Najlepsze ekrany projekcyjne – Stewart StudioTek 100 i Phantom HALR

Najlepsze ekrany projekcyjne – Stewart StudioTek 100 i Phantom HALR

Najlepsze ekrany projekcyjne – Stewart StudioTek 100 i Phantom HALR 1400 850 Cinematic

STEWART FILMSCREEN

Michael B. Rehders to dziennikarz specjalizujący się w tematyce Audio-Video oraz specjalista od kalibracji obrazu. Na łamach swojego bloga technicznego opisał test 2 najlepszych powierzchni projekcyjnych jakie ma w swojej ofercie amerykański producent – Stewart FilmScreen. Stewart Filmscreen to uznana przez profesjonalistów na całym świecie, istniejąca od 1947 roku firma produkująca najwyższej jakości ekrany projekcyjne. Firma dostarczała ekrany dla największych wytwórni filmowych (Sony, MGM, Paramount, Walt Disney), wielu sieci kin na całym świecie, czy największych stacji telewizyjnych (CBS, ABC, NBC). Poniżej przedstawiamy obszerne fragmenty testu opublikowanego na blogu autora…

„Ważny gość pojawił się u mnie z wizytą. Dobrze znany amerykański producent ekranów projekcyjnych przysłał do mnie swojego niemieckiego przedstawiciela z dzielonym ekranem w bagażniku. Przywieziony przez niego ekran ramowy miał rozciągnięte dwa typy powierzchni projekcyjnych. StudioTek 100, referencyjna powierzchnia projekcyjna do Sali kinowej uznana przez profesjonalistów na całym świecie. Drugim typem powierzchni jest Phantom HALR, wysoko – kontrastowy materiał o szarej powierzchni,  czyli dedykowany ekran do jasnego pomieszczenia.

Jak dobre są obie powierzchnie projekcyjne, w jakich warunkach sprawdzają się najlepiej, jak wypadają w pomiarach oraz jakie są wrażenia z oglądanego na nich obrazu. W poniższym teście odpowiem na  te pytania.

POWIERZCHNIE PROJEKCYJNE

Stewart StudioTek 100 uważany jest przez ekspertów na całym świecie za referencyjną powierzchnię projekcyjną. Certyfikaty THX oraz ISF świadczą o tym, że materiał filmowy zostanie na nim wiernie odtworzony. Producent obiecuje możliwość odtwarzania obrazów o rozdzielczości aż do 16K bez utraty szczegółów.

Powierzchnia ta posiada współczynnik odbicia wynoszący 1.0, który pozostaje niezmienny niezależnie od kata widzenia. To oznacza, że ekran odbija dokładnie tyle światła ile trafia na powierzchnię projekcyjną. Są to również najlepsze warunki do projekcji 3D w technologii aktywnej dla projektorów typu D-ILA, LCD oraz SXRD nie zawierających technologii polaryzacyjnej. Magiczny materiał? Ani trochę. To elastyczna biała matowa powierzchnia do przedniej projekcji dostępna na indywidualne zamówienie klienta !

Drugą z testowanych powierzchni projekcyjnych jest Stewart Phantom HALR. Skrót HALR (High Ambient Light Rejection Technology) oznacza technologię wysokiej odporności na światło otoczenia. Zasadę działania tej technologii można porównać do bandy stołu bilardowego. Kąt padania bili jest równy kątowi pod którym bila odbija się od bandy. Sytuacja wygląda podobnie z powierzchnią projekcyjną Phantom HALR. Światło padające na ekran odbite jest od niego dokładnie pod tym samym kątem. Jeśli projektor znajduje się z tyłu pokoju naprzeciwko ekranu na wysokości jego górnej krawędzi, to światło z projektora odbijane jest do widza z pełną mocą. Jednak światło dzienne wpadającego z okien znajdujących się na ścianie po lewej stronie ekranu nie jest odbijane w kierunku widza, a w stronę ściany po prawej stronie ekranu.

Efekt ten jest możliwy dzięki specjalnej kompozycji powierzchni projekcyjnej. Phantom HALR składa się z 3 warstw materiału; na elastycznej warstwie bazowej znajduje się warstwa odblaskowa z powłoką silnie odbijającą światło, a warstwę wierzchnią stanowi powłoka rozpraszająca światło wykonana z ciemnego półprzezroczystego materiału.

Podsumowując, producent podaje współczynnik odbicia ekranu: 1.0 oraz 50% tej wartości pod kątem 30 °. Maksymalny dostępny rozmiar ekranu to 12 x 27 metrów. Jeśli interesuje Cię własna sala kinowa, to wybierając ekrany Stewart nie będziesz ograniczony w żaden sposób jeśli chodzi o wielkość powierzchni projekcyjnej, bo prawdopodobnie nie posiadasz w domu szerokiego na ponad 27 metrów pomieszczenia kinowego.

