Trinnov Altitude 16
INNOWACJA DŹWIĘKU 3D
Trinnov Audio jest postrzegany jako lider w dziedzinie innowacji dźwięku 3D. Altitude 16 potrafi „dokonywać” cudów, jakich nie potrafi jakikolwiek procesor kinowy konkurencyjnej firmy. Stało się to możliwe głównie dzięki temu, że Trinnov zdecydował się na własne autorskie rozwiązanie wykorzystując innowatorskie możliwości i oprogramowanie. Nie jest zależny od zewnętrznych dostawców chipsetów DSP, którzy skupieni są na kliencie masowym, który generuje największy obrót.
Trinnov ma kontrolę nad sygnałem audio od początku do końca. Dzięki swojemu zacięciu, ciekawości i innowacjach jakie miały miejsce podczas tworzenia Altitude 32 (najlepszy procesor kinowy na świecie) możliwe stało się opracowanie mniejszego, równie zaawansowanego procesora kinowego jakim jest model Altitude 16. Tak samo jak większy i starszy brat, procesor powstał z myślą o najbardziej wymagających klientach. Tym razem nie potrzebujących jednak aż tak dużej ilości kanałów i mocy przerobowych.
Altitude 16 wyznacza nowe kierunki i możliwości również w zakresie funkcjonalności formatów 3D – Dolby Atmos, Auro-3D i DTS:X. Podczas gdy inne firmy są skazane na reakcję dostawcy chipsetów i komponentów, którzy wprowadzą nowe funkcje i możliwości. Trinnov może na bieżąco udoskonalać pracę z najnowszymi kodekami dźwięku.
Zarówno Altitude 32 jak i Altitude 16 to typowo software’owa konstrukcja, bazująca na innowacji i autorskim oprogramowaniu producenta. Który posiadł wiedzę i doskonale rozumie świat dźwięku 3D. Oferując najlepszą integrację urządzenia przetwarzającego sygnał, zestawów głośnikowych i pomieszczenia. Altitude 16 to najlepszy procesor kina domowego i do domowej sali kinowej jaki możemy nabyć do 100 000 zł.
Klasa produktu: Premium
Orientacyjna cena: ok. 68 000 zł
OBSŁUGA 16 KANAŁÓW
Altitude 16 jak sama nazwa wskazuje, pozwala na renderowanie aż do 16 kanałów dyskretnych. Fabrycznie przychodzi wyposażony w kodeki Atmos, Auro-3D i DTS:X. Nie ma więc potrzeby kupowania ich dodatkowo, jak ma to miejsce w wyższym modelu. Oczywiście bez zmian pozostają najważniejsze funkcje przedwzmacniacza. Unikalna technologia Trinnov „Optimizer” i „Remaping”. Pomimo, że obsługa 16 kanałów może się wydawać niczym wielkim. Należy zaznaczyć, że producenci „masowi” elektroniki użytkowej, nawet w przypadku najwyższych modeli flagowych- Marantz AV8805, Arcam AV860 zatrzymali się w zdecydowanej większości na 13 kanałach. Dysponując aż 16 kanałami można zarządzać wysokiej klasy systemami kinowymi nawet w średniej wielkości pomieszczeniach, z 2 rzędami siedzeń.
16 kanałów pozwala na uzyskanie m.in.:
- konfiguracji systemu dookólnego 9.1.6 (6 zestawów sufitowych)
- systemu dźwięku dookólnego 3D : 7.3.6 lub 9.3.4 (z 2 dodatkowymi subwooferami)
- systemu dźwięku dźwięku 3D 7.2.4 w bi-amp (w przypadku pełnopasmowych zestawów typu Procella Audio P610 / P815)
Unikalny mikrofon
W odróżnieniu od typowych mikrofonów pomiarowych, Trinnov opracował swój własny mikrofon składający się z 4 kapsuł, rozmieszczonych na szczycie cienkich mosiężnych rurek. Ich zadaniem jest bardzo precyzyjne zlokalizowanie wszystkich głośników i zdobycie dużej ilości informacji na temat pomieszczenia w którym się znajdują. Cztery kapsuły umieszczone są na różnych wysokościach, dzięki czemu podczas pomiarów mogą bardzo precyzyjnie ustalić odległość, kierunek i wysokość źródła dźwięku. Mikrofon wraz z systemem pomiarowym jest w stanie ustalić lokalizację głośnika z dokładnością +/- 2 stopnie w każdym kierunku. Co ciekawe na wczesnych etapach pracy nad opracowaniem własnego mikrofonu pomiarowego do systemów przestrzennych, Trinnov stworzył mikrofon pomiarowy wyposażony aż w 24 indywidualne kapsuły, których zadaniem była precyzyjna analiza pomieszczenia. Z czasem udało się udoskonalić technologię i uprościć mikrofon do jego obecnej postaci.
