PROJEKTOR 4K JVC DLA-RS2000 / DLA-N7 – MODEL WYCOFANY
CEDIA 2018 stała się miejscem premiery trzech nowych projektorów kina domowego firmy JVC. Tradycyjnie jak ma to miejsce w przypadku JVC firma prezentuje nowe modele w 2 liniach: konsumenckiej oraz profesjonalnej. W serii konsumenckiej na sezon 2019 pojawiają się: JVC DLA-N5, DLA-N7 oraz DLA-NX9. Zaś w serii profesjonalnej zobaczymy odpowiednio JVC DLA-RS1000, DLA-RS2000 oraz JVC DLA-RS3000. Są one przedstawicielem już 3-ciej generacji układów D-ILA firmy JVC i wszystkie rzutniki są natywnie 4K. W odróżnieniu od starszej generacji, która natywnie posiadała panele rozdzielczości 1920×1080, nowe projektory kinowe mają rozdzielczość 4096 x 2160.
Oprócz samej zmiany rozdzielczości paneli z Full HD na 4K, nowa seria wprowadza sporo ulepszeń szczególnie w obszarze obsługi sygnałów UHD.
Następcą modelu RS2000 jest projektor kinowy JVC DLA-RS2100
Natywne 4K
Nowe projektory 4K DILA oprócz natywnej rozdzielczości 4K mają w stosunku do poprzedniej generacji ulepszoną jasność oraz obsługę HDR. Wszystkie projektory kinowe JVC mają w pełni szklaną optykę, co u konkurencji jest często spotykane dopiero we flagowych modelach. Złącza HDMI 2.0b mają pełne 18GBps przetwarzanie sygnału i pozwalają na podłączenie dowolnego sygnału 4K.
JVC zerwało z tradycyjną linią wzorniczą i postawiło na zupełnie nową obudowę. Zrezygnowało ze smukłej lśniącej obudowy, na rzecz nieco większych gabarytów. Nowa obudowa jest szersza, wyższa i do tego głębsza.
W nowej generacji udoskonalono system Clear Motion Drive 120Hz oraz znacznie zredukowano czas synchronizacji obrazu przez złącze HDMI (handshake).
Projektory JVC od zawsze słynęły z doskonałej czerni i kontrastu. Za to kochali je właściciele jak i instalatorzy. Nie inaczej jest w nowych projektorach. Rzutniki JVC RS1000/RS2000/RS3000 mogą poszczycić się znakomitym kontrastem zarówno natywnym jak i dynamicznym.
Jasność i kontrast
Jasność projektora wynosi 1900 Lumenów i generowana jest w oparciu o lampę NSH 265W.
Kontrast natywny 80 000:1 przy dynamicznym dochodzącym do 800 000:1
Obiektyw rzutnika składa się z 17 szklanych elementów i posiada średnicę 65mm. Obiektyw posiada ręczną regulacje stopnia przysłony. Za jej pomocą możemy dostroić jasność do każdych warunków projekcyjnych, decydując czy zależy nam bardziej na jasności czy kontraście.
Łatwa instalacja
Nowy projektor kinowy, JVC DLA-RS2000 dla ułatwienia procesu instalacji rzutnika, został wyposażony w elektrycznie sterowany obiektyw umożliwiający przesunięcie obrazu w pionie ±80% oraz ±34% w zakresie poziomym. Dzięki temu instalacja przebiega sprawnie i można ją wykonać zarówno w małych jak i dużych pomieszczeniach.
Pamięć obiektywu
Projektory kinowe nowej generacji mają zaaplikowaną funkcję pamięci obiektywu, która dotychczas występowała w takiej postaci jedynie w najwyższym, flagowym modelu JVC RS4500 / JVC DLA-Z1. Pamięć ustawień została nazwana „trybem instalacyjnym” ponieważ poza 10 ustawieniami ułożenia obiektywu, które zapisujemy w banku pamięci, możemy również sparametryzować tryb anamorficzny, maskowanie czy też funkcjonalność wyzwalacza 12V. Jakby tego było mało, do każdych zapisanych ustawień możemy przypisać indywidualną kombinację zbieżności matryc RGB. Oznacza to, że jeśli wybierzemy ustawienie np. „pamięć 2” która zamiast standardowego formatu 1.78:1 powiększy nam obraz wypełniając ekran w formacie 2.35:1. To dla powiększenia ekranu możemy wywołać osobne ustawienie zbieżności matryc RGB.
