Pierwszy test JVC DLA-RS2000 z nowym oprogramowaniem HDR

Pierwszy test JVC DLA-RS2000 z nowym oprogramowaniem HDR

Pierwszy test JVC DLA-RS2000 z nowym oprogramowaniem HDR 820 600 Cinematic

Brytyjski portal avforums testuje nowe oprogramowanie HDR w projektorach JVC

Największy brytyjski portal internetowy poświęcony technice AV opublikował na swoich łamach obszerny test projektora JVC DLA-N7, czyli inaczej test JVC DLA-RS2000. I na potrzeby niniejszej recenzji posłużymy się nazewnictwem modelu z serii profesjonalnej. Wykorzystywanej przez firmy instalacyjne. Poniżej obszerne fragmenty recenzji projektora / testu projektora kinowego.

Czym jest JVC DLA-RS2000?

JVC DLA-RS2000 (inaczej JVC DLA-N7B) to natywny projektor 4K (4096 x 2160) który obsługuje 3D oraz formaty High Dynamic Range (HDR10 oraz HGL).  Należy do serii projektorów kinowych JVC na rok 2019. Do których przynależą 2 inne modele: niższy DLA-RS1000 oraz wyższy JVC DLA-RS3000 (który pokazywaliśmy podczas wystawy Audio Video Show 2019).

Projektor DLA-RS2000 jest środkowym modelem w ofercie i jego cena wynosi 35 900 zł i jest bezpośrednim konkurentem dla projektora Sony VPL-VW570ES (29 500 zł).

Nowa linia JVC jest wejście producenta w segment rzutników 4K o ile pominiemy milczeniem dotychczasowego flagowca, JVC DLA-Z1 który z samego założenia był przeznaczony na najwyższy segment High End, jako rywal dla znakomitego Sony VPL-VW5000ES.

Redakcja AVforums spędziła z projektorem aż 8 miesięcy, co pozwoliło redaktorom na dogłębną analizę rzutnika. Łącznie z przetestowaniem najnowszego oprogramowania w wersji 3.10.

Czy zatem JVD DLA-RS2000 jest najlepszym projektorem w kategorii cenowej poniżej 40 000 zł? Dowiedzmy się…

rzutnik jvc

Funkcje i specyfikacja projektora

Oczywiście JVC szczyci się osiągnięciami swojej technologii projekcyjne D-ILA i to w oparciu o jej 3 panele pracuje projektor RS2000.  Trzy natywne panele o przekątnej 0.69 cala generują obraz 4K 4096×2160. Obraz jest ostry i wyraźny dzięki wysokiej klasy, w pełni szklanemu obiektywowi o średnicy 65mm, składającemu się z 17 szklanych soczewek zgromadzonych w 15 grupach. W ten sposób możliwe jest uzyskanie wysokiej jasności i ostrości nie tylko na środku, ale również w narożnikach ekranu.

Parametry rzutnika – test JVC DLA-RS2000

JVC DLA-N7 używa 10-bitowych paneli (chociaż ich obróbka jest odpowiednikiem 18-bitowego przetwarzania) i twierdzi, że jasność rzutnika wynosi 1900 lumenów przy zastosowaniu lampy 265W. W menu znajdziemy tryb BT.2020 z rozszerzonym gamutem (przestrzenią barw), który wg. JVC pokrywa ponad 100% palety DCI-P3. Jako uzupełnienie dodajmy, że kontrast statyczny szacowany jest na 80 000:1, zaś dynamiczny na 800 000:1.

jvc dla-n7

Dynamiczny obraz w ruchu

Projektor JVC DLA-RS2000 4K wyposażony został w funkcję Clear Motion Drive (C.M.D.) której zadaniem jest interpolacja klatek przy zachowaniu wsparcia dla sygnałów 4K 60p (4:4:4). Ta funkcja przy współudziale drugiej, nazwanej Motion Enhance, której celem jest wyostrzenie obrazu w ruchu poprzez optymalizację pracy paneli D-ILA – tworzą wyraźny i pozbawiony szumu obraz scen dynamicznych. Dla graczy zaś specjalnie utworzono tryb „Low Latency Mode” który przyspiesza reakcje paneli na sygnał przesyłany z komputera i konsol do gier.

HDR w projektorach JVC

DLA-RS2000 (oraz bliźniaczy DLA-N7) wspierają oczywiście standard wysokiej dynamiki obrazu HDR zarówno format HDR10 jak i HLG. Oprócz tego zapewniona jest obsługa funkcji Auto Tone Mapping oraz Frame Adapt HDR.  Pierwsza funkcja automatycznie dostosowuje parametry obrazu w oparciu o wartości odczytane w metadanych strumienia video takie jak Max CLL oraz Max FALL. Po to aby zawartość materiału HDR mogła zostać zmapowana i odtworzona w maksymalnej jakości w rozumieniu algorytmów inżynierów JVC pod kątem dopasowania kolorów i jasności. Druga funkcja analizuje sygnał i dostosowuje na bieżąco mapowanie kolorów i jasności na zasadzie scena-po-scenie lub klatka-po-klatce.

wykrycie sygnału HDR

Wykrywanie sygnału HDR

RS2000/N7 automatycznie przełącza się w tryb HDR jak tylko wykryty zostanie sygnał zawierający informacje o HDR10 lub HLG. W zakładce menu projektora ukazują się wtedy informacje wskazujące MaxCLL oraz MaxFALL.

