Najtańszy natywny 4K – test Sony VPL-VW270ES HDTVPolska

Najtańszy natywny 4K – test Sony VPL-VW270ES HDTVPolska

Najtańszy natywny 4K – test Sony VPL-VW270ES HDTVPolska 644 600 Cinematic

Sony VPL-VW270ES test projektora w HDTVPolska

Redakcja naszego krajowego, najpopularniejszego portalu dotyczącego projektorów i telewizorów wzięła tym razem na warsztat najtańszy projektor 4K, który posiada natywną rozdzielczość 4K i jest w stanie obsłużyć pełną przepustowość złącza HDMI 2.0b – czyli 18Gbps. O tym dlaczego tak ważna jest obsługa pełnego pasma i dlaczego kable hdmi 18Gbps są istotne w systemie 4K – najlepiej zapoznać się na naszych stronach poświęconych przewodom FiberPro. Tym razem bohaterem testu jest projektor, na który wszyscy długo czekali. Sony nauczone krytyką poprzedniej serii i ograniczeniami związanymi z przetwarzaniem sygnału 4K, wyciągnęło wnioski i pokazało co potrafi w najniższym segmencie. Czy warto zastanowić się nad zakupem tego projektora? Zapraszamy do wybranych fragmentów recenzji. Całość znajdziecie oczywiście na portalu HDTVPolska.

Sony VPL-VW270ES | TEST
Najtańszy natywny projektor 4K@60Hz Ultra HD z HDR

Podczas niedawnych testów Sony VPL-VW570ES udało się nam skonfrontować z nim także model VPL-VW270ES. To pozwoliło wykonać bardzo skrupulatny test porównawczy i znaleźć odpowiedź na pytanie czy warto dopłacać do modelu wyższego. Warto w tym miejscu przypomnieć, że seria projektorów Sony w 2018 roku została uproszczona i nie znajdziemy już modelu z „3” w nazwie. To dobrze, bo w serii 2017 była ona prawie identyczna z serią „5”.

Sony VPL-VW270ES

Różnice pomiędzy VW270ES a VW570ES

  • Funkcja pamięci położenia soczewki

Pomimo tego, że VW270ES posiada w pełni zmotoryzowany zespół optyczny i ustawień dokonujemy z pilotem to nie ma możliwości zapamiętywania więcej niż jednego ustawienia tych położeń. W VW570ES możemy zapisać wiele pozycji i wybierać je z menu. To umożliwia zapisanie położenia obrazu pod różne formaty filmu, gdy używamy ekranu o proporcji innej niż 16:9 (np. 2,35:1). Jeśli stosujemy standardowy ekran to braku tej funkcji nie odczujemy

  • Brak dynamicznej przysłony

Projektory Sony od dawna słyną z bardzo skutecznego działania tzw. dynamicznej przysłony, czyli systemu automatycznej regulacji jasności projektora, w oparciu o jasność sceny filmowej. Odpowiednio zaprojektowany system jest w stanie w ten sposób podnieść postrzegany kontrast. Jeśli na ekranie przeważa czerń, to projektor przyciemnia się, by nie było widać jej świecenia. Takiej funkcji niestety nie uświadczymy w modelu VW270ES co jest istotną stratą w przypadku seansów z dużą ilością czerni. Oczywiście wciąż pozostaje nam do dyspozycji wysoki kontrast natywny projektora!

  • Brak płynnej regulacji mocy świetlnej projektora

Brak automatycznego systemu przysłony wiąże się także z brakiem manualnej kontroli nad nią. W związku z tym nie możemy płynnie sterować jasnością projektora. Pozostaje tylko możliwość wprowadzenia lampy w tryb wysoki lub niski. Może być to utrudnieniem w uzyskaniu odpowiednio niskiej jasności projektora, do seansów treści Full HD, czy 4K SDR. Przy takiej, klasycznej treści, powinniśmy osiągnąć na ekranie około 48 nitów jasności. Gdy nie będziemy mieć kontroli nad przysłoną obiektywu możemy mieć nawet 2, czy 2,5 raza więcej, a taki seans może być zbyt jasny i męczący. Szczególnie zwrócić na to uwagę powinny osoby planujące niewielki ekran (poniżej 110-120″)

  • Nieznacznie słabsza lampa

Według danych katalogowych VW270ES wykorzystuje lampę o mocy 225W podczas gdy model wyższy 280W. Różnica w jasności pomiędzy projektorami była mierzalna. VW270ES pozwolił uzyskać na naszym redakcyjnym ekranie (tkanina biała, 99″) około 140 nitów jasności, co stanowi wartość ok. 12% niższą niż VW570ES (ok. 160 nitów). Nie jest to oczywiście duża różnica, jednak da się ją zauważyć konfrontując oba urządzenia.

  • Brak funkcji auto-kalibracji kolorów

Funkcja auto-kalibracji reguluje odcień bieli i kolorów podstawowych za pośrednictwem wbudowanego w projektor kolorymetru.

  • Brak ustawień Motionflow: Impuls i Kombinacja

Motionflow to autorski system poprawy płynności i ostrości ruchu obrazu z projektora. W modelu wyższym (VW570ES) posiada on pięć ustawień. W VW270ES usunięto dwa z nich, o nazwie „Impuls”, oraz „Kombinacja”. Ustawienia te wpływają głównie na materiał 50/60Hz. Kombinacja powoduje, że co druga klatka obrazu po interpolacji jest przygaszona. Jest to zatem forma systemu BFI (black frame insertion). Dzięki niej nie zyskujemy dodatkowej płynności, ale ostrość obrazu w ruchu wzrasta, choć bardzo nieznacznie. W trybie Impuls i migotanie i spadek jasności są jeszcze większe.

Podsumowanie

HDTVPolska Bardzo Polecamy

Plusy:

  • Pełnoprawne złącza HDMI 2.0 (18Gbps)
  • Współpraca z sygnałem 4K HDR 60Hz (nareszcie!)
  • Funkcja Motionflow aktywna przy sygnale 4K
  • Natywna rozdzielczość 4K (4096x2160p)
  • Rewelacyjne wsparcie dla technologii HDR i poszerzonej palety barw
  • Wzorcowe oddanie kolorów po kalibracji i bardzo dobre przed
  • Głęboka czerń, wysoki kontrast
  • Cicha praca (bardzo dobry do kina domowego)
  • Obsługa technologii 3D
  • Dobra jednorodność obrazu
  • Bardzo niski input lag – świetny wybór dla graczy
  • Spora elastyczność w instalacji projektora – (zoom, lens shift)
  • Usprawniona technologia Reality Creation
  • Funkcja smooth gradation znacznie poprawiająca jakość przejść tonalnych
  • Bardzo dobra ostrość ruchomego obrazu (120Hz)

Minusy:

  • Brak mechanizmu przysłony (zarówno dynamicznej jak i manualnej)
  • Brak funkcji pamięci położenia soczewki

CINEMATIC