Tryb Low Latency
Istnieje spora grupa użytkowników projektorów kinowych wykorzystujących swoje maszyny do grania na konsolach oraz na komputerach PC. Te ostatnie wyposażone w najnowocześniejsze karty graficzne umożliwiają projekcję w niespotykanych dotąd formatach i jakości obrazu. Popularność rozrywki przyczyniła się do rozwoju gier wykorzystujących efekt HDR. Nowe modele projektorów JVC oferują tzw. tryb niskiego opóźnienia, który zapewnia znaczącą redukcję opóźnienia klatek i pozwala cieszyć się małym opóźnieniem generowanego obrazu (input lag) w grach komputerowych. Tryb komputerowy „Low Latency” poprawia przetwarzanie sygnałów o wysokiej przepustowości bez kompresji, w celu zachowania jakości oryginału. Poprawia też jakość obrazu i przyspiesza procesy, co ma znaczny wpływ na redukcję opóźnienia klatek podczas grania w gry.
AUTOMATYCZNE DOSTROJENIE HDR
Nowością w linii produktowej „projektory kinowe JVC 2019” jest funkcja „Auto tone maping”. Może ona zrewolucjonizować rynek domowych projektorów kinowych ponieważ znacząco podnosi jakość projekcji HDR na projektorach domowych. Zyskujemy znacznie lepsze dopasowanie efektu HDR dla danego filmu 4K. Filmy wydawane na płytach UHD 4K Blu-ray mają to do siebie, że są wydawane w różnych poziomach jasności szczytowej. Te różnice pomiędzy maksymalnymi poziomami poszczególnych filmów UHD mogą się diametralnie różnić. Dotychczas, aby zoptymalizować efekt HDR na projektorach korzystano z profesjonalnych procesorów video typu Lumagen lub oprogramowania pozwalającego na modyfikację krzywych gamma.
W projektorze JVC DLA-RS2000 dedykowany procesor odczytuje informacje zapisane w materiale video przesyłanym do projektora (zapisanym na płycie), analizuje zapisane informacje i na ich podstawie dobiera optymalną krzywą gamma. Krzywa, która według algorytmów projektora najlepiej odda efekt HDR na ekranie właściciela projektora. Po stronie użytkownika lub firmy instalującej projektor w kinie, pozostanie jedynie ustalenie wielkości przekątnej do której zostaną dopasowane parametry projekcyjne.
Oczywiście po wykryciu sygnału zawierającego informacje o HDR10, projektor automatycznie aktywuje się w trybie projekcji z wysokim zakresem dynamiki, optymalizując niezbędne składowe obrazu.
SZEROKA PALETA BARW
Nowe panele 4K, w pełni szklany obiektyw oraz udoskonalony filtr kinowy – umożliwiły uzyskanie szerokiej palety barw pokrywającej ponad 100% palety DCI P3 i nieco ponad 80% pokrycia przestrzeni BT2020. Bogata paleta barw w połączeniu z 10-bitowym zapisem na dyskach UHD 4K HDR pozwala na wyświetlenie nieznanej i niespotykanej wcześniej wierności barw, występującej dotychczas wyłącznie w naturze. Odcienie błękitnego nieba ma wiele subtelnych i delikatnych przejść. Zaś mocno nasycona szkarłatna czerwień, czy żywa zieleń trawy tchnie nowe życie w oglądane przez nas filmy. Sukcesywnie powiększająca się z tygodnia na tydzień ilość tytułów wydawanych na płytach UHD 4K sprawi, że nie będziemy chcieli już powrócić do formatu 1080p.
CO ZYSKUJEMY W STOSUNKU DO TAŃSZEGO RS1000?
W droższym modelu zyskamy w stosunku do młodszego brata JVC DLA-RