wersji.

Następnie musi znaleźć taką pionową pozycję (wysokość sali), aby była ona zgodna ze specyfikacją i wybranym obiektywem. Do tego inżynier powinien zadbać o to, by ustawiona pozycja była akceptowalna estetycznie w ramach projektu pokoju. Dobrze jest także sprawdzić, czy obiektyw na wybranych ustawieniach rzutowania / przesunięcia obrazu nie generuje zbyt widocznych zniekształceń lub nie traci na ostrości.

Łatwe, prawda? Prawdopodobnie byłoby proste, gdybyśmy mieli jeden rząd siedzeń  z możliwością ustawienia projektora poza pokojem. Musimy uwzględnić zależności pomiędzy rzutowaniem obrazu z projektora, a właściwym odbiorem i konsumpcją treści przez widzów. Widzowie również powinni znajdować się w odpowiednich odległościach względem ekranu oraz pod odpowiednim kątem (więcej o optymalnej odległości oglądania piszemy w naszym blogu).

Dlatego prawdopodobnie najtrudniejsza do uzyskania jest równowaga między pionowymi kątami widzenia, wyraźnym polem widzenia i parametrami przesunięcia projektora. Odpowiednie ustawienie parametrów obiektywu, wraz z dbałością o zabudowanie projektora zgodnie z designem sali, jest jednym z najbardziej oczywistych wyzwań na tym polu.

Hałas

Wszystkie projektory, które mają możliwość sterowania rozmiarami ekranu  znajdujące się w prywatnych kinach, generują większy niż dopuszczalny hałas wentylatora. TAK – to niestety prawda. Nawet jeśli wydaje się nam, że głośność pracy jest bardzo niska, to w porównaniu do wymagań stawianych wobec systemu nagłośnienia (izolacyjność akustyczna – poziom hałasu wewnątrz sali kinowej) jest zwykle za wysoka.

Dzieje się tak dlatego, że dobrze zaprojektowane kina mają bardzo niski poziom szumu bazowego (NC-30), aby pozwolić widzom cieszyć się dźwiękowymi szczegółami wysokiej jakości systemu audio, usłyszeć najcichsze dźwięki na ścieżce filmowej oraz zapewnić wysoki poziom dynamiki (nie tylko zwiększając maksymalne SPL systemu, ale również obniżając poziom tła akustycznego) . Dlatego najlepiej kiedy projektor jest umieszczony w specjalnej, akustycznej obudowie lub pomieszczeniu, które jest akustycznie oddzielone od sali kinowej. Sytuacja ta ma niestety rzadko miejsce, ale jest optymalna…

Obudowa projektora w sali kinowej – projekt firmy Cineramax

Jeśli ustawienie i układ pomieszczenia  pozwalają na zaprojektowanie sali projekcyjnej poza kinem, praca jest uproszczona. W takim przypadku trzeba jedynie zadbać o to, aby ścianka między pokojem projekcyjnym, a kinem oraz okienko projekcyjne tłumiły hałas. Natomiast jeśli projektor ma pozostać na sali kinowej, należy zaprojektować izolującą obudowę, która pomieści projektor, sprzęt montażowy, okablowania, złączenia, wentylację i w wielu przypadkach sprzęt montażowy zasilanego przesuwu obiektywu.

Ciepło

Kolejnym elementem na który musimy zwrócić uwagę jest ciepło… Projektor musi mieć dostęp do wymaganej ilości świeżego, nienagrzanego powietrza ze źródła odizolowanego od sali kinowej. Trzeba poprowadzić powietrze do portów wlotowych na projektorze, wyprowadzić powietrze z portu wylotowego projektora, a następnie z obudowy do przestrzeni wylotowej, odizolowanej od kina i od źródła powietrza nawiewanego. Najtrudniejszym (i często przeoczanym) elementem tego procesu jest kierowanie powietrzem wentylacyjnym wewnątrz obudowy projektora. Nieumiejętne zaprojektowanie tego mechanizmu może spowodować awarię lub skrócenie żywotności sprzętu.

Oczywiście w przypadku kiedy zdecydujemy się instalować projektor w pokoju użytkowym, czy też salonie – zwykle nie ma możliwości bądź środków do projektowania specjalnej zabudowy. Musimy wtedy pamiętać, aby zadbać o odpowiednią przestrzeń pomiędzy wlotami i wylotami powietrza. Aby projektor miał wystarczająco miejsca na zasysanie i wyrzucanie powietrza za obudowy. Zwykle instrukcje do projektorów definiują niezbędne parametry.

Rozmiar obudowy

Projektory do wielkich ekranów i dedykowanych sal kinowych są duże i ciężkie. Oznacza to, że obudowa również musi być wielka i jeszcze bardziej obciąża cały sprzęt. Kolejnym elementem związanym z wielkością jest łączna waga projektora i obudowy. Upewnij się, że wsporniki i zestawy montażowe wytrzymają obciążenie projektora, związanego z nim sprzętu i samej obudowy.

Jeśli chcemy zamontować projektor w salonie musimy pamiętać, aby dobrać takie mocowanie i sposób montażu, aby projektor mógł stabilnie wisieć. A jakiekolwiek drgania, czy przesunięcia na projektorze zminimalizować do zera.

obudowa projektora

Obsługa serwisowa – dostęp

Projektory kinowe mają złącza, kontrolki, drzwi do wymiany lampy, regulację obiektywu i inne elementy, do których musi być zapewniony dostęp. Idealne rozwiązanie, to zaprojektowanie obudowy, którą można całkowicie usunąć, aby zapewnić pełny dostęp. Dostępne są wstępnie zaprojektowane rozwiązania, ale zazwyczaj wymagają one miejsca większego niż znajdziemy w minimalnych wymaganiach. Niektóre rozwiązania komercyjne pozwalają ustawić projektor do obsługi serwisowej, a następnie przestawić go do pracy. Tworząc taki mechanizm, należy pamiętać o wymaganiach przestrzennych i zapewnić dostęp do serwisowania wentylacji i złączeń.

Jeśli zechcemy zainstalować projektor w naszym salonie w specjalnie zaprojektowanej zabudowie sufitowej to musimy również przewidzieć dostęp do projektora i możliwość zdjęcia go z uchwytu lub innego mocowania.

Estetyka rozwiązań

W skrócie, zadaniem projektanta jest stworzenie obudowy dopasowanej do rozmiaru i wagi dużego projektora i związanego z nim sprzętu, zapewniającej wentylację wymaganą przez projektor, izolującej hałas generowany przez projektor, umożliwiającej serwisowanie i ustawienie projektora tak, aby mógł pracować z największą wydajnością, a do tego wpisującej się w wystrój sali kinowej. Projekt sali kinowej powinien uwzględniać głośność pracy urządzenia oraz odległość osób siedzących od urządzeń audio-video.

CINEMATIC