Mikrofon w pomieszczeniu kinowym działa na podobnej zasadzie jak system GPS, ustala precyzyjnie położenie wszystkich elementów. Zbiera dane, a następnie przekazuje je do oprogramowania znajdującego się na procesorze. Dzięki temu nasze kino w domu zyskuje precyzyjne niczym skalpel narzędzie pomiarowe.
WSPARCIE FORMATÓW 3D
Standardowo Trinnov Altitude 16 posiada na pokładzie wszystkie kodeki dźwięku HD jak i 3D: Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, DTS:X, Dolby Atmos oraz Auro-3D. Dzięki innowacyjnej konstrukcji, Trinnov jest nie tylko całkowicie niezależny od innych producentów podzespołów, którzy często ograniczają możliwości i funkcje ze względów kosztowych. Producent może stosować i rozwijać technologie niemal bez ograniczeń (z ograniczeniami licencyjnymi i technologicznymi kodeków). W ten sposób podjął ścisłą współpracę z Dolby i opracował na jej bazie własny dekoder, zdolny o renderowania aż 32 kanałów (16 w przypadku Altitude 16), gdzie najlepsze układy u producentów konkurencyjnych pozwalają na przetwarzanie maksymalnie 11-13 kanałów. Altitude 16 odtwarza wszystkie kanały z najwyższą możliwą rozdzielczością, co pozwala swobodnie kreować trójwymiarowe wrażenia dźwiękowe. Przetwarzanie zaś sygnału odbywa się przy niższym próbkowaniu niż ma to miejsce dla Altitude 32.
Możliwości współpracy z kodekami 3D:
- Dolby Atmos (16 kanałów)
- Auro-3D (pełny layout 13.1)
- DTS:X (wszystkie konfiguracje wariantu formatu 11.1)
TRINNOV OPTIMIZER
Optimizer znacznie przekracza rozwiązania rozumiane jako „auto-kalibracja” oferowana przez alternatywne produkty. W odróżnieniu od starszej generacji systemów pomiarowych, które analizowały z niską rozdzielczością. „Optimizer” używa sygnałów MLS (pseudo-losowy szum) do pomiarów pełnej odpowiedzi impulsowej każdego zestawu głośnikowego w pomieszczeniu. Dodatkowo podczas pomiarów odpowiedzi częstotliwościowej uwzględnia wymiar czasowy. Po takiej analizie Trinnov ma pełen obraz zachowania się głośników w pomieszczeniu. Mikrofon 3D rozpoznaje prawdziwe położenie wszystkich głośników w przestrzeni 3D.
Oprogramowanie przy wykorzystaniu najbardziej zaawansowanych algorytmów stosowanych w technice audio, identyfikuje mody własne pomieszczenia, pierwsze odbicia, pogłosy i odbicia fal akustycznych. Każdy aspekt akustyczny jest analizowany i skorygowany przy użyciu specyficznej dla problemu techniki. „Optimizer” poprawia odpowiedź częstotliwościową zestawów głośnikowych, zarówno amplitudę jak i fazę. Trinnov poprawia ogólny balans tonalny, aby uzyskać naturalne brzmienie dla każdego głośnika. Dzięki niezwykle zaawansowanym możliwościom systemu korekcji parametrów akustycznych Altitude 16 uchodzi za najlepszy procesor kina domowego i do sali kinowej.
