PROJEKTOR 4K JVC DLA-RS3000 / JVC DLA-NX9 – MODEL WYCOFANY

CEDIA 2018 stała się miejscem premiery trzech nowych projektorów kina domowego firmy JVC. Tradycyjnie jak ma to miejsce w przypadku JVC firma prezentuje nowe modele w 2 liniach: konsumenckiej oraz profesjonalnej. W serii konsumenckiej na sezon 2019 pojawiają się: JVC DLA-N5, DLA-N7 oraz DLA-NX9. Zaś w serii profesjonalnej poznaliśmy odpowiednio JVC DLA-RS1000, DLA-RS2000 oraz JVC DLA-RS3000. Są one przedstawicielem już 3-ciej generacji układów D-ILA firmy JVC i wszystkie rzutniki proponowane w sezonie 2019 są natywnie 4K. W odróżnieniu od starszej generacji, która natywnie posiadała panele rozdzielczości 1920×1080, nowe projektory kinowe mają rozdzielczość 4096 x 2160.

Chciałoby się powiedzieć „w końcu” JVC dołączyło do grona producentów projektorów kinowych posiadających w swojej ofercie przetwornik o natywnej rozdzielczości 4K.  Do tego wykorzystujący tradycyjną lampę zamiast znacznie droższego źródła laserowego (najlepszy projektor laserowy JVC DLA-Z1 miał premierę wcześniej). Należy przypomnieć, że natywny projektor 4K JVC posiada już od dłuższego czasu w swojej ofercie, lecz był to model flagowy i do tego wykorzystujący laserowe źródło światła – co znacznie podrażało cenę rozwiązania.

NASTĘPCĄ modelu RS-3000 jest model JVC DLA-RS3100

JVC DLA-RS3000 to najlepsza czerń i najlepszy kontrast jaki możemy spotkać w projektorach konsumenckich. Najwyższy kontrast pozwala ujrzeć wielu subtelnych detali i szczegółów na ekranie, które gubią się w przypadku obrazów wyświetlonych z gorszej jakości urządzeń.

JVC DLA-NX9

Natywne 4K

Nowe panele 4K DILA oprócz natywnej rozdzielczości 4K mają ulepszoną jasność oraz kontrast. Wszystkie projektory kinowe JVC mają w pełni szklaną optykę, co u konkurencji jest często spotykane dopiero we flagowych modelach. Złącza HDMI 2.0b mają pełne 18GBps przetwarzanie sygnału i pozwalają na podłączenie dowolnego sygnału 4K. Nawet najwyższej przepustowości sygnał 4K nie będzie stanowił problemu, ani wyzwania.

Tym razem JVC postawiło na zupełnie nową obudowę. Zrezygnowało ze smukłej lśniącej obudowy, na rzecz nieco większych gabarytów. Nowa obudowa jest szersza, wyższa i do tego głębsza.

W nowej generacji udoskonalono system Clear Motion Drive 120Hz oraz znacznie zredukowano czas synchronizacji obrazu przez złącze HDMI (handshake).

Projektory JVC słyną z doskonałej czerni i kontrastu. Nie inaczej jest w nowych projektorach. Projektory JVC RS1000/RS2000/RS3000 mogą poszczycić się znakomitym kontrastem zarówno natywnym jak i dynamicznym. A jeśli mowa o flagowym modelu na sezon 2019, to ma on do zaoferowania najwyższy kontrast i najlepszą czerń.

PREZENTACJA CEDIA 2018

Do zaprezentowania na targach CEDIA 2018 możliwości i potencjału JVC RS-3000 wykorzystano serwer 7-th sense z materiałem firmy Mystery Box.  Materiał natywnie został zarejestrowany w 8K w formacie 60P, HDR, i przestrzeni BT2020. Rejestracji dokonano za pomocą kamer 8K Red Helium. Materiał ten przez serwer został przekonwertowany do 4K 60P HDR BT2020, ponieważ technologia na dzień dzisiejszy nie pozwala projektorom konsumenckim na przyjęcie formatu 8K. Zademonstrowano w ten sposób jaki potencjał tkwi w projektorze, który współpracuje z doskonałym źródłem video.

