Najlepszy w swojej klasie – JVC DLA RS3000

Najlepszy w swojej klasie – JVC DLA RS3000

Najlepszy w swojej klasie – JVC DLA RS3000 760 760 Cinematic

Czym jest projektor JVC DLA RS3000 aka DLA-NX9?

Zaanonsowany po raz pierwszy w 2018 roku, pierwszy projektor domowy na świecie wyposażony w technologię 8K e-shift. JVC NX9 jest flagowcem producenta. Wykorzystującym 3 natywne panele DILA 3x 0.69 cala, z których każdy jest natywnie 4K. Koszt tego cudeńka wynosi 80 000 zł.
Zdobycie tego rzutnika marzeń zajęło nam dłuższą chwilę, ponieważ JVC nie nadąża z produkcją urządzeń i niemal każda wyprodukowana sztuka trafia bezpośrednio do klienta końcowego. Model ten jest reprezentantem nowej serii projektorów do kina domowego, która trafiła do sprzedaży w 2019 roku i wszystko wskazuje, że przez dłuższy czas pozostanie ta seria w niezmienionej formie i postaci.

Wyjątkowość projektora JVC DLA-RS3000

Jeśli zdecydujesz się na zakup lub instalację kina domowego z projektorem JVC DLA-RS2000, DLA-RS3000 lub nawet modelem bazowy RS-1000, upewnij się, że posiadasz projektor z najnowsza wersją oprogramowania. Wersja 3.10 wprowadza na tyle istotne zmiany o drastycznie podnosi jakość projekcji, że jest czymś obowiązkowym dla projektorów JVC. Chodzi głównie o funkcję Frame Adapt HDR (opiszemy jej działanie wkrótce na łamach naszego bloga Cinematic).

Nowy flagowiec JVC wymusił zaprojektowanie nowej obudowy. Niezbędna jest ona do umieszczenia większej i bardziej rozbudowanej optyki niż w modelach niższych RS-2000 (test DLA-N7 – w naszym blogu) oraz RS1000 (DLA-N5). Podczas gdy niższe modele posiadają tę samą optykę w skład której wchodzi 17 elementów w 15 grupach. Najlepszy projektor JVC do kina domowego posiada już 18-elementów pogrupowanych w 16 grupach. Oczywiście wszystkie komponenty są w pełni szklane.

Obiektyw jest przesuwany w pionie i poziomie, odpowiednio ±100% oraz ±43% w poziomie. Znowu w odróżnieniu od tańszych modeli, inżynierowie wyposażyli układ optyczny s specjalne soczewki o niskim współczynniku dyspersji, co zapobiega powstawaniu aberracji chromatycznych i rozszczepieniu składowych kolorów. Obiektyw wprowadza największą zmianę w stosunku do niższych modeli i jego jakość i wysoka klasa jest łatwa do dostrzeżenia na wielkim ekranie.

Projektor 8K

Drugim elementem, który stanowi istotny element różnicujący względem nie tylko niższych serii, ale również i całej konkurencji na rynku projektorów do kina domowego jest technologia e-shift 8K oraz certyfikacja THX. Autorska technologia e-shift sprawia, że piksele przesuwają się o 0.5 piksela w pionie i poziomie, dzięki czemu powstaje zjawisko generowania aż 4-krotnie większej ilości pikseli na ekranie. E-shift jest wspomagany dodatkowo przez technologię MPC (Multi Pixel Control), która konwertuje sygnał HD oraz 4K do ekwiwalentu 8K (bo nie jest to rzeczywista ilość pikseli natywnych). W procesie tym zachodzi szereg zjawisk mających na celu usunięcie szumów z sygnału, wygładzenie oraz wyostrzenie obrazu.

Sam projektor JVC DLA NX-9 nie jest przygotowany na przyjęcie sygnału 8K (standard w momencie projektowania urządzenia nie był gotowy), zatem może najwyżej przeskalować sygnały 4K oraz niższej rozdzielczości do 8K. Sama technologia e-shift może zostać w każdym momencie wyłączona jeśli tylko nie będziemy chcieli jej używać.

