5 porad jak uzyskać najlepszy dźwięk

5 porad jak uzyskać najlepszy dźwięk

5 porad jak uzyskać najlepszy dźwięk 1920 1000 Cinematic

5 porad, które pomogą Ci uzyskać najlepszą możliwą jakość dźwięku kina domowego.

 

Ten krótki, ale konkretny wpis do bloga zawiera kilka wskazówek,  co należy zrobić i co zadbać, aby wykorzystać maksymalnie potencjał tkwiący w kinie domowym.

Porada nr 1: Użyj odpowiednich głośników

Ta czynność jest absolutnie niezbędna. Wiele osób po prostu używa w swoim kinie domowym niewłaściwych głośników. Jeśli jesteś entuzjastą dobrego dźwięku i lubisz słuchać przy wysokich poziomach głośności, to istnieje jedynie kilka topologii głośników, które będą pod tym względem niezawodne.

Nie używaj głośników z pojedynczą miękką lub metalową kopułką wysokotonową. Głośniki zawierające szereg wielu przetworników wysokotonowych sprawdzą się dobrze. Zestawy z przetwornikiem kompresyjnym w tubie lub waveguide – będą jeszcze lepsze. Systemy liniowe też będą się dobrze sprawdzać, ale nie należą do tanich. Wszelkie inne typy głośników będą miały z reguły (są odstępstwa oczywiście) braki w dynamice oraz niższą niezawodność.

Głośnik do kina

Odrzuć głośniki centralne o poziomej formie, czyli te głośniki w większości proponowane przez producentów popularnego sprzętu audio. Zamiast nich zastosuj głośnik centralny identyczny do lewego i prawego głośnika frontowego. Następnie umieść go za transparentnym akustycznie ekranem – to już najlepsze możliwe rozwiązanie.

Jeśli chodzi o głośniki efektowe, należy użyć głośników mono lub bipolarnych, nie używać głośników typu dipol. Dipole są skonstruowane tak, aby nie posiadać spójnej dyspersji dźwięku pod kątem. Zastosowanie ich jest bardzo niewskazane, szczególnie w przypadku przestrzennych formatów dźwięku takich jak Dolby Atmos, gdzie dipol nie zapewni prawidłowego pozycjonowania dźwięków w pomieszczeniu.

Porada nr 2: Miejsca odsłuchowe z dala od ścian i głośników

W uproszczeniu, uszy każdego z widzów powinny znajdować się nie bliżej niż 1,2m od każdego z głośników. Nie umieszczaj miejsc odsłuchowych w pobliżu ścian, zwłaszcza ściany tylnej. Stracisz wtedy na przestrzenności dźwięku z kanałów efektowych oraz uzyskasz dudniący, przesadzony bas. Miejsce odsłuchowe umieszczone zbyt blisko głośnika efektowego spowoduje nadmierną lokalizację dźwięków pochodzących z tego głośnika. Głośnik efektowy będzie dominował i grał zbyt głośno w stosunku do pozostałych efektowych – ułatwiając tym samym jego lokalizację, czego nie chcemy!

Dobrze przemyśl układ i rozmieszczenie siedzeń (miejsc odsłuchowych) zanim zabierzesz się za wybór sprzętu. Analiza pomieszczenia powinna być pierwszą rzeczą, jaką zrobisz!

Porada nr 3: Upewnij się, że posiadasz wystarczającą ilość subwooferów

Jeśli posiadasz jeden rząd siedzeń, powinieneś zastosować dwa subwoofery. Jeśli posiadasz dwa rzędy siedzeń, powinieneś zastosować co najmniej 4 subwoofery.

Posiadanie pojedynczego potężnego subwoofera nie zapewni CI równomiernego basu. Z pewnością zagwarantuje on dużą ilość niskich tonów, jednak otrzymasz również ogromne podbicia i ubytki w miejscach odsłuchowych spowodowane trudnymi do opanowania rezonansami własnymi pomieszczenia oraz zniekształceniami wywołanymi przez odbicia dźwięku od powierzchni sąsiadujących.

Mocno wskazane jest zastosowanie kilku subwooferów oraz umieszczenie ich w określonych pozycjach tak, aby zniwelować wpływ rezonansów pomieszczenia na dźwięk. Taki układ subwooferów zapewni spójny, wyrównany bas we wszystkich miejscach odsłuchowych. Postaramy się w przyszłości napisać jakiś wpis do bloga o badaniach przeprowadzonych przez Todda Welti na temat optymalnej ilości subwooferów w pomieszczeniu. Subwoofery odpowiadają za te częstotliwości które najbardziej zależne są od samych wymiarów pomieszczeń. Jakakolwiek adaptacja akustyczna zwykle jest mało efektywna w tym zakresie i jedynym rozwiązaniem jest dobór odpowiedniej ilości dobrze zlokalizowanych subwooferów.

