Cisza – czy pomieszczenie kinowe powinno być wydzielone?

Cisza – czy pomieszczenie kinowe powinno być wydzielone?

Cisza – czy pomieszczenie kinowe powinno być wydzielone? 1920 1280 Cinematic

Hałas w kinie?

Na pewno doskonale kojarzysz sale kinowe tworzone w galeriach handlowych przepełnionych muzyką i tłumem odwiedzających. Wielce prawdopodobne jest, że zdarzyło Ci się również odwiedzić kino stojące przy ruchliwej drodze… Takie lokalizacje filmowych przybytków zdarzają się często. To izolacja akustyczna pomieszczenia, w którym znajduje się sala kinowa, sprawia że możemy cieszyć się filmem bez zakłócenia przez dźwięki pochodzące z zewnątrz.

Profesjonalna sala kinowa nigdy nie powstanie w białym pokoju z oknami i wysokim natężeniem światła dziennego. Zainstalowanie wysokiej jakości systemu projekcji video w takim środowisku nie pozwala wykorzystać w pełni jego możliwości. Wiedzą o tym nawet laicy. Niestety – choć przyciemnienie sali kinowej jest rzeczą oczywistą, to jednak z dźwiękiem jest nieco inaczej. Dość często zdarza się, że nawet firmy z branży instalacji kinowych na życzenie klienta montują wysokiej jakości systemy odtwarzania dźwięku w warunkach akustycznych, które są odpowiednikiem takiego białego pokoju z oknami. Dlaczego tak się dzieje? Są ku temu przynajmniej dwa, następujące powody.

Pokoje z izolacją akustyczną wymagają planowania, ekspertyzy i inwestycji

W wielu przypadkach przemysł kina domowego skupia się bardziej na doraźnych potrzebach niż na wydajności i jakości odtwarzania. Jeśli klientowi można sprzedać system i materiały, które są łatwo dostępne i proste do skonfigurowania, łatwiej jest sprzedającemu pójść tą drogą niż wybrać trudniejsze rozwiązania, wymagające przeznaczenia więcej czasu na inżynierię, zaprojektowanie i wykonanie. Stąd tak mocno naciskamy zawsze na projekt kina, projekt akustyczny lub w przypadku bardziej zaawansowanych realizacji na projekt izolacji akustycznej pomieszczenia kinowego.

Oprócz wysokich kosztów materiałów potrzebnych do stworzenia cichego pokoju, niezbędny jest też profesjonalny projekt i wykonawca projektu. Niestety wiele firm dostarczających sprzęt akustyczny idzie w tej kwestii po linii najmniejszego oporu.

Klienci nie zadają właściwych pytań

Specjaliści od projektowania audio-video często słyszą, że klienci „nie chcą” albo „nie potrzebują” izolacji akustycznej. W praktyce najczęściej okazuje się jednak, że wnioski te często bazują jedynie na przypuszczeniach lub są rezultatem błędnego zrozumienia potrzeb klientów. Ponieważ skonstruowanie cichego pokoju więcej kosztuje, wymaga więcej czasu i jest mniej wygodne w wykonaniu, klient i sprzedawca muszą być przekonani, że jest to warte wysiłku. Zarówno izolacja akustyczna kina jak i adaptacja akustyczna kina domowego jest rzeczą równie istotną, co natężenie światła dziennego w sali kinowej. Przy niezachowaniu odpowiedniego poziomu izolacji akustycznej, gdy dźwięki z zewnątrz wciąż są słyszalne w środku – prywatne kino nigdy nie dostarczy właściwych wrażeń. Na pewno nie na zbliżonym poziomie, jak komercyjne przestrzenie. I nie chodzi tu o brak szelestu torebek z popcornem obcych ludzi, którzy wybrali właśnie miejsce tuż obok nas. Dźwięk dobiegający do nas z pozostałej części domu, domownicy poruszający się po pomieszczeniach sąsiadujących, czy też nawet hałas z otoczenia przydomowego – te wszystkie dźwięki zakłócą odbiór i zamaskują dźwięki, które we właściwych warunkach byłyby słyszalne. Nawet nie zdajemy sobie sprawę ile pięknych dźwięków nas omija “koło ucha”, kiedy hałas zewnętrzny obniża komfort akustyczny pomieszczenia kinowego.

Zdjęcie przedstawiające dziewczynę pijącą napój i jedzącą popcorn na sali kinowej

Jeśli nie zdecydujemy się na wykonanie izolacji akustycznej podczas projektowania kina domowego, może się to na nas zemścić podczas seansów.

Co tracimy, bez akustycznej adaptacji sali kinowej?

