Rozmieszczenie głośników 5.1 a 7.1

Rozmieszczenie głośników 5.1 a 7.1

Rozmieszczenie głośników 5.1 a 7.1 1800 891 Cinematic


Jak ustawić głośniki kina domowego?

Układ głośników w  systemie kina domowego – Zalecenia dla konfiguracji 5.1 oraz 7.1 od Dolby, THX oraz ITU

O ile większość osób interesujących się tematem kina domowego ma świadomość, że rozmieszczenie zestawów głośnikowych nie jest raczej przypadkowe, o tyle zdecydowana większość Inwestorów, czy też osób chcących mieć kino domowe w salonie – nie zaprząta sobie tym głowy. A szkoda, bo to bardzo przydatna wiedza.

Dlaczego jest ważne prawidłowe rozmieszczenie jest ważne m.in:

  • W celu zachowania spójności dźwięku z obrazem – akcja oglądana na ekranie odpowiadała dźwiękowi jaki słyszymy
  • W celu zachowania odpowiedniej przestrzenności i sceny dźwięku niezbędna jest odpowiednia separacja pomiędzy kanałami L (lewym) i R (prawym) jak i efektowymi

Gdzie mam ustawić te wszystkie głośniki z zestawu kina domowego 5.1 lub 7.1?

W poniższym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytanie.

THX, Dolby oraz Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU), to trzy najważniejsze organizacje zapewniające wytyczne dotyczące rozmieszczenia głośników. Wytyczne od THX i Dolby są przeznaczone głównie do produkcji oraz odtwarzania filmów, podczas gdy wytyczne od ITU przeznaczone są przede wszystkim do reprodukcji muzyki.

Głośniki lewy, centralny oraz prawy

Kąt oddzielający lewy i prawy głośnik powinien wynosić pomiędzy 44, a 60 stopni.

THX zaleca 45 stopni, Dolby zaleca pomiędzy 44, a 60 stopni, ITU zaleca 60 stopni. My zalecamy kąt 45 stopni lub nieznacznie szerszy, umieszczając głośniki za transparentnym akustycznie ekranem, tak, aby głośniki nie wykraczały poza krawędzie ekranu. Takie ustawienie głośników pozwala uzyskać najlepszą możliwą lokalizację dźwięków względem akcji widocznej na ekranie. Pokrywa się to ze zdaniem autorytetu na który się często lubimy powoływać – Pana o imieniu Floyd Toole. Jest to również spójne z rekomendacją Procella Audio, którzy wywodzą się stricte z rynku kinowego.

Umieszczenie lewego i prawego głośnika znacznie poza krawędziami ekranu może skutkować brakiem spójności między dźwiękiem i obrazem. Przy systemach audio 3D sytuacja wygląda nieco inaczej. Dolby Atmos sugeruje umieścić zestawy przednie pod kątem 45-80 stopni, rekomendując 60 stopni. Natomiast miejmy na uwadze że Atmos sugeruje również większą ilość głośników oraz niższe ułożenie zestawów efektowych w stosunku do standardowych układów 5.1 czy 7.1. Identycznie ma miejsce sytuacja w przypadku rekomendacji dla systemów Auro 3D.  Pamiętajmy aby przy rozkładzie kanałów przednich uwzględnić wielkość ekranu… stąd projekt kina powinien uwzględniać nie tylko układ nagłośnienia, ale także kwestie dotyczące obrazu.

Rozmieszczenie głośników 5.1

Dwa głośniki efektowe (konfiguracja 5.1)

Kąt oddzielający głośniki efektowe (LS, RS) od głośnika centralnego powinien wynosić 110 – 120 stopni. THX zaleca kąt między 90, a 110 stopni, z kolei Dolby rekomenduje kąt pomiędzy 100 a 110 stopni. W naszej ocenie najlepiej się sprawdza rekomendacja Dolby. Dla systemów 3D, Auro 3D rekomenduje 110 stopni, dopuszczając umiejscowienie pomiędzy 90 a 135 stopni. Dolby Atmos sugeruje umieścić zestawy efektowe pomiędzy 110 a 120 stopni. Podsumowując – kąt w okolicy 110 stopni dla zestawów  efektowych jest optymalny.

Rozmieszczenie nagłośnienia 7.1

Cztery głośniki efektowe (konfiguracja 7.1)

Kąt oddzielający głośniki efektowe od głośnika centralnego powinien wynosić miedzy 60, a 100 stopni dla bocznych głośników efektowych (LS, RS) oraz między 135, a 150 stopni dla tylnych głośników efektowych (LB, RB). Dolby oraz THX zalecają kąt 90 – 110 stopni dla głośników bocznych (LS, RS). Organizacja Dolby rekomenduje kąt 135-150 stopni dla głośników tylnych (LB, RB), a THX zaleca umieszczenie ich na tylnej ścianie. My zalecamy ustawienie bocznych głośników efektowych (LS, RS) na linii lub delikatnie przed linią głównej pozycji odsłuchowej, oraz kąt oddzielający głośniki tylne (LB, RB) od centralnego wynoszący 135 stopni, tak jak zaleca Floyd Toole w swojej książce „Sound Reproduction”.

Nagłośnienie DOLBY ATMOS

Jeśli interesuje Cię z kolei nagłośnienie przestrzenne typu Dolby Atmos z głośnikami zlokalizowanymi nad głowami, których zadaniem jest przenoszenie się sceny dźwiękowej nie tylko w przestrzeni horyzontalnej, ale też vertykalnej – zapraszamy do naszego wpisu dotyczącego nowym standardom dźwięku immersyjnego. Mowa o formatach Dolby Atmos, DTS:X oraz Auro 3D. Wszystkie one wprowadzają widzów w nową, niespotykaną dotąd przestrzeń dźwiękową. W naszym wpisie dowiesz się jak ustawić głośniki kina domowego, aby uzyskiwany dźwięk przestrzenny nowej generacji był imponujący i wciągający.

CINEMATIC