JVC RS-3000 to demonstracja w jaki sposób można technologię 4K ulepszyć, stosując rozwiązania które są na dzień dzisiejszy obecne i dostępne. Jeśli posiadasz bardzo duży ekran projekcyjny w domowej sali kinowej, to docenisz korzyści jakie oferuje.

JASNOŚĆ I KONTRAST

Jasność projektora wynosi 2200 Lumenów i generowana jest w oparciu o lampę NSH 265W.
Kontrast natywny 100 000:1 przy dynamicznym dochodzącym do 1 000 000:1. To najwyższy kontrast natywny, jaki możemy spotkać w projektorach do kina domowego.
Obiektyw rzutnika składa się z 18 szklanych elementów i posiada średnicę 100mm i posiada ręczną regulacje stopnia przysłony. Za jej pomocą możemy dostroić jasność do każdych warunków projekcyjnych, decydując czy zależy nam bardziej na jasności czy kontraście. Co ważne – w projektorze kinowym klasy RS3000 korzystamy z tej samej optyki co w najdroższym modelu referencyjnym DLA-Z1. Świadczy to o podejściu inżynierów, którzy przy najwyższym modelu lampowym chcieli uzyskać możliwie jak najbardziej zbliżony efekt jakościowy do modelu referencyjnego Z1. Warto zwrócić uwagę, że zwykle układ optyczny ma największy wpływ na cenę projektora, ponieważ dobrej jakości obiektywy i soczewki są niezwykle drogie.

SMOLISTA CZERŃ

Największą trudnością i ograniczeniem projektorów domowych w odzwierciedleniu efektu HDR jest jasność urządzeń. Projektory szczególnie na tym polu ustępują telewizorom, zarówno LCD jak i OLED. W efekcie HDR chodzi w głównej mierze o to, aby rozciągnąć dynamikę obrazu do najjaśniejszych elementów jakie możemy ujrzeć na ekranie. Nowa seria JVC może nie stanowi przełomu jeśli chodzi o jasność w projektorach domowych, lecz dzięki smolistej czerni, która jest najlepsza spośród wszystkich projektorów do kina domowego zyskujemy na jakości efektu HDR. Ta “najlepsza czerń” dodaje dodatkowego “kopa” jasnym elementom, sprawia, że widzimy olbrzymią przestrzeń i zakres pomiędzy jasnymi i ciemnymi elementami. Jasne elementy dzięki smolistej czerni sprawiają wrażenie jaśniejszych i bardziej żywiołowych. Dzięki temu efekt HDR wydaje się znacznie bardziej widoczny i odczuwalny niż w innych projektorach. Najwyższy kontrast, jakim dysponuje model RS3000, mimo że nie wpływa w najbardziej oczywisty i zauważalny sposób na HDR, to niewątpliwie podnosi jakość projekcji HDR o co najmniej jedną klasę wyżej. Jeśli jednak szukamy najlepszy efekt HDR w projektorach to powinniśmy skierować swoją uwagę na najjaśniejsze projektory domowe – Sim2 Nero 4S oraz Sony VPL-VW5000ES.

projektory kinowe highend

Łatwa instalacja

Projektor do kina domowego JVC DLA-RS3000 wyposażony jest w elektryczny obiektyw z układem Lens Shift o przesunięciu pionowym ±80% oraz ±34% w zakresie poziomym. Tak duży zakres przesunięcia obiektywu umożliwia montaż projektora zarówno powyżej górnej jak i poniżej dolnej krawędzi ekranu. W ten sposób łatwiej jest dopasować projektor do każdego wnętrza instalacyjnego.

SKRÓCONY CZAS HDMI „HANDSHAKE”

Na tylnym panelu rzutnika znajdziemy 2 gniazda HDMI, oba w pełni obsługujące format 18Gbps z HDCP 2.2. Możemy zatem podpiąć pod projektor dowolne źródło nie martwiąc się, że dojdzie do kompresji, czy też redukcji sygnału źródłowego. Należy jedynie pamiętać o zastosowaniu dobrej jakości kabli HDMI 18Gbps, najlepiej w technologii światłowodowej z racji na fakt, że projektor najczęściej będzie znajdował się w odległości dalszej niż 5m od źródła sygnału.

