TRINNOV
HISTORIA
Na początek należałoby wspomnieć kilka słów o firmie Trinnov. Założona przez Arnaud Laborie firma we Francji od początku istnienia, czyli 2000 roku skoncentrowała swoją uwagę na algorytmach optymalizacji i korekcji brzmienia zestawów audio oraz badaniach nad dźwiękiem 3D. Trinnov jest niewątpliwie jednym z pionierów systemów audio 3D. Od początku firma uważała i propagowała ideę większej ilości zestawów głośnikowych jako jedyną formę urealnienia form muzycznych i wygenerowania przestrzeni trójwymiarowej na scenie muzycznej. Jednocześnie prowadząc badania nad dźwiękiem przestrzennym Trinnov udoskonalał swoje procesy optymalizacji dźwięku i formatów uprzestrzenniania.
Wraz z pojawieniem się nowych formatów dźwięku 3D, czyli Dolby Atmos, Auro-3D i DTS:X firma mogła wreszcie rozwinąć skrzydła. Rynek był gotowy na nadejście nowych technologii kinowych.
W ten sposób Trinnov doszedł do miejsca w którym zaprezentował zupełnie nowe podejście i koncepcję dla procesora kinowego klasy High-End. Na bazie wyrafinowanego komputera zbudowanego w oparciu o możliwie najlepsze komponenty i własne autorskie oprogramowanie stworzył unikalną koncepcję. Modyfikowalnego procesora kinowego z nieograniczonymi niemal możliwościami i mocami obliczeniowymi.
Altitude32 to flagowy produkt grupy inżynierów, którzy zajmują się zagadnieniami reprodukcji trójwymiarowego dźwięku oraz aktywnej korekcji akustyki pomieszczeń. Jednocześnie to najlepszy istniejący procesor kinowy, jaki może nabyć właściciel domowej sali kinowej.
MOC OBLICZENIOWA
Zamiast skorzystać z kilku procesorów DSP umieszczonych na stałe w obwodach elektronicznych jak to jest powszechnie praktykowane przez wszystkich producentów, Trinnov stworzył platformę opartą o wielordzeniowy procesor Intel Core i7, który dostarcza potężna moc obliczeniową niezbędną do obróbki sygnału audio wysokiej rozdzielczości. Zastosowanie też procesora tej klasy pozwala na niemal nieograniczone możliwości w zakresie rozwijania i udoskonalania oprogramowania procesora. Takie podejście zapewnia najwyższą jakość i jest gwarancją dla klienta, że produkt nie stanie się przestarzały. Nie nadążając za nowinkami technologicznymi.
Trinnov Audio Altitude32 to referencyjnej klasy przedwzmacniacz / procesor dźwięku dookólnego powstały z myślą o użytkownikach domowych. Do zastosowania w najwyższej klasy systemach kina domowego oraz prywatnych kinach. Przy budowie urządzenia wykorzystano doświadczenie i technologie zdobyte przez wiele lat w przemyśle filmowym.
Większość komponentów, z których zbudowany jest Altitude32, Trinnov opracował własnymi nakładami. Projekt platformy sprzętowej i płyty z układami elektronicznymi, obudowę, opracował wzornictwo dla obudowy, oprogramowanie do korekcji akustyki oraz całą implementację kodeków we współpracy z twórcami formatów. Olbrzymia wartość i potencjał Altitude32 leży więc we własnych technologiach, które łatwo rozwijać i dostosowywać do przyszłych wymagań. Dzięki takiemu podejściu powstał najlepszy procesor kinowy, obsługujący wszystkie formaty dźwięku przestrzennego.
PRZETWARZANIE SYGNAŁU
Od momentu pojawienia się w sprzedaży, aż po dziś dzień Altitude 32 jest jedynym procesorem kinowym do zastosowania rezydencjalnego (domowego) zdolnym do 32 kanałowej obróbki sygnału. Jakby tego było mało, to obróbka sygnału dzięki wysokiej mocy obliczeniowej możliwa jest aż do 24 mitów przy 192kHz, bez jakiejkolwiek konwersji sygnału natywnego czy samplingu „w dół”. Podczas gdy prawie wszystkie procesory DSP dysponują mocami pozwalającymi na pracę przy 48kHz.
