JVC DLA-NX9 Sound & Vision test

JVC DLA-NX9 Sound & Vision test

JVC DLA-NX9 Sound & Vision test 960 648 Cinematic

Test projektora JVC DLA-RS3000 w
magazynie Sound&Vision 04/2019

Chwilę to zajęło, zanim JVC finalnie uaktualnił swoją linie produktową i wprowadził projektory natywne 4K 4,096 x 2,160. Nieco ponad 2 lata temu Sound & Vision recenzował pierwszy komercyjny projektor 4K z ceną sugerowaną około 180 000 zł – mowa o projektorze JVC DLA-Z1 znanym również jako JVC DLA-RS4500. W tej recenzji skupiamy się na flagowym urządzeniu z nowej linii, projektorze DLA-NX9 który występuje jako DLA-RS3000 w linii profesjonalnej. W naszej recenzji będziemy zamiennie stosowali nazewnictwo. W cenie 79 900 zł JVC DLA-RS3000 trudno nazwać produktem codziennej potrzeby, który kupujemy często i bez większego przygotowania się. Pomimo, że w swojej cenie oferuje możliwości i jakość, która dotychczas nie była spotykana na podobnym poziomie w JVC.

NOWA SZATA PROJEKTORÓW JVC

Niemal wszystko w nowej linii projektorów JVC jest nowe. Projektory kinowe zyskały nowe obudowy, nowe panele D-ILA, procesory video pracujące w rozdzielczości 4K, a nawet nowe piloty. Jak przystało na flagowy projektor, DLA-NX9 wyróżnia się na tle swoich braci nieco większą obudową. Która jest również większa niż konstrukcje poprzedniej generacji. Nowa w pełni szklana 100mm optyka jest identyczna do tej, którą spotykamy w najdroższym flagowym DLA-Z1. Co ciekawe, najwyższy model w ofercie JVC posiada unikalną technologię 8K e-shift.

Chociaż układ generujący obraz nie ma właściwości natywnych do generowania obrazu 8K, elementy cyfrowe znajdujące się w projektorze potrafią wygenerować na ekranie rozdzielczość o jakości niemal 8K. Największym utrudnieniem jest jednak brak możliwości przyjęcia takiego sygnału przez sam projektor. Tak więc nie będzie on kompatybilny z sygnałami 8K, kiedy one nadejdą.

Podczas testowania projektora szczerze mówiąc, nie zauważyłem istotnej różnicy w poprawie jakości przy zastosowaniu układu 8K. Nawet przy najlepiej wydanych materiałach jakimi dysponowałem, nie odnotowałem różnicy na ekranie. Chociaż korzystałem z ekranu o szerokości 335 cm. Tak więc śmiem twierdzić, że na tym etapie rozdzielczość 4k wydaje się bardziej niż wystarczająca na potrzeby nawet dużych ekranów kinowych. Zaś samo hasło 8K możemy traktować w kategoriach marketingowych ciekawostek.

Dla mnie osobiście największym atutem projektora JVC DLA-NX9 jest identyczna optyka, co we flagowym DLA-RS4500. Jestem zdumiony, że udało się JVC w projektorze tej klasy cenowej zastosować tak dobrej jakości układ optyczny. To niesamowicie rzadkie, doświadczyć tak dobrej jakości optykę w projektorze: ostrość na poziomie pixela jest fantastyczna, z bardzo subtelnym i delikatnie zauważalnym efektem aberracji chromatycznej w sytuacji, kiedy dopiero kiedy zbliżymy się do samej powierzchni ekranowej. Ostrość obrazu jest zachowana na całej powierzchni ekranu, co również budzi na podziw i szacunek.

Obiektyw DLA-RS3000 znajduje się centralnie projektora i po bokach znajdujemy dwa otwory zadaniem których jest wyrzucanie ciepłego powietrza z wnętrza projektora. Podczas gdy tylny panel posiada filtr, który przepuszcza powietrze zasysane do środka urządzenia.

Podwójne wejście HDMI 2.0b które znajdujemy w DLA-NX9 przyjmuje sygnał o pełnej specyfikacji HDMI 18Gbps. Podczas gdy głównym punktem sprzedażowym projektora ma być jego jakość obrazu, uważam, że użyteczność jest równie istotna. A jednym z największych zarzutów i uwag jakie miałem do projektorów JVC był ich długi czas na synchronizację sygnału. Zmiana wejścia sygnałowego do innej rozdzielczości, czy też formatu skutkowała długim wyczekiwaniem na pojawienie się obrazu na ekranie. Całe szczęście, że w nowej generacji czas synchronizacji został znacząco skrócony i proces ten zajmuje obecnie tak samo krótko, jak ma to miejsce w najlepszych pod tym względem projektorach kinowych.

Kalibracja projektora

Tryb naturalny obraz wyświetla najbardziej naturalny i prawidłowy przekaz sygnału video o typowej dynamice SDR. Żonglując różnymi ustawieniami temperatury barwowej oraz ustawieniami gamma doszedłem do wniosku, że preset 6500K wymagał jedynie delikatnych ulepszeń. Zaś gamma Custom 2.3 była najbliżej standardu BT1886.  JVC używa obecnie prawidłowej nomenklatury dla swoich profili ustawień. Tak więc zamiast przypadkowych nazw, które zwykle nic nie mówią zyskujemy opisy typu REC709, czy też Gamma 2.2. Eliminuje to zgadywanie i eksperymentowanie.

Po wybiciu 200 godzin pracy na lampie projektora, moja podstawowa kalibracja nieco się „rozjechała” i delikatna korekta była wymagana. Generalnie Delta E zarówno dla skali szarości jak i dla gammy i kolorów była nieco poniżej 2, z większością pomiarów zbliżając się nawet do wartości poniżej 1.

Werdykt

PLUSY
Fantastyczna jakość HDR
Referencyjnej jakości optyka
Jeden z najlepszych kontrastów

MINUSY
Okazjonalne artefakty przy dynamicznym kontraście
Zauważalny hałas wentylatora w trybie jasnym

WERDYKT
Druga generacja projektorów 4K ustanawia wysoki poziom poprzeczki dla projektorów HDR. Imponujący kontrast, referencyjnej jakości układ optyczny i niesamowita uniwersalność projektora. Te atuty sprawiają, że zyskasz projektor, który znacząco wybija się poza swój pułap cenowy.

CINEMATIC