I to własnie w kwestii czasu synchronizacji sygnałów podłączanych za pośrednictwem złącza HDMI zgłaszano w kierunku JVC najwięcej komentarzy i próśb. Jednym z najczęściej słyszanych zarzutów wobec projektorów JVC jest od wielu lat czas w jakim urządzenie dostrajane jest do sygnału źródłowego (komunikacja handshake HDCP). Użytkownicy często patrzyli się w czarny ekran oczekując na pojawienie się obrazu. Ta „przypadłość” dotyczyła wszystkie projektory JVC począwszy od najtańszych modeli, aż po najdroższy JVC DLA-Z1. W nowej odsłonie projektorów na rok 2019 – czas oczekiwania na pojawienie się sygnału został diametralnie skrócony.

MAGICZNY OBIEKTYW

Różnica w cenie pomiędzy modelami RS1000, RS2000 a najwyższym modelem RS3000 jest dość wysoka. Wynika ona przede wszystkim z zastosowania referencyjnej klasy obiektywu. Jak się łatwo domyśleć, na przykładzie rynku fotografii cyfrowej. Olbrzymim kosztem w cenie końcowej projektora jest obiektyw. Im lepszej klasy obiektyw, tym cena szybciej rośnie. Lepszy obiektyw oznacza wyższą jasność, lepszą ostrość, lepszy kontrast, równomierne naświetlenie całej powierzchni ekranu no i przede wszystkim większą ilość detali i szczegółów. Zatem różnice w jakości obiektów pomiędzy modelami niższymi a droższym szczególnie istotne będą w przypadku projekcji materiału 4K oraz projekcji na dużych ekranach.

E-SHIFT

JVC jest pomysłodawcą i twórcą technologii e-shift, która z czasem zyskała zainteresowanie konkurentów (np. Epson). Dzięki przesunięciu pikseli w pionie i poziomie w bardzo szybkim czasie od momentu pierwszego pojawienia się obrazu na ekranie i wyświetleniu go ponownie – widzowie zyskują wrażenie lepszej ostrości i wyrazistości obrazu. Ta sama technologia została zaimplementowana w projektorze DLA-NX9 (odpowiednik DLA RS-3000). Efekt działania można porównać uaktywniając tryb DEMO. Jest on zauważalny, szczególnie kiedy siedzimy bardzo blisko ekranu. Obraz wydaje się bardziej ostry, nawet przy materiałach 4K UHD.

E-SHIFT 8K – PROJEKCJA 8K

Jak przyznaje JVC technologię 8K e-shift wykorzystuje i udoskonala od dłuższego czasu. Dotychczas swoje miejsce miała w rozwiązaniach przeznaczonych głównie na rynek symulatorów lotniczych. Gdzie piloci szkolą się mając przed oczyma obraz o bardzo wysokiej rozdzielczości z dużą ilością detali. Na symulatorach tego typu uczą się zwykle piloci samolotów pasażerskich, wojskowych a nawet pracownicy NASA. Czyli w sytuacjach, gdzie na system projekcji przeznaczone są nieograniczone środki tylko po to, aby piloci mogli ćwiczyć na systemach przypominających możliwie jak najwierniej warunki przypominające rzeczywistość. Właśnie w takim zastosowaniu dorastała i była dopracowywana technologia 8K e-shit. I to właśnie JVC RS-3000 jest pierwszym na świecie projektorem w którym zaadoptowano tę unikalną technologię z myślą o klientach instalacji kina domowego.

Technologia 8K e-shift jest kolejnym krokiem dla inspirujących i angażujących obrazów, wysokiego kontrastu i jednej z najlepszych jasności w podobnej klasie projektorów. Do uzyskania najlepszych efektów zastosowano referencyjną, w pełni szklaną optykę ze swojego flagowego modelu JVC DLA-Z1 / RS-4500 którego cena wynosi 179 000 zł. Ta 18-elementowa w całości szklana optyka pozwala na odzwierciedlenie na ekranie aż 35 milionów pikseli dzięki technice e-shift.