Dzięki bardzo zaawansowanym mechanizmom korekcji i rozbudowanym filtrom, Trinnov doskonale sobie radzi podczas kalibracji zakresu niskich częstotliwości. Dzięki temu nasz subwoofer kinowy, a właściwie zestaw subwooferów w sali kinowej może być sparametryzowany na bardzo wiele sposobów.
WSPARCIE FORMATÓW 3D
Standardowo Trinnov Altitude 32 posiada na pokładzie popularne kodeki dźwięku HD takie jak chociażby Dolby TrueHD, czy DTS-HD Master Audio. Kodeki dźwięku przestrzennego 3D są oferowane opcjonalnie i udostępniają czytanie i przetwarzanie formatów Dolby Atmos, DTS-X oraz Auro-3D. Dzięki innowacyjnej konstrukcji, Trinnov jest nie tylko całkowicie niezależny od innych producentów podzespołów, którzy często ograniczają możliwości i funkcje ze względów kosztowych. Producent może stosować i rozwijać technologie niemal bez ograniczeń (z ograniczeniami licencyjnymi i technologicznymi kodeków). W ten sposób podjął ścisłą współpracę z Dolby i opracował na jej bazie własny dekoder, zdolny o renderowania aż 32 kanałów, gdzie najlepsze układy u producentów konkurencyjnych pozwalają na przetwarzanie maksymalnie 11-13 kanałów. Co równie istotne, Altitude32 odtwarza 32 kanały z najwyższą możliwą rozdzielczością, co pozwala swobodnie kreować trójwymiarowe wrażenia dźwiękowe. Pozwala również odtworzyć nieskompresowany sygnał audio oferowany przez Auro-3D® w natywnym formacie 24/192.
TRINNOV OPTIMIZER
Najbardziej innowacyjnym rozwiązaniem zaimplementowanym w przedwzmacniaczu jest autorski system „Trinnov Optimizer”. Jest to jedyna na dzień dzisiejszy technologia uznawana jednocześnie przez światowej klasy inżynierów dźwięku, branżę filmową oraz audiofilów. To co odróżnia ją od pozostałych rozwiązań konkurencyjnych to fakt, że inne technologie korekcji analizują i traktują pomieszczenie i zestawy głośnikowe niezależnie od siebie. Podczas gdy „Optimizer” analizuje oba te aspekty i kompensuje ze sobą jako jeden system. Problemy akustyczne są identyfikowane, dogłębnie analizowane i skompensowane w najbardziej efektywny sposób, tworząc najlepiej brzmiący kompromis.
Reprodukcja dźwięku jest bardzo złożona i subiektywna. W zależności jak mocno chcesz się zagłębić w funkcje, Optimizer może stać się prostym w użyciu i intuicyjnym narzędziem do automatycznej kompensacji systemu, albo bardzo złożonym i potężnym, rozbudowanym narzędziem z niezliczoną ilością zaawansowanych filtrów i parametrów. A także krzywych wzorcowych do których chcemy skorygować charakterystykę systemu czy też ręcznych korekcji. Wszystkich przeliczanych w czasie rzeczywistym.
Technologia Optimizer pozwala otrzymać klarowne brzmienie o szerokiej scenie dźwiękowej z doskonałą lokalizacją instrumentów i wydarzeń dźwiękowych. Poszczególne kolumny znikają, dźwięk otacza słuchacza pozwalając na doskonałe rozumienie dialogów. Dynamika jest niezrównana, bas – głęboki i szybki.
