Domowe instalacje IMAX

Domowe instalacje IMAX

Domowe instalacje IMAX 1200 664 Cinematic

Alternatywny system kinowy Image Maximum – w skrócie IMAX – w ostatnich latach coraz bardziej zyskujący na popularności wśród twórców filmowych, można już zaadaptować w warunkach prywatnych. W związku z tym w różnych zakątkach świata zaczęły powstawać domowe instalacje IMAX. W Europie jest już przynajmniej jedna (przynajmniej na początek 2018 roku). By ją stworzyć, właściciel pewnej londyńskiej posiadłości zainwestował aż milion funtów. Czy było warto? Oceńcie sami!

Projektowanie nowoczesnych sal kinowych

Tempo zmian technologicznych w każdej dziedzinie jest obecnie szybsze, niż kiedykolwiek. Wraz z wiedzą na temat możliwości, jaki niosą poszczególne wynalazki, rosną wymagania użytkowników. Odeszły w zapomnienie czasy, gdy słuchano radia, mimo że trzeszczało, po to, by usłyszeć wartościowe treści. Najmłodsze pokolenie nie pamięta “zaśnieżonych”, kineskopowych ekranów, przed którymi gromadziły się całe rodziny, by obejrzeć mecz lub najnowszy odcinek serialu.

Zdjęcie budynku L'Hemisferic, w kształcie oka. We wnętrzu tego budynku znajduje się sala kinowa IMAX.

Przykład kina IMAX – budynek L’Hemisferic, Walencja, Hiszpania

Teraz pozwalamy sobie na komfort perfekcyjnych parametrów obrazu i dźwięku. Jeśli tylko mamy odpowiedni budżet, możemy uzyskać jakość, o której nie śniło się przeszłym pokoleniom. Kolory na ekranie mogą być wyraźniejsze od spotykanych w rzeczywistości. Odgłosy rzeczywistości prezentowanych w filmowych produkcjach potrafią docierać do nas klarowniej od tych, spotykanych w realnym świecie. Doświadczenie hiperrzeczywistości jest możliwe choćby poprzez wykorzystanie potencjału technologii IMAX. Potencjał ten ze światowej klasy kin, takich jak choćby imponujące L’Hemisferic z ekranem o powierzchni 900 m², można już przenieść wprost w domowe zacisze.

Wyjątkowa jakość obrazu

Sale kinowe IMAX są unikalne przede wszystkim ze względu na samokalibrację. Polega ona na tym, że podczas projekcji kamery zamontowane na zespole obiektywu w projektorze stale interpretują obraz na ekranie. Gdy wystąpi na nim jakaś niedoskonałość – jest ona korygowana. W związku z tym można zapewnić stałą jakość emisji.

Technologia IMAX ma wartość nie tylko, jeśli chodzi o projektowanie sal kinowych. Ma ona bowiem znaczenie już na etapie tworzenia filmu. Jeden z najbardziej dochodowych reżyserów filmowych w historii, Christopher Nolan, widzi w niej najsilniejszą obronę przed upadkiem tradycyjnych kin. Wynika to z faktu, że efekt, jaki można dzięki niej uzyskać, jest niemożliwy do odtworzenia na zwykłych telewizorach.

IMAX pozwala bowiem na rozszerzenie obrazu w polu widzenia. Kadry są rozciągane w taki sposób, by widz nie dostrzegał krawędzi ekranu. Podobnie, jak na kadrach z filmu Batman v Superman: Świt sprawiedliwości, które zamieszczamy poniżej.

Obrazek pokazujący format standardowego ekranu 2.4:1 w zestawieniu z formatem IMAX, na którym widać więcej

Kadr z filmu Batman v Superman: Świt sprawiedliwości w kadrze standardowym i rozszerzonym w technologii IMAX

Uwarunkowania dotyczące materiału filmowego to jednak nie wszystko, co wpływa na poprawę odbioru filmów w sali kinowej typu IMAX. Ważne są również cechy związane strikte z budową poszczególnych elementów: specjalnego ustawienia foteli, zakrzywienia ekranu i rozciągnięcia jego granic w pionie od sufitu do podłogi. Dzięki temu można uzyskać rewelacyjny efekt. W polu widzenia odbiorców nie ma krawędzi ekranu. Widzą oni tylko to, co dzieje się w filmie.

Chcąc zobaczyć film 3D w możliwie najlepszej jakości, warto wybrać właśnie salę IMAX. Poza układem ekranu, wyróżni go tu jasność. W salach Image Maximum jest ona bowiem wyższa o około 30% od obrazu filmów wyświetlanych w kinach tradycyjnych. Najszersza paleta kolorów, możliwie najwyższy kontrast i rewelacyjna ostrość pozwala widzom zatopić się w świecie bohaterów filmowej historii.

Dźwięk wgniatający w fotel

Sale kinowe IMAX wyróżniają się też jakością dźwięku. Instalacje tego typu zawierają w sobie zestaw 3 ogromnych głośników, które są umieszczone na sali w specjalnym ustawieniu. Wykorzystuje się te same zabudowy, co tworzy Cinematic w swoich instalacjach – czyli 3 zestawy przednie zainstalowane w zabudowie akustycznej typu Baffle Wall. Sprzęt ten wykonywany jest z najlepszych komponentów. Wszystko to sprzyja szerokiemu i precyzyjnemu zakresowi dynamicznemu.