Subwoofery kinowe

Porada nr 4: Nie zapomnij o adaptacji akustycznej pomieszczenia

Twój system audio stanowi tylko połowę dźwięku który uzyskasz. Drugą połowę stanowi pomieszczenie. Niektórzy nawet twierdzą, że to pomieszczenie w 70% warunkuje nam jakość dźwięku naszego systemu. Akustyka pomieszczenia to pole minowe usiane sprzecznymi opiniami oraz domorosłymi ekspertami. Nasza rada: bądź pewny, że zająłeś się przynajmniej podstawami.

Zastosuj wystarczającą ilość pułapek basowych, aby utrzymać rezonanse pomieszczenia pod kontrolą. Głębokie pułapki z wełny mineralnej są bardzo skuteczne oraz względnie tanie, jedyną ich wadą jest duża ilość zajmowanego miejsca. Jednak większość z was posiada w pomieszczeniach kinowych sporo wolnego miejsca w podestach oraz za powierzchnią ekranu perforowanego. Wykorzystajcie je! My w niemal każdej naszej instalacji wykorzystujemy do tego celu zabudowę podestu.

Po zajęciu się basem wstaw do pomieszczenia wystarczającą ilość materiałów pochłaniających, aby pomieszczenie brzmiało dobrze. Dźwięk w pomieszczeniu nie powinien mieć zbyt długiego czasu pogłosu, ale nie powinien również brzmieć zbyt sucho. Jeśli będziesz z kimś prowadzić rozmowę w twoim pomieszczeniu kinowym, wasze głosy powinny brzmieć naturalnie.

Pochłanianie pierwszych odbić? Często stosując absorbcję w miejscu pierwszych odbić można więcej zaszkodzić niż pomóc. Zazwyczaj zastosowanie cienkich materiałów pochłaniających w tych miejscach powoduje znaczne uszczuplenie wysokich tonów i osuszenie brzmienia. Nie wpływając jednak za bardzo na średnie i niskie częstotliwości. Pochłanianie w miejscach pierwszych odbić zmniejsza też przestrzenność i szerokość sceny dźwiękowej. Zatem jeśli to robimy, to z rozwagą…czasem może być niezbędne

Oczywiście zawsze najlepiej bazować na pomiarach i postarać się samemu zmierzyć parametry pomieszczenia oraz naszego systemu. Dobrym doradcą jest też dobrze wprawione ucho. Jeśli to was przerasta to zawsze możecie zlecić projekt kina specjalistom.

Przykład adaptacji

Porada nr 5: Nie ufaj bezgranicznie automatycznym systemom korekcji akustyki.

Więc skrupulatnie dobrałeś cały sprzęt oraz krok po kroku zbudowałeś kino domowe swoich marzeń. Ale co robisz na sam koniec? Ufasz bezgranicznie wynikom „jakiegoś” automatycznego procesu konfiguracji oraz korekcji akustyki wbudowanemu w procesor AV lub amplituner? Zawsze sprawdzaj i weryfikuj, co automatyczny system zdecydował.

Jako minimum, podstawowe ustawienia wprowadź własnoręcznie – wielkości głośników, dystanse, poziomy głośności, integrację subwoofera.  Zautomatyzowane procedury wbudowane w elektronikę AV bardzo często się mylą przy wprowadzaniu powyższych ustawień. Według podstawowych zaleceń THX wszystkie głośniki powinny być ustawione jako małe, a zwrotnica powinna być ustawiona na 80Hz. To dobry punkt startowy i prawie zawsze lepsze ustawienie od tego co sugeruje amplituner.

Oczywiście na rynku są również bardziej zaawansowane systemy korekcji, które potrafią znacząco podnieść jakość brzmienia. Miejmy jednak na uwadze, że systemy te nie znają naszego pomieszczenia, zainstalowanych głośników i innych niuansów. Stosują pewne uproszczenia, które są niezbędne przy tego typu procesie.

Jeśli chcesz wyciągnąć maksimum możliwości z posiadanego sprzętu, skorzystaj z usług profesjonalisty, który dokona odpowiedniej kalibracji dźwięku. Powinieneś szukać firm posiadających certyfikat organizacji Home Acoustics Alliance (HAA), takich jak Cinematic (sprawdź nasze kompetencje). Nasi pracownicy posiadają odpowiednią wiedzę i narzędzia, aby wycisnąć z twojego kina domowego najwyższą możliwą jakość dźwięku.

CINEMATIC