Tak wydajna optyka pozwala projektorowi JVC RS3000 na wygenerowanie jasności 2200 Ansi lumenów, przekładając się tym samym na olbrzymie możliwości instalacyjne. Pozwalając na pracę w trudniejszych warunkach i z dużymi przekątnymi ekranów.

JVC DLA-NX5

PAMIĘĆ OBIEKTYWU

Projektory kinowe nowej generacji mają zaaplikowaną funkcję pamięci obiektywu, która dotychczas występowała w takiej postaci jedynie w najwyższym, flagowym modelu JVC RS4500 / JVC DLA-Z1. Pamięć ustawień została nazwana „trybem instalacyjnym” ponieważ poza 10 ustawieniami ułożenia obiektywu, które możemy zapisać w banku pamięci – możemy również sparametryzować tryb anamorficzny, maskowanie czy też funkcjonalność wyzwalacza 12V. Nawet zbieżność matryc jesteśmy w stanie dopasować do poszczególnych ustawień banku pamięci. Oznacza to, że jeśli wybierzemy ustawienie np. „pamięć 2” która zamiast standardowego formatu 1.78:1 powiększy nam obraz wypełniając ekran w formacie 2.35:1. To dla powiększenia ekranu możemy wywołać osobne ustawienie zbieżności matryc RGB, poprawiając tym samy wyrazistość obrazu.

JVC DLA-RS3000

AUTO TONE MAPPING – CZYLI NOWE SPOJRZENIE NA HDR

Funkcja ta ma niezwykłe znaczenie szczególnie ze względu na ograniczone możliwości w zakresie jasności projektorów domowych. Dysponują one za niską jasnością, aby stworzyć przekonujące obrazy HDR. JVC w nowych modelach odczytuje metadane z płyty UHD Blu-ray i na ich podstawie decyduje jaką krzywą gamma należy dobrać do optymalnej projekcji HDR. W szczególności przeanalizuje wartości MaxCLL Metadata (Maximum Content Light Level) oraz MaxFALL Metadata (Maximum Frame Average Light Level). Pierwsza wartość określa jasność najjaśniejszego piksela w całym materiale video, druga zaś wartość najwyższą uśrednioną jasność wszystkich pikseli w każdej klatce. Po zapoznaniu się z tymi wartościami, projektor automatycznie wybierze optymalną jego zdaniem krzywą charakteryzującą właściwe oddanie tonów i dynamiki obrazu. Elektronika producenta decyduje w jaki sposób zostaną wyświetlane materiały, których fizycznie urządzenie z racji na ograniczenia nie jest w stanie idealnie oddać. W ten sposób zyskujemy przyjemniejszy dla oka i bardziej angażujący obraz z płyt HDR.

Można też wybrać tryb „ręczny” i dezaktywować funkcję „Auto Tone Mapping”, podbijając wedle uznania jasność i czerń obrazu w zależności do wybranego materiału HDR.

Posiadaczy ekranów o większych przekątnych niż 100-120” zainteresuje funkcja „Mapping Level”. Pozwala ona na wykorzystanie szerszego zakresu jasności projektora, kosztem poziomu czerni. Zyskamy jednak bardziej angażujący i żywszy obraz HDR.

AUTO TONE MAPPING – WYŁĄCZONY

Wyłączenie systemu „Auto Tone Mapping” powala na ręczne wprowadzenie parametrów mapowania odcieni oraz regulację poziomu czerni i bieli dla materiału HDR. Przesuwając suwak możemy dostroić obraz do własnych preferencji. Co istotne „Mapping Level” jest niedostępny, parametr który dostraja automatyczny system do wielkości ekranu, podbijając lub redukując tym samym jasność obrazu.

AUTO TONE MAPPING – AKTYWNY

Dla porównania możemy zobaczyć jak wygląda Auto Tone Mapping uaktywniony z dodatkowo podbitą jasnością, gdyby projekcja odbywała się na dużym ekranie – powyżej 120″. System podniesie nam jasność sceny, kosztem poziomu czerni. Regulując suwakiem „Mapping Level” możemy zdecydować, czy efekt HDR nas satysfakcjonuje przy danym poziomie czerni, czy też decydujemy się na „wpompowanie” dodatkowej ilości światła aby elementy jaśniejsze były bardziej żywe.