Jeśli chciałbyś zamówić ekran w wersji przepuszczającej dźwięk; nie ma problemu. Są nawet dostępne dwie wersje perforacji akustycznej: “Microperf X³ THX Ultra” oraz “Cinemaperf”. Dla użytkowników kina domowego najlepszy ekran, to ekran z mikroperforacją ponieważ „dziurki” są w niej dużo mniejsze i nie powinny być zauważalne z normalnej odległości oglądania.

POMIARY POWIERZCHNI

Używam projektora JVC DLA-X7900, precyzyjnie skalibrowanego w torze świetlnym w taki sposób, aby w pełni wyeliminować wpływ ekranu na oddanie palety barw, punkt bieli oraz temperaturę kolorów. To jak obie powierzchnie projekcyjne radzą sobie z reprodukcją wyświetlanego obrazu sprawdziłem za pomocą pomiarów światła odbitego od powierzchni ekranu.

Powierzchnia projekcyjnaStewart StudioTekStewart Phantom HALR
Współczynnik odbicia1.00.95
Kąt pod którym występuje 50% spadek współczynnika odbicia180 °30 °
Błędy oddania barw palety RGBmaks. 0.1%maks. 0.4%

Paleta barw: Stewart StudioTek 100 (lewa strona) / Stewart Phantom HALR (prawa strona)

Ekran praktycznie nie wpływa w żaden sposób na oddanie barw. Wszystkie punkty pomiarowe trafiły w punkt niemal idealnie. Nawet minimalne odchyłki projektora JVC DLA-X7900 w oddaniu niebieskich odcieni zostały idealnie ukazane przez obie powierzchnie !

Tabela: Stewart StudioTek 100 (lewa strona) / Stewart Phantom HALR (prawa strona)

Wartości parametru Delta E obu ekranów są niemal identyczne.  Odchyłki mają wartości dużo poniżej zazwyczaj spotykanych wartości pomiarowych (3 procent). Oddanie poziomów RGB jest absolutnie idealne. Odchyłka niebieskiego koloru to wybitne 0.1%. Kolor czerwony i zielony są oddane idealnie w 100%. Nie doświadczyłem jeszcze nigdy takiej perfekcji na innych ekranach! Phantom HALR jest minimalnie gorszy pod tym względem, odchyłki w oddaniu kolorów osiągają maksimum 0.4%. To absolutna sensacja. Stewart stworzył dwie różne powierzchnie projekcyjne o referencyjnych parametrach !

OCENA OBRAZU I ZDJĘCIA

W kolejnym kroku wyświetliłem na ekranie testowe obrazy, zdjęcia oraz materiały filmowe. Ekran z dwoma powierzchniami projekcyjnymi podzielonymi w połowie pozwolił na bezpośrednie porównanie obu powierzchni. Po lewej ekranu znajduje się powierzchnia Stewart StudioTek 100, a po prawej powierzchnia Stewart Phantom HALR.

W pierwszej kolejności sprawdziłem jak obie powierzchnie sprawują się w optymalnych warunkach pomieszczenia dedykowanego do projekcji kinowej.

Naturalność kolorów była po prostu oszałamiająca. Obie powierzchnie projekcyjne pokazywały obraz zgodny z oryginałem. Obszary w cieniach były doskonale zarysowane, jasne elementy nie były zbyt jaskrawe. Minimalne różnice współczynniku odbicia między powierzchniami były widoczne w praktyce. Projektor wisiał trochę powyżej wysokości ekranu, a referencyjne miejsce z którego oglądałem wyświetlony obraz wypadało delikatnie poniżej środka ekranu. To przełożyło się na niezbyt optymalne warunki dla powierzchni Phantom HALR, która osiągała najlepszy obraz dokładnie pod kątem 30 stopni. Ale ustawienie wykorzystane w teście jest często praktykowane. W związku z różnicami we współczynniku odbicia obraz wyświetlany na powierzchni StudioTek 100 wydawał się trochę jaśniejszy.

Różnice widoczne na poniższych zdjęciach odpowiadają rzeczywistym wrażeniom z projekcji.

Pomieszczenie kina domowego: Stewart StudioTek 100 (lewa strona) / Stewart Phantom HALR (prawa strona)

Na ekranie StudioTek, moje nocne zdjęcia Filharmonii nad Łabą w Hamburgu wyglądało całkowicie naturalnie. Wszystkie szczegóły były na tym materiale wyraźnie widoczne. Nawet na krawędziach ekranu nie było widać żadnego spadku jasności, dzieje się tak ponieważ StudioTek 100 odbija światło równomiernie we wszystkich kierunkach. Phantom HALR miał trudności z zapewnieniem takich samych wrażeń z projekcji. Ostatecznie obraz na nim wyświetlany był nieco ciemniejszy, jednak wszystkie szczegóły były oddane prawidłowo. Podsumowując, obraz wyświetlany na powierzchni StudioTek był trochę gładszy, przyjemniejszy w odbiorze i wyraźniejszy.