1 – informacja o przestrzeni barwnej

2 – informacja o krzywej gamma po wykryciu materiału HDR

3 – informacje i odtwarzanym materiale HDR w szczególności MaxCLL (maksymalny poziom jasności) oraz MaxFALL (maksymalny uśredniony dla klatki filmowej).

Pomiary fabrycznych nastaw

JVC DLA-N7 / RS2000 standardowo wyposażony jest w kilka predefiniowanych ustawień obrazu. Jednak najbliższe standardom branżowym jest ustawienie „Natural”. Tryb ten posiada ustawioną temperaturę kolorów na 6500K a przestrzeń barw na standard Rec.709. Pozostaje jedynie wybrać, czy używamy trybu jasnego czy jasnego lampy oraz manualny lub dynamiczny tryb pracy przysłony (Auto 1 lub Auto 2).

Poniżej pomiary które zostały wykonane po wyświeceniu około 50 godzin lampy:

kalibracja projektor JVC RS2000

SDR – standardowa projekcja DVD i Blu-ray

Po ustawieniu projektora, wybraniu trybu Natural, ustawieniu poziomu jasności oraz działania przysłony – rezultaty są zdumiewające. Jakość obiektywu wykonanego w pełni ze szklanych elementów w połączeniu z natywnymi panelami 4K skutkuje imponującym obrazem. Pełnym detali i szczegółów, nawet jeśli oglądamy materiały z płyt Blu-ray czy telewizji HD.

Najnowsze wydanie filmu „Waterworld” na Blu-ray wygląda oszałamiająco na RS2000. Z bogato nasyconymi kolorami, głębią czerni, szczegółowym oddaniem cieni oraz całą masą detali. Trudno zaprzeczyć, że identycznie jak poprzednia generacja projektorów kinowych JVC, seria N7 / RS2000 ma do zaoferowania prawdziwie kinową jakość.

Celowo oglądaliśmy wybrane fragmenty filmu „Pasażerowie” wydanym na Blu-ray, aby mieć porównanie z wydaniem UHD HDR. Obraz z krążka Blu-ray jest wysoce szczegółowy, czerń i odcienie szarości robią niesamowite wrażenie, a kolory przypominają te spotykane w rzeczywistości. Najnowsza generacja rzutników JVC doskonale sobie radzi z odwzorowanie ruchu. I chociaż poprzednia generacja miała minimalnie lepszy kontrast, w całościowym ujęciu obraz z JVC DLA-N7 wygląda lepiej i bardziej nam odpowiada.

Auto Tone Mapping – test projektora

Funkcja „Auto Tone Mapping” (automatyczne mapowanie odcieni) pojawiła się w projektorach JVC serii RS1000/RS2000/RS3000 od dnia ich premiery. Jej zadaniem jest odczytanie danych zapisanych w materiale źródłowym HDR a następnie ustawienie parametrów „Picture Tone”, „Dark Level” oraz „Bright level”. Uzupełnieniem działania funkcji jest suwak „Mapping Level” który reguluje jasność w zależności od rozmiaru ekranu. Standardowe ustawienie dostosowane jest do ekranu o przekątnej 100 cali, jednak możemy je zarówno przestawić na większy jak i mniejszy ekran.

Funkcja ta działa całkiem sensownie, jedynym problem jest fakt, że nie zawsze można sczytać dane z płyty UHD. Dla przykładu po uruchomieniu filmu „Overlord” obraz jest zbyt ciemny i musimy użyć suwaka „Mapping Level” aby dodać jasności i dynamice obrazowi. W takich sytuacjach możemy ręcznie ustawić mapowanie poziomów jeśli tylko wiemy czy film był masterowany w 1000 czy 4000 nitów. Producent rzutnika podaje przykładowe I rekomendowane ustawienia dla obu wartości szczytowych w swojej instrukcji. Jednak dobrym rozwiązaniem jest również poeksperymentowanie.

najnowszy projektor kino jvc

Auto Tone Mapping – wrażenia podczas projekcji

Kiedy tylko rzutnik odczyta prawidłowo metadane, rezultat jest imponujący. Oglądaliśmy film UHD „Pasażerowie” I przyrost szczegółów i detali w stosunku do Blu-ray jest niesamowity. Czernie nabrały głębi, a przejścia tonalne w cieniach I czarnych partiach natychmiast pojawiły się na ekranie.

Przy jednoczesnym uwidocznieniu i wyeksponowaniu jasnych detali. Kolory są przepiękne, szeroka paleta barw eksponuje doskonale nasycone kolory z masą widocznych niuansów i subtelności.

Podczas testów skupiliśmy się również na płytach UHD IMAX „Journey to the South Pacific” oraz BBC „Planeta Ziemia 2”. W obu przypadkach były to natywnie nagrane materiały w 4K z zapierającą dech w piersiach jakością. Ponieważ oba dokumenty były rejestrowane w formacie 1.78:1, przełączyliśmy funkcje „Mapping Level” do pozycji 0. Przy rozpoczęciu projekcji filmów w formacie 2.35:1 takich jak „Pasażerowie” czy „Ready Player One” suwak musieliśmy przesunąć nieco wyżej, aby obraz nabrał dynamiki.

CINEMATIC