JVC DLA-NX9

FILTR KINOWY

W nowej serii JVC postarało się dopracować filtr kinowy, który zwiększa poszerza przestrzeń barwną. W przypadku RS2000 oraz RS3000 użytkownik decyduje, czy chce uaktywnić filtr kinowy i zwiększyć przestrzeń barwną powyżej przestrzeni DCI P3, czy też kosztem mniejszej przestrzeni zyskać dodatkową jasność. Taka funkcjonalność wprowadza nowe możliwości posiadaczom wielkich ekranów (zwykle powyżej 130”), którzy najczęściej zdecydują się na wyższą jasność (rzędu około 20%) kosztem nieco węższego gamutu (ok. 90% DCI P3 i oczywiście 100% REC709). Filtr kinowy jest częścią mechaniczną, którą możemy usunąć z toru optycznego jeśli zajdzie taka potrzeba.

CO ZYSKUJEMY W STOSUNKU DO TAŃSZEGO RS2000?

Przede wszystkim różnicę w cenie robi zastosowanie profesjonalnego obiektywu. Z kolei użycie tak dobrego szkła wpłynie na wyższą jasność aż o 300 Lumenów, kontrast natywny wyższy o 20 000:1 i odpowiednio 200 000:1 dla trybu dynamicznego. Ostrość i wyrazistość obiektów jest znacznie wyższa niż w modelach niższych. Ilość szczegółów jak i równomierne naświetlenie ekranu jest na znacznie wyższym poziomie. Nie można przy tym pominąć technologii 8K e-shift, która za pomocą układów elektronicznych sprawia, że na ekranie wyświetlane jest więcej informacji niż przy tradycyjnym 4K. Te wszystkie elementy wprowadzają projektor JVC DLA-NX9 na znacznie wyższą półkę rzutników kinowych.

Nagroda JVC DLA-RS2000

NAGRODA DLA JVC DLA-RS3000 / DLA-NX9

Podczas prezentacji projektora kinowego nowej generacji na targach CEDIA 2018, specjaliści uznali rzutnik za najlepszy „obraz imprezy”- przyznając mu specjalną nagrodę od redakcji forum AVS. Po raz pierwszy zaprezentowano projekcję 8K w tak oszałamiającej jakości.

Specyfikacja techniczna

Rozdzielczość4K UltraHD 4096 x 2160
Technologia wyświetlania0.69-inch Native 4K DILA Device (4096×2160) x3
Jasność2200 Lumenów
KontrastNatywny: 100,000:1, Dynamiczny: 1,000,000:1
Lens Shift+/-80% pionowy & +/-34% poziomy
Lampa i żywotnośćNSH 265 W, ok. 4500h tryb obniżony
Waga19.6 kg
Wymiary (WHD)500 x 234 x 495mm

Polecane wpisy z bloga

Aktualizacja oprogramowania w projektorach kinowych JVC 4K która usprawnia funkcjonowanie projekcji HDR. Nowe algorytmy pozwalające na dokładną i precyzyjną analizę sygnału HDR i odpowiednie zarządzanie obrazem w projektorach do kina domowego. Nowe oprogramowanie dostępne od listopada 2019.

Test projektora JVC DLA-RS3000 w magazynie Sound&Vision 04/2019 Chwilę to zajęło, zanim JVC finalnie uaktualnił swoją linie produktową i wprowadził projektory natywne 4K 4,096 x 2,160. Nieco ponad 2 lata… Poznajmy pierwsze opinie związane z tym nowym projektorem 4K.

Czy byłbyś szczęśliwy, gdyby główny wykonawca powiedział ci, że w sumie to on zbuduje ci dom bez przygotowywania planu architektonicznego? Na pewno nie. Dom jest bardzo złożoną budowlą, składającą się…
Czyli czy projekt instalacji jest aż tak istotny i ważny? Czy warto go zlecić przed przystąpieniem do realizacji upragnionego kina?