JVC DLA-N7 – pierwsze opinie avforums

JVC DLA-N7 – pierwsze opinie avforums

JVC DLA-N7 – pierwsze opinie avforums 760 760 Cinematic

Pierwsze recenzje i testy projektora

Brytyjski portal specjalistyczny avforum poświęcony technologii audio-video i kina domowego jako jeden z pierwszych testuje najnowszy projektor JVC 4K. Poniżej prezentujemy obszerne fragmenty testu.

“Projektor JVC DLA-N7 / DLA-RS2000 t natywny rzutnik 4K (4096 x 2160) 3-chip w technologii D-ILA wspierający technologię 3D oraz HDR w obu formatach (HDR10 oraz HGL). Jest częścią serii projektorów JVC na rok 2019, która obejmuje m.in. JVC DLA-RS1000 (JVC DLA-N5W oraz JVC DLA-N5B) a także high endowy JVC DLA-RS3000 / JVC DLA-NX9B. Ten ostatni model posiada zaimplementowaną technologię 8K e-shift a także certyfikację THX.

Projektor testowany przez avforums DLA-RS2000 (N7B) to średni model w ofercie z ceną sugerowaną określoną na 35 900 zł brutto. Stawia to projektor kinowy w bezpośrednim sąsiedztwie konkurencyjnego rzutnika 4K SXRD Sony VPL-VW570ES wycenionego na 35 200 zł. Nowa seria rzutników kinowych JVC jest pierwszą „budżetową” linią urządzeń z natywną rozdzielczością 4K. Budżetową, ponieważ dotychczas jedyny model 4K z oferty JVC – DLA-Z1 kosztował ponad 160 000 zł. Jak w takim razie wypadają nowe modele JVC 4K w stosunku do konkurencji oraz do poprzedniej generacji?

Wygląd

JVC DLA-N7 wygląda dość podobnie do poprzedniej generacji, z centralnie ulokowanym obiektywem i układem wentylacyjnym po bokach. Prawdopodobnie poprzez większe otwory wentylacyjne, stojąc obok projektora dostrzeżemy wnętrze obudowy w której widać wentylatory oraz układ optyczny z chipsetami D-ILA. Całe szczęście, że nie wycieka poprzez otwory jakiekolwiek światło, co jest sporą ulgą…

Jakość wykonania oraz materiały użyte do produkcji pozostają doskonałe. Tak samo jak w pełni szklana optyka. W odróżnieniu do poprzedniej generacji, chociażby DLA-X7900, nie znajdziemy tutaj zmotoryzowanego układu zabezpieczającego obiektyw (pokrywa), a zamiast niej sztywne deko plastikowe. Osobiście nie będzie używał tej zaślepki, ponieważ mam wrażenie że dzięki niej łatwiej uszkodzić soczewkę.

Na górnej części obudowy znajdziemy po prawej stronie czujkę IR do odbioru komunikatów wysyłanych z pilota. Powyżej są 3 diody led których zadaniem jest wyświetlanie komunikatów maszyny. Z tyłu znajdziemy kolejną czujkę IR, wloty powietrza z filtrami a także zbiór podstawowych przycisków ułatwiających regulację urządzenia. Oczywiście do tego panel ze złączami sygnałowymi. JVC DLA-N7B (DLA-RS3000) posiada wykończenie w kolorze czarny matt. Seria środkowa z nowej linii nie ma swojego odpowiednika w kolorze białym, projektor występuje wyłączenie w czarnym wykończeniu.

Projektor usadowiony jest na 4 regulowanych nóżkach, których zadaniem jest wypoziomowanie projektora jeśli planujemy postawić go na stoliku lub szafce. Oczywiście najlepszą opcją jest montaż sufitowy za pomocą dedykowanych uchwytów. Pomimo pewnych różnicy w kształcie i konstrukcji projektora z poprzednią serią, nowy model jest znacznie większy. Mierząc odpowiednio 500 x 234 x 495mm (WxHxD) i ważąc 19.8kg

recenzja DLA-N7B

Funkcje i parametry

Głównym atutem i funkcją promowaną przez producenta, jest oczywiście fakt zastosowania 3 panelu o przekątnej 0.69 z natywną rozdzielczością 4K. W rezultacie projektor wyświetla obraz ultra wysokiej rozdzielczości 4K w postaci 4096 x 2160 pikseli. Ponadto wyposażony w pełni szklany, 17-elementowy, pogrupowany w 15 sekcjach zbiór soczewek o średnicy 65mm. Dzięki temu widzimy pełną detaliczność i ostrość na materiale 4K.

Oczywiście DLA-RS2000 / DLA-N7 wspiera HDR (High Dynamic Range). Zarówno HDR10 jak i materiały Hybrid Log-Gamma (HLG). Do których JVC dodał system Auto Tone Mapping. Jego zadaniem jest automatyczne dostrojenie ustawień projektora w oparciu o dane wyciągnięte z metadanych zapisanych w kodzie materiałów UHD, takich jak Max CLL oraz Max FALL. W ten sposób materiał HDR może zostać zmapowany i odtworzony przez projektor z uwzględnieniem optymalnych parametrów projekcyjnych dla materiałów zawierających HDR. O różnych poziomach jasności, bo to o nie się głównie rozchodzi.

Dla realizacji tego celu, nowy projektor kinowy JVC używa 10-bitowych paneli i systemu o deklarowanej jasności 1900 Lumenów. Używa do tego celu lampy o mocy 265W. Ponadto znajdziemy tryb projekcji BT.2020 z szerokim gamutem. Według deklaracji producenta pokrywa on ponad 100% przestrzeni DCI-P3. Kolejny mocnym punktem jest kontrast natywny wynoszący 80 000:1 z systemem dynamicznym, który zwiększa go do 800 000:1.

Na pokładzie JVC DLA-N7 / JVC DLA-RS3000 odnajdujemy także system Clear Motion Drive (C.M.D.), który odpowiada na interpolację klatek filmowych. W nowej generacji funkcja ta obsługuje także format 4K 60p.

Z pośród wielu innych funkcji w jakie został wyposażony projektor warto wspomnieć procesor Multiple Pixel Control (MPC), system zarządzania kolorami a także tryb ISFccc. Ponadto znajdziemy także funkcję Auto Kalibracji, która wykorzystuje oprogramowanie JVC we współpracy z zewnętrznymi urządzeniami pomiarowymi. Celem połączonego w ten sposób systemu jest optymalizacja skali szarości, gammy, przestrzeni barwnej oraz naturalności kolorów.

JVC N7/RS2000 automatycznie przełącza się w tryb HDR kiedy tylko wykryje sygnał HDR10 lub HGL. Okno informacyjne wyświetli wartości MaxCLL oraz MaxFALL zapisane na materiale.

Tryb instalacyjny potrafi zapisać w pamięci aż 9 różnych ustawień dla ułożenia obiektywu, zbieżności matrycy, maskowania, trybu anamorfiocznego, dopasowania do ekranu projekcyjnego, typu instalacji, ustawień trapezu, regulacji zniekształceń beczkowanych a także formatu projekcyjnego.”

CINEMATIC