MAPOWANIE 2D/3D
Technologia mapowania 2D/3D (3D Loudspeaker Remapping) otwiera nowe perspektywy w wysokiej klasy systemach dookólnych. Zapewniając unikalne doświadczenia przez umiejscowienie słuchacza dokładnie w centrum akcji. W niesamowicie realistycznej, niemal holograficznej i wielowymiarowej scenerii.
Dzięki wykorzystaniu unikalnego mikrofonu 3D Trinnov z niespotykanymi wcześniej możliwościami pomiarowymi, lokalizacja głośników w pomieszczeniu jest niezwykle precyzyjna. Zarówno jeśli uwzględnimy ich odległość, pochylenie i wysokość. Mikrofon podczas pomiarów lokalizuje wszystkie kolumny w pomieszczeniu i tworzy ich przestrzenną mapę z najwyższą precyzją.
Otrzymana mapa jest następnie wykorzystana jako podstawa do – zachodzących w czasie rzeczywistym – obliczeń korekcji sygnału pozwalającej otrzymać przestrzenny dźwięk najwyższej jakości dla każdej konfiguracji kolumn – nawet tej niezgodnej z zaleceniami.
Mapowanie zestawów głośnikowych staje się jedynym remedium na walkę z kilkoma formatami dźwięku przestrzennego. Instalacja głośników zgodna ze wszystkimi formatami dźwięku 3D jest niemożliwa. Każdy z twórców pomimo dość wielu wspólnych założeń, ma swoją wizję i zalecenia na optymalny układ głośników. Mapowanie to technologia niwelująca skutki wojny formatów i zapewniająca kompatybilność ze wszystkimi standardami dźwięku 3D.
Dzięki mapowaniu głośników możemy przypisać sygnał do najbliżej i najlepiej zlokalizowanych głośników, a sygnał zostaje odpowiednio zmodyfikowany i dostrojony do lokalizacji fizycznej głośników.
Skalowalność formatów – dzięki uniwersalnym algorytmom pozwalającym na dopasowanie sygnału ze zmiennej ilości kanałów do odtwarzania na zmiennej ilości kolumn technologię mapowania można potraktować jako uniwersalne rozwiązanie down/ i up-samplujące (trudno znaleźć polski odpowiednik na ten wyraz).
Mapowanie pozwala również na pokonanie ograniczeń architektonicznych. W wielu wnętrzach może być niemożliwe zainstalowanie głośników w dokładnie wyznaczonych przez standardy miejsca. Nawet dla podstawowych formatów 5.1 instalacja zestawów w nietypowych wnętrzach może stanowić nie lada wyzwanie. Stosując technologię mapowania możemy wyeliminować skutki nieprawidłowego ustawienia kolumn. Wynikającego z trudności instalacyjnych bądź innych ograniczeń. System dramatycznie poprawi nam jakość reprodukcji dźwięku nawet w najbardziej nietypowych pod względem akustycznym pomieszczeniach.
Wszystkie procesory są wyposażone w gniazda HDMI pracujące w standardzie 2.0b możemy je zatem bezproblemowo połączyć z projektorem 4k w naszym systemie kinowym. Należy jedynie pamiętać o stosowaniu przewodów HDMI o wysokiej przepustowości.
TRINNOV ALTITUDE 32 – MODELE
Platforma Altitude 32 pozwala na zaoferowanie i konfigurację urządzenia w różnych wariantach wyposażenia. W zależności od stopnia skomplikowania systemu i ilości niezbędnych wejść i wyjść możemy wybrać jedną z kilku dostępnych wersji urządzenia. Co ważne – wszystkie modele są wyposażone w to samo oprogramowanie i oferuję te same możliwości.
Strategicznym partnerem podczas większości pokazów i imprez targowych jest firma Procella Audio. Obaj producenci uznali, że trudno o lepiej dobraną parę jeśli dążymy do perfekcji. Sale kinowe wyposażone w takie zestawy uchodzą za najlepiej brzmiące na świecie. Cała branża audio-video jest zgodna, że Altitude32 wyprzedza konkurencję i oferuje możliwości, które są niedostępne dla nawet najlepszych rozwiązań konkurencyjnych. Jednak sam producent potwierdza, że chociaż Trinnov posiada najlepszy system korekcji akustyki pomieszczeń, to nadal niezbędny jest projekt kina w którym pomieszczenie zostanie odpowiednio zaadoptowane za pomocą ustrojów akustycznych i dedykowanych rozwiązań mających na celu poprawę akustyki.