Pomieszczenie kina domowego: Stewart StudioTek 100 (lewa strona) / Stewart Phantom HALR (prawa strona)

Moje zdjęcie malowniczych ulic Lizbony pokazało jak jasna może być wyświetlona scena na obu powierzchniach. Ponownie można było zauważyć delikatną różnice w obrazie między powierzchniami. Na StudioTek 100 scena była trochę jaśniejsza, na Phantom HALR można było zauważyć minimalny efekt ziarna.

Pomieszczenie kina domowego: Stewart StudioTek 100 (lewa strona) / Stewart Phantom HALR (prawa strona)

Różnice w obrazie między obiema powierzchniami są na tym ujęciu całkiem wyraźnie. Niebo widoczne za filarami jest bezbłędnie odtworzone na powierzchni StudioTek 100, jednak Phantom HALR wyświetla niebo z wyraźnym ziarnem / skrzeniem obrazu, co przypomina mi stare perłowe powierzchnie projekcyjne.

W pomieszczeniu kinowym, StudioTek 100 radzi sobie perfekcyjnie w każdym aspekcie. Nawet sprawdzający się doskonale Phantom HALR nie jest w stanie zapewnić tak wysokiej jakości obrazu. Podsumowując, obraz wyświetlany na StudioTek 100 był nieco bardziej wyrównany, wolny od jakichkolwiek szumów / zniekształceń, a światło z projektora było całkowicie równomiernie wyświetlone na całej powierzchni. Tak wygląda najlepszy obraz w kinie domowym !

Ciemna powierzchnia Phantom HALR zawierająca cząsteczki odbijające światło nie sprawdzała się tak dobrze w pomieszczeniu kinowym. Obraz z niego w bezpośrednim porównaniu do StudioTek wydawał się nieco nerwowy ponieważ delikatne skrzenie psuło nieco wrażenia z projekcji. Z miejsca z którego oglądałem obraz nie zauważyłem żadnych denerwujących efektów „hot spot”, a więc obraz wyświetlany na ekranie miał przyjemnie wyrównaną jasność nawet blisko krawędzi.

Moje odczucia kompletnie zmieniły się gdy przeniosłem projekcję do pokoju dziennego. Gdy tylko w pomieszczeniu włączy się oświetlenie, lub nawet pokój oświetlą promienie słońca, Phantom HALR jest w stanie pokazać wszystkie swoje zalety i do czego został zaprojektowany.

Pokój dzienny: Stewart StudioTek 100 (lewa strona) / Stewart Phantom HALR (prawa strona)

Rano z zachmurzonego nieba, do pomieszczenia wpadają promienie słoneczne. Obraz widoczny na powierzchni StudioTek 100 natychmiast stracił swoją plastyczność. Ciemne fragmenty obrazu są zbyt jasne i tracą większość szczegółów. Jasne fragmenty obrazu również są zbyt rozświetlone. Podsumowując, obraz widoczny na tej powierzchni jest bardzo mało kontrastowy / mdły. Dla odmiany obraz oglądany na powierzchni Phantom HALR pozostaje niemal bez zmian do zaciemnionego pomieszczenia! Ciemne fragmenty obrazu są dobrze zarysowane, a jasne elementy zachowały prawidłową jasność.

Ta scena to świetny sposób na ukazanie jak dobrze działa technologia blokowania światła w powierzchni Phantom HALR. Światło wpadające z boku pomieszczenia zostaje odbite na drugą stronę pomieszczenia (kąt padania równa się kątowi odbicia). W związku z tym światło te nie jest dobijane w kierunku widza. Jedynie obraz rzucany przez projektor jest odbijany przez powierzchnię Phantom HALR z powrotem w kierunku widza.

Inaczej dzieje się w przypadku powierzchni StudioTek 100, która nie została zaprojektowana do pracy w takich warunkach oświetlenia. Powierzchnia ta odbija padające na nią światło we wszystkich kierunkach. W związku z tym do widza dociera nie tylko obraz rzucany przez projektor, ale również odbite promienie słoneczne.
W tych warunkach oświetlenia Phantom HALR potrafił w imponujący sposób pokazać, że to najlepsza powierzchnia do projekcji w oświetlonym pomieszczeniu !