JVC DLA-RS3000

Pomiary i kalibracja

Jak to zwykle mamy w zwyczaju czynić w naszych recenzjach, zaraz po wyjęciu projektora z kartonu wykonaliśmy standardowe pomiary aby ustalić które nastawy projektora są najbliższe ideałowi, czyli standardom kinowym. Pomysłem jaki za tym stoi jest znalezienie takiego ustawienia parametrów projektora, który sprawi że widzowie będą oglądali obraz dokładnie w takiej samej postaci w jakiej został on nagrany na nośniku.

W menu znajdziemy sporo trybów SDR, jednak ustaliliśmy że najbliżej ideału jest tryb Cinema. Ponieważ nasze pomieszczenie testowe to tzw. “jaskinia”, czyli jest idealne zaciemnienie i ciemna kolorystyka ścian – ustawiliśmy gamut na Rec.709, temperaturę koloru na 6500K, zaś gammę na 2.4

kalibracja projektora JVC DLA-RS3000

Jak widać na zdjęciu powyżej skala szarości nie wygląda idealnie po wyjęciu z kartonu. Spore ubytki w niebieskim i nieco za dużo zielonego sprawiają, że DeltaE przekracza dopuszczalną wartość 3 i obraz wyraźnie odstaje i widać gołym okiem, że przechodzi w zbyt ciepłą tonację. Biel video powinna być ciepła, ale tutaj jest ona przesadnie wypchnięta poza dopuszczalne granice. Zasadniczo precyzja projektora tej klasy powinna być nieco lepsza na ustawieniach fabrycznych, jednak z drugiej strony osoba kupująca tej klasy projektor zwykle zda się na fachowców i zamówi razem z profesjonalnym projektem kinowym i instalacją kina domowego, która powinna być zakończona profesjonalną kalibracją ISF.

Pomiary i kalibracja obrazu HDR

Projektor jest urządzeniem, który wykorzystujemy podczas projekcji światła odbitego od powierzchni projekcyjnej. W odróżnieniu od urządzeń emitujących obraz bezpośredni (jak np. TV) nie dysponuje on aż tak wysokim poziomem jasności. W związku z czym efekt HDR nie wygląda aż tak spektakularnie. Co nie oznacza wcale że jasny projektor z szerokim pokryciem przestrzeni barwnej nie będzie wyglądał spektakularnie. Po prosto nie oczekujmy takiego samego efektu HDR jak na TV o jasności 1000 nitów.

W naszym rzutniku kinowym JVC DLA-RS3000 uzyskaliśmy jasność szczytową wynoszącą 245 nitów na 10% oknie przy połowie zakresu zoom. Pozwalało to na zwiększenie aż do 267 nitów przy minimalnym zoom i zmniejszenie do 76 nitów przy maksymalnym zoom. Wyniki te uzyskiwaliśmy dla projektora ustawionego prawie 4m od ekranu projekcyjnego. Kontrast On/Off wyszedł w pomiarach na  41,628:1 (267.1/0.006) przy minimalnym zoom oraz 126,107:1 (75.9/0.001) przy maksymalnym zoom i ręcznej przysłonie w pełni otwartej.

rzutnik kina domowego

Jakość obrazu

JVC DLA-NX9 jest zaprojektowany z myślą o projekcji w idealnie zaciemnionym pomieszczeniu. Takim jak nasze środowisko testowe. Pomieszczenie kinowe pozwala uzyskać efekt do jakiego ten rzutnik został stworzony. Oferuje wtedy niewiarygodną wręcz jakość. Co prawda nie oferuje aż tak głębokiej czerni jaką widzimy w starszych modelach serii X. Nowe chipsety wymusiły nieco wyższy poziom czerni, przez co czerń nie schodzi aż tak nisko jak w modelach 1080p. Różnica jest jednak stosunkowo niewielka.

Nie mając obok siebie projektorów postawionych jeden obok drugiego, powiedziałbym że poziom czerni jest taki sam lub bardzo zbliżony do natywnych projektorów 4K (np. Sony VPL-VW760ES bez wyłączenia dynamicznej przysłony). Jeśli jednak porównamy ze sobą poprzednią generację projektorów JVC 1080p, to czerń nieco jaśniejsza okaże się na nowym modelu RS3000. Nie jest to w mojej ocenie żadna dyskwalifikacja, jedynie opinia. Zwróciłem na nią uwagę ponieważ część użytkowników starszej generacji rzutników JVC 1080p zechce się przesiąść na nowsze modele 4K JVC.

CINEMATIC