Projektanci sal IMAX dostrzegli, jak ważna jest akustyka pomieszczeń kinowych. Przestrzenna dystrybucja dźwięku na sali tego typu jest oparta o tzw. Phantom Image. Ten wielokanałowy system odtwarzania dźwięku pozwala utworzyć obraz fantomowy pomiędzy dowolnymi głośnikami, tworząc iluzję dodatkowego głośnika pozwalając na najwierniejsze odwzorowanie dźwięków występujących w realnym świecie.

Sala kinowa typu IMAX charakteryzuje się też zdalną kalibracją audio. Dźwięk jest monitorowany poprzez system umieszczonych na sali mikrofonów. Przy wystąpieniu jakichkolwiek anomalii – odpowiadające za nią ustawienia są automatycznie poprawiane w trakcie projekcji.

Całość walorów audio dopełnia świetna akustyka i wyciszenie całej sali. Wszystko po to, by odbiorcy słyszeli tylko film i nic więcej. Dokładnie w taki sposób, jaki zaplanowali twórcy.

Obraz przedstawiający niewielką instalację IMAX

System czujników w sali IMAX monitoruje i dopasowuje poziom dźwięku w poszczególnych miejscach

Projekt IMAX w warunkach domowych

Warunki domowe nie zakładają zatrudniania specjalnej obsługi sali kinowej. Wszystko ma być intuicyjne, a jednocześnie zapewniać komfort możliwości zaznania filmowych emocji w każdej chwili. Pierwsze europejskie prywatne kino IMAX zostało wykonane w Londynie przez firmę Cornflakes. Instalację oparto o szablon Theater Palais przygotowany przez firmę IMAX dla kin przeznaczonych dla 5-20 osób.

Londyńska realizacja to luksusowa, 15-osobowa sala z 3-poziomową widownią i szerokim na ok. 5,5 m zakrzywionym ekranem rozpościerającym się od podłogi do sufitu. Instalacja znajduje się w piwnicy, którą – aby uzyskać oczekiwany efekt – trzeba było obniżyć o metr.

Sprzęt składa się z projektorów 4K o podwójnej matrycy. Umożliwiają one wyświetlanie w doskonałej jakości zarówno filmów 2D, jak i 3D. Materiały filmowe mogą pochodzić z serwera filmowego IMAX, serwera Kaleidascape, odtwarzacza blu-ray lub z Apple TV. System jest przygotowany także do podłączenia konsoli gier, a także rozmaitych usług opartych na subskrypcji. Do sterowania odtwarzaniem służy specjalnie zaprojektowany sprzęt IMAX z ekranem dotykowym. Dobrą jakość wyświetlania gwarantuje przeprowadzana codziennie automatyczna kalibracja.

Salę wyposażono też w dużą ilość pasywnych okularów 3D,  oddających wrażenie normalnego widzenia stereoskopowego. Okulary te są w różnych rozmiarach, dzięki czemu można je idealnie dopasować do odbiorców: zarówno dorosłych, jak i dzieci.

Dzięki ścisłej współpracy integratora systemu IMAX z projektantem wnętrz, estetyka sali jest zgodna z wystrojem całego domu. Głośniki i subwoofery są ukryte pod akustycznie przeźroczystą tkaniną. Osoby oglądające film w tym pomieszczeniu nie wiedzą więc skąd dokładnie dociera dźwięk.

Londyńska instalacja IMAX wykonana przez Cornflakes.co.uk – widownia i projektor

Integracja idealnego obrazu z dźwiękiem

Przed rozpoczęciem realizacji projektu, obecny właściciel pierwszej w Europie prywatnej sali typu IMAX, za namową integratora z firmy Cornflakes, udał się do Szanghaju. Tam, w jednym z hoteli mógł zapoznać się z tym, jak w praktyce działa małe kino w technologii Image Maximum. Ze wstępnych ustaleń wynikało bowiem, że bardzo zależy mu na tym, by w jego domowym kinie perfekcyjne wrażenia wizualne korespondowały z jak najwyższą jakością dźwięku. Wrażenia jednak są kwestią subiektywną – stąd konieczna była wycieczka.

W związku z tym, że europejska realizacja małego kina IMAX została zrealizowana na prywatnej posesji – możliwe, że wciąż wycieczka do Azji jest jedynym sposobem na zapoznanie się z tym, jak w praktyce działa takie kino. Choć istnieje szereg innych technologii, które również przenoszą oglądanie filmów w zaciszu domowym na wyższy poziom, planując budowę własnego pomieszczenia kinowego warto rozważyć technologię IMAX.

Chociaż produkty użyte podczas instalacji zostały objęte klauzulą poufności i jest to tajemnica IMAX, o tyle wprawne oko dość łatwo dopatrzy się na dokumentacji zdjęciowej projektu (które krąży w Internecie) końcówek mocy Procella Audio DA-5000… czyli z jednej strony wskazuje za zastosowanie bardzo wydajnych i mocnych końcówek mocy, a z drugiej wiemy że na pewno zastosowane nagłośnienie musiało być z serii profesjonalnej, która jest w stanie przyjąć tak duże obciążenie i moce. A to mocno zawęża rozwiązania dostępne na rynku…

CINEMATIC