Pokój dzienny: Stewart StudioTek 100 (lewa strona) / Stewart Phantom HALR (prawa strona)

Te nocne zdjęcie zrobiłem w kwartale reduty w Hamburgu. Jeszcze mocniej pokazuje ono różnice między powierzchniami. Podczas gdy StudioTek 100 traci wszelką atrakcyjność obrazu, gdy do pomieszczenia wpada światło dzienne, Phantom HALR wydaje się być kompletnie nie zakłócony przez wpadające światło. Jest ono dosłownie „zignorowane” tak, aby widz mógł w pełni czerpać przyjemność z materiału filmowego rzutowanego przez projektor.

Pokój dzienny: Stewart StudioTek 100 (lewa strona) / Stewart Phantom HALR (prawa strona)

Gdy zasłoniłem okno roletami zaciemniającymi, aby światło dzienne nie wpadało do pokoju, wrażenia z projekcji zmieniły się diametralnie, uzyskałem kino w pokoju dziennym.

Pomimo białych ścian, białego sufitu oraz jasnej sosnowej podłogi, rozproszone w pokoju światło miało niewielki wpływ na jakość obrazu na ekranie. Czerń oglądana na powierzchni StudioTek 100 była trochę mnie głęboka niż na Phantom HALR. Szczegóły w cieniach oraz kontrastowość obrazu były dobrze oddane. Generalnie wyświetlany na StudioTek obraz był nieco jaśniejszy, podobnie jak było w przypadku dedykowanego pomieszczenia kinowego. Phantom HALR zapewnił delikatnie głębszą czerń, jednak konkurencyjna powierzchnia w niczym mu nie ustępowała jeśli chodzi o oddanie detali w czerni.

Drobne skrzenie obrazu wynikające z konstrukcji Phantom HALR dalej były widoczne, jednak nie miało one większego znaczenia przy projekcji w jasnym pomieszczeniu. W tym przypadku przeważają korzyści wynikające z zastosowania technologii HALR.

Jednak, gdy w słoneczne południe do pomieszczenia wpadły promienie słońca, Phantom HALR osiągnął krańce swoich możliwości. Wyświetlony obraz był po prostu zbyt przyciemniony przez światło słoneczne. Pod tym względem, jeśli chcemy komfortowo obejrzeć w południe wyścigi formuły 1 lub mecze Bundesligi niezbędne jest delikatne zaciemnienie pomieszczenia.

PODSUMOWANIE

Stewart StudioTek 100 to absolutnie referencyjna powierzchnia o perfekcyjnej reprodukcji kolorów, która idealnie sprawdzi się w dedykowanym pomieszczeniu kina domowego oraz zaciemnionym pokoju dziennym. Zarówno wyniki pomiarów jak i wrażenia z projekcji ukazują w imponujący sposób dlaczego powierzchnia ta uważana jest przez ekspertów na całym świecie za wzorzec wiernej reprodukcji obrazu. Powierzchnia ta oddaje dokładnie to co wyświetlił projektor.

Stewart Phantom HALR jest tak samo dobry jak StudioTek 100 jeśli chodzi o reprodukcję kolorów.  W najlepszym wypadku powodem do krytyki może być delikatna ziarnistość / skrzenie obrazu wynikające z technicznych właściwości tej powierzchni. Jeśli do pomieszczenia wpada nawet niewielka ilość światła dziennego lub użyte jest  nawet delikatne oświetlenia wnętrza, Phantom HALR będzie w stanie pokazać pełnię swoich możliwości. Obraz będzie reprodukowany z oszałamiającą ostrością, świetnym oddaniem szarości i jasnych fragmentów obrazu oraz wysoką plastycznością.

Dla osób, które chcą nie tylko oglądać filmy wieczorem w zaciemnionym salonie, ale również używać swojego projektora w dzień przy odsłoniętych roletach, Stewart Phantom HALR to najlepszy ekran do salonu.  Jednak jeśli posiadasz dedykowany pokój kinowy, Stewart StudioTek 100 zapewni najlepszą reprodukcję obrazu jaka jest możliwa do uzyskania w kinie domowym.”

ZALETY I WADY

+ Łatwy montaż
+ Brak „chemicznego” zapachu już od początku użytkowania
+ Równa dystrybucja światła nawet pod największymi kątami (StudioTek 100)
+ świetna jakość wykonania
+ Absolutna wierność w oddaniu kolorów
+ Idealny do oświetlonego pomieszczenia (Phantom HALR)
+ Brak efektu „hotspot” (StudioTek 100)
– Ziarnistość / skrzenie na jasnych fragmentach obrazu (Phantom HALR)

Uwagi własne

Zwróćmy uwagę, że ekran tak wysokiej klasy musi zostać wybrany w bardzo przemyślany sposób. Jego wybór nie można pozostawić przypadkowi. Stąd tak istotną rolę odgrywa projekt kina domowego, to etap podczas którego każdy z elementów jest dogłębnie analizowany i weryfikowany. Po to, aby efekt finalny był adekwatny do poniesionych nakładów czasowych jak i finansowych.

CINEMATIC