Specyfikacja techniczna
Model | Trinnov Altitude 32 8-8 | Trinnov Altitude 32 8-16 |
Wejścia HDMI | 8 | 8 |
Wyjścia HDMI | 1x HDMI 1.4 / 1x HDMI 2.0 | 1x HDMI 1.4 / 1x HDMI 2.0 |
Maksymalna ilość kanałów przetwarzania | 8 | 16 |
Maksymalna ilość subwooferów | 8 | 16 |
Maksymalna ilość kanałów dla systemu optimizer | 8 | 16 |
Ilość aktywnych 2-3-4 drożnych zwrotnic | 4/2/2 | 8/5/4 |
Ilość presetów audio | 29 | 29 |
Ilość cyfrowych wejść DCI DB25 | 8 (rozszerzalne do 16) | 8 (rozszerzalne do 16) |
Ilość cyfrowych wyjść DCI DB25 | 8 (rozszerzalne do 16) | 16 |
Ilość analogowych wejść | 2x XLR (stereo), 3x RCA, 7.4 x 1RCA, 1x 3D mikrofon | 2x XLR (stereo), 3x RCA, 7.4 x 1RCA, 1x 3D mikrofon |
Ilość analogowych wyjść | 8x XLR, DB25 – 8 kanałów, 2x RCA (stereo) | 16x XLR, DB25 – 16 kanałów, 2x RCA (stereo) |
Ilość cyfrowych wejść SPDIF | 4 | 4 |
Ilość cyfrowych wyjść SPDIF | 1 | 1 |
Orientacyjna cena netto | 65 700 zł | 79 000 zł |
Kodeki 3D | 8600 zł | 8600 zł |
Wymiary (WHD) | 442 x 165 x 445 mm | 442 x 165 x 445 mm |
Waga | 14,5 kg | 14,5 kg |
Specyfikacja techniczna
Model | Trinnov Altitude 32 16-24 | Trinnov Altitude 32 16-32 |
Wejścia HDMI | 8 | 8 |
Wyjścia HDMI | 1x HDMI 1.4 / 1x HDMI 2.0 | 1x HDMI 1.4 / 1x HDMI 2.0 |
Maksymalna ilość kanałów przetwarzania | 24 | 32 |
Maksymalna ilość subwooferów | 24 | 32 |
Maksymalna ilość kanałów dla systemu optimizer | 24 | 32 |
Ilość aktywnych 2-3-4 drożnych zwrotnic | 12/8/6 | 16/10/8 |
Ilość presetów audio | 29 | 29 |
Ilość cyfrowych wejść DCI DB25 | 16 | 16 |
Ilość cyfrowych wyjść DCI DB25 | 24 | 32 |
Ilość analogowych wejść | 2x XLR (stereo), 3x RCA, 7.4 x 1RCA, 1x 3D mikrofon | 2x XLR (stereo), 3x RCA, 7.4 x 1RCA, 1x 3D mikrofon |
Ilość analogowych wyjść | 16x XLR, DB25 – 24 kanały, 2x RCA (stereo) | 16x XLR, DB25 – 32 kanałów, 2x RCA (stereo) |
Ilość cyfrowych wejść SPDIF | 4 | 4 |
Ilość cyfrowych wyjść SPDIF | 1 | 1 |
Orientacyjna cena netto | 96 500 zł | 110 000 zł |
Kodeki 3D | 8600 zł | 8600 zł |
Wymiary (WHD) | 442 x 165 x 445 mm | 442 x 165 x 445 mm |
Waga | 14,5 kg | 14,5 kg |