Producenci filmów i gier, a także twórcy muzyki, przykładają często do udźwiękowienia więcej uwagi, niż mogłoby się wydawać. Ich dbałość o szczegóły może nam umknąć, gdy nie zadbamy o odpowiedni dźwięk. Jeśli akustyka kina domowego jest na niskim poziomie, podczas korzystania z rozrywki tracimy przede wszystkim w trzech płaszczyznach, takich jak:

  • Detale
    Szelest liści, szmer płynącej wody i głosy w tle mogą pomóc słuchaczowi przenieść się do miejsca akcji filmu. Jeśli ich zabraknie, doświadczenie jest niepełne. Podobnie w muzyce: charakterystyczne brzmienie utworu, a nawet instrumentu często opiera się na rezonansach i tonach. Bez nich muzyka brzmi płytko. Usłyszeć głębię można tylko, gdy zadba się o izolację akustyczną i odpowiednią aranżację przestrzeni.
  • Dynamika
    Wysokiej jakości głośniki i urządzenia elektroniczne są zaprojektowane tak, by wiernie i bez zniekształceń odtworzyć szczegóły dźwiękowe. To za takie detale płaci klient, gdy kupuje sprzęt elektroniczny z wyższej półki. Jeśli pokój nie jest wystarczająco cichy, potencjał sprzętu pozostaje niewykorzystany. Dynamika to zakres od najcichszych do najgłośniejszych dźwięków – stąd z jednej strony kluczowa jest cisza w pomieszczeniu kinowym, a z drugiej zestaw nagłośnienia dysponujący możliwością grania głośnym dźwiękiem bez zniekształceń (dlatego też proponujemy w rozwiązaniach kinowych rozwiązania Procella Audio).
  • Skupienie uwagi
    Producenci dokładają wszelkich starań, aby stworzyć filmy, które zapewnią niezwykłe doznania, ale dobre wrażenie może zostać łatwo zniszczone przez różne zakłócenia. Głośny wentylator, głosy z sąsiedniego pokoju albo woda płynąca w rurach rozpraszają uwagę publiczności i nie istnieje magiczne zaklęcie, które zapobiegnie temu zjawisku.

Na szczęście wiedza i technologia dzisiejszych czasów pozwalają na uniknięcie błędów. Podczas realizacji instalacji kinowych można dokonać takiej kalibracji dźwięku i zapewnić tak dobre wyciszenie, że wszystko, co nagrali twórcy danej projekcji, jest w stanie dotrzeć do uszu słuchaczy. Niezbędny jest do tego projekt akustyczny i odpowiednio wcześniejsze przygotowanie się do zadania.

cisza – izolacja akustyczna

Izolacja akustyczna w naszym prywatnym kinie jest bardzo ważna

Tak, jak w przypadku wielu kwestii, tak i przy optymalizacji akustycznej pomieszczenia – by móc uzyskać jak najlepsze efekty, musimy po prostu wiedzieć, czego oczekujemy. Jeśli zlecamy tworzenie sali kinowej na zewnątrz, powinniśmy upewnić się, że firma, z którą współpracujemy rozumie korzyści płynące z cichego pokoju. Ważne jest, by na etapie projektowania kina nie ignorować tego aspektu.

Projektowanie akustyki kina domowego powinno być elementem, któremu poświęcimy dużo uwagi.  Jeśli tego nie zrobimy – użytkując kino szybko odkryjemy jego braki.

Wiedza na temat adaptacji akustycznej

Jeśli ekipa, która ma zrealizować prywatne kino w domu, nie bierze pod uwagę kwestii akustyki – powinniśmy zapytać się co ją do tego skłoniło. Firmy z branży powinny przekonywać nas do tego, że dobra adaptacja akustyczna kina domowego jest niezbędna. To ona powinna demonstrować, że cisza zwiększa siłę oddziaływania bodźców dźwiękowych i przekonywać nas, jak ważne są detale seansu filmowego. Jeśli firma, z którą podejmujemy współpracę, rozumie jak ważne w filmie są detale w sferze audio – powinniśmy jej zaufać. Nie można przy tym iść na skróty. Warto dopytywać, dlaczego akurat taki sprzęt został wybrany i dlaczego na ścianie są dodatkowe warstwy różnego rodzaju materiałów. Gdy profesjonalista zauważy, że zależy nam na jakości, dzięki współczesnej technologii może nam zaproponować naprawdę dużo.

Po zakończeniu projektu akustyki kina domowego, gdy materiał do wykonania izolacji jest dostarczony,  a cichy pokój jest w trakcie budowy, staraj się być na bieżąco z wykonywanymi pracami. Dobre kino domowe o wysokiej jakości obrazu i dźwięku jest zazwyczaj efektem pracy zespołu, a rola firmy wykonującej kino i nadzorującej prace ma kluczowe znaczenie. Przeznacz czas na zarządzanie i wsparcie tego ważnego zadania, a seanse kinowe w twoim kinie będą niezapomniane.

CINEMATIC