7 wskazówek Dolby Atmos

7 wskazówek Dolby Atmos 1920 1195 Cinematic

7 wskazówek do projektowania systemu Atmos wg Triad Speakers

Jakiś czas temu (2016) Amerykański producent systemów nagłośnieniowych – Triad Speakers opublikował „zestaw zasad” dla projektowania systemu Dolby Atmos w kinach domowych. Odnosimy się do niego, ponieważ możemy spotkać podobne porady na wielu innych stronach i forach tematycznych. Czytając wskazówki bez większej analizy, mogą nas one doprowadzić do nienajlepszego (lub bardziej odpowiednim wyrazem byłoby „nie najbardziej optymalnego”) rezultatu. Postanowiliśmy się podzielić, dlaczego nie zgadzamy się z niektórymi sugestiami, na czym polegają uproszczenia oraz jakie rozwiązanie jest naszym zdaniem lepsze.

Ogólnie rzecz ujmując zasady te są sensowne i dobrze przemyślane, jednak w celu utrzymania ich w prostej formie Triad pominął parę ważnych szczegółów:

1. Ustaw WSZYSTKIE głośniki z poziomu słuchacza w taki sposób, by ich osie akustyczne (głośniki wysokotonowe) znajdowały się poniżej środka wysokości ściany. Zarezerwuj wyższą połowę ściany na dźwiękowe efekty wysokości. W przypadku zestawów typu Dolby Enabled (chodzi o moduł montowany na głośniku podłogowym, wycelowanym w sufit), mogą być ustawione zarówno w dolnej jak i górnej części ściany, jednak ich membrany nie powinny znajdować się poniżej poziomu oczu.

W opinii Cinematic głośniki przednie powinny być rozstawione w zależności i w oparciu o umiejscowienie i wysokość ekranu. Zestawy efektowe zaś powinny być rozmieszczone w stosunku do rozmieszczenia widzów. A nie wysokości pomieszczenia jak sugeruje Triad. Wyobraźmy sobie sytuację w której sala kinowa dysponuje wielkim ekranem i 2 lub 3 rzędami siedzeń. Uzależniając lokalizację głośników frontowych od wysokości sali, a nie od wielkości ekranu i pokrycia dźwiękiem wszystkich miejsc siedzących – będzie nie właściwe. Można polemizować, czy środek akustyczny zestawów frontowych powinien być na wysokości uszu widzów (jeśli 1 rząd), ½ czy też 5/8 wysokości ekranu. Zawsze jednak standardy i normy odnoszą się do wysokości ekranu, a nie wysokości ściany.

Głośniki kinowe Triad

Umiejscowienie głośników

Podobnie ma się sytuacja z zestawami efektowymi – powinny być one uzależnione od wysokości na jakiej siedzą widzowie, a nie wysokości ściany. Nie wchodzimy już nawet w detale, czy rozmieszczenie ma być dopasowane do zaleceń ITU, Dolby czy też Dolby Atmos. Zdroworozsądkowo, jeśli widzowie siedzą na podwyższeniu to powinni mieć na innej wysokości zestawy efektowe niż widzowie siedzący o poziom niżej…

2. Używaj tylko takich głośników, które mogą zogniskować obraz za pomocą dokładnego ustawienia w osi poziomej i pionowej: monopoli i bipoli; nie używaj dipoli.

Z tym się zgadzamy w 100%. Rozmycie sceny dźwiękowej lub nieprzewidywalne pokrycie nie jest najlepszym pomysłem.

3. Boczne i tylne zestawy przestrzenne ustaw tak żeby ich głośniki wysokotonowe znajdowały się na podobnej wysokości (do max 125% wysokości) co w głośnikach przednich (lewy, prawy i środkowy).

Głośniki przestrzenne powinny w pierwszej kolejności być ustawione w odniesieniu do widowni (patrz na nasze uwagi do punktu 1), z uwzględnieniem wysokości głośników frontowych. Najważniejsze jednak, aby pamiętać że zestawy efektowe nie powinny znaleźć się poniżej frontowych.

4. Głośniki sufitowe ustaw w taki sposób, żeby odległość od głośnika do ucha słuchacza była co najmniej dwukrotnością odległości od ucha słuchacza do podłogi.

A co jeśli sufit jest za blisko? Zgadzamy się z faktem, że rozwiniecie przestrzeni dźwiękowej i stworzenie efektu immersji wymaga odpowiedniej odległości głośników „sufitowych” od ucha słuchacza. Jeśli ktoś ma jednak niski sufit to w jaki sposób ma zamontować głośniki powyżej sufitu?

Salka Dolby atmos

5. Tak projektuj pomieszczenie, żeby odległość uszu słuchaczy od ścian była nie mniejsza niż 60cm. Im dalej tym lepiej.

Pełna zgoda. Idąc dalej sugerowalibyśmy nawet, aby ta odległość była znacznie większa… w lepszym stopniu pokryjemy równomiernie miejsca odsłuchowe i zmniejszymy różnice w ciśnieniu akustycznym.

6. Na 1 wyjście audio przypadać powinien tylko 1 głośnik Atmos.

Racja, chociaż w niektórych przypadkach może okazać się niezbędne matrycowanie lub matrycowanie z miksowaniem sygnałów. Przykład takiego zastosowania to nagłośnienie 2-go rzędu siedzeń. Może to być konieczne w niektórych sytuacjach w celu zapewnienia odpowiedniego krycia dla tylnych rzędów widowni.

7. System Atmos lepiej brzmi w rozproszeniu niż przy pochłanianiu.

Bez zastanowienia można by odpowiedzieć, że to prawda. Jednak diabeł tkwi w szczegółach i możemy z tym stwierdzeniem polemizować. Kontrola nad dźwiękiem odbitym ze wszystkich głośników (frontowe, przestrzenne, sufitowe) jest znacznie ważniejsza dla uzyskania płynności przejść w obiektach dźwięku przestrzennego.

Triad

Firma Triad jest legendą w branży nagłośnienia systemów kina domowego oraz multiroom. Oferta obejmuje sporą grupę zestawów głośnikowych oraz subwooferów. Najciekawsze subwoofery to m.in.

CINEMATIC