MAPOWANIE 2D/3D
Autorskie oprogramowanie do mapowania układów głośników znajduje się także na pokładzie urządzenia. Dwie najważniejsze cechy i możliwości jakie oferuje (unikalne!) to m.in. ujednolicenie formatów 3D poprzez stworzenie mapy głośników powstałej na bazie funkcjonującego układu i rozmieszczenia głośników i aktualnie używanego kodeka dźwięku dookólnego. Druga funkcjonalność to niebywała okazja do cieszenia się z formatów przestrzennych dźwięku wielokanałowego w sytuacjach, gdzie akustyka pomieszczenia i możliwości instalacyjne nie pozwalają na montaż głośników w rekomendowanych przez standardy miejscach. Zatem wszędzie tam, gdzie głośniki przednie i tylne są nierównomiernie rozmieszczone, z dużym odchyleniem od zalecanych kątów i wysokości. „Remapping”, czyli autorskie rozwiązanie sprawi, że system przeanalizuje pomieszczenie i rozkład głośników, znajdując najlepszy kompromis brzmieniowy.
Dzięki mapowaniu głośników możemy przypisać sygnał do najbliżej i najlepiej zlokalizowanych głośników, a sygnał zostaje odpowiednio zmodyfikowany i dostrojony do lokalizacji fizycznej głośników.
Skalowalność formatów – dzięki uniwersalnym algorytmom pozwalającym na dopasowanie sygnału ze zmiennej ilości kanałów do odtwarzania na zmiennej ilości kolumn technologię mapowania można potraktować jako uniwersalne rozwiązanie down/ i up-samplujące (trudno znaleźć polski odpowiednik na ten wyraz).
Mapowanie pozwala również na pokonanie ograniczeń architektonicznych. W wielu wnętrzach może być niemożliwe zainstalowanie głośników w dokładnie wyznaczonych przez standardy miejsca. Nawet dla podstawowych formatów 5.1 instalacja zestawów w nietypowych wnętrzach może stanowić nie lada wyzwanie. Stosując technologię mapowania możemy wyeliminować skutki nieprawidłowego ustawienia kolumn. Wynikającego z trudności instalacyjnych bądź innych ograniczeń. System dramatycznie poprawi nam jakość reprodukcji dźwięku nawet w najbardziej nietypowych pod względem akustycznym pomieszczeniach.
TRINNOV ALTITUDE 16
W odróżnieniu od modelu flagowego (Altitude 32), model niższy nie oferuje możliwości rozbudowy. Nie ma zatem możliwości dołożenia dodatkowych modułów i kart pozwalających na dekodowanie dodatkowych kanałów przestrzennych (powyżej 16). Mniej też jest wejść sygnałowych. Brak też wsparcia dla DCI (dla większości mało znaczące, chyba że mamy prawdziwe kino z projektorem cyfrowym, gdzie filmy odtwarzamy z dysków DCP). Ostatnią różnicą jest natywna praca w niższej rozdzielczości niż Altitude 32. Wynika to m.in. ze znacznie mniejszych mocy obliczeniowych.
Warto na koniec wspomnieć, że partnerem strategicznym firm Trinnov jest producent oferujący naszym zdaniem najlepsze systemy głośników kinowych / nagłośnienia kinowego – Procella Audio.
Trinnov to nie tylko najlepszy dźwięk kinowy, ale również wsparcie i obsługa najnowszych formatów video. Dzięki sekcji HDMi wyposażonej w najnowsze złącza w formacie HDMI 2.0b bez problemów podłączymy projektor do kina domowego, czy najnowszy telewizor. Zapewniając mu wsparcie i obsługę obrazu 4K HDR.
Specyfikacja techniczna
Wejścia HDMI | 8 |
Wyjścia HDMI | 1x HDMI 1.4, 1x HDMI 2.0 |
Maksymalna ilość kanałów przetwarzania | 16 |
Maksymalna ilość subwooferów | 16 |
Maksymalna ilość kanałów dla systemu optimizer | 16 |
Ilość aktywnych 2-3-4 drożnych zwrotnic | 8/5/4 |
Ilość presetów audio | 29 |
Ilość analogowych wejść | 1x XLR (stereo), 1x RCA (stereo), 1x 3D mikrofon |
Ilość analogowych wyjść | 16x XLR |
Ilość cyfrowych wejść | 4x S/PDIF |
Ilość cyfrowych wyjść | 2x S/PDIF |
Orientacyjna cena netto | 55 000 zł |
Kodeki 3D | w cenie |
Wymiary (WHD) | 438 x 138,4 x 430 mm |
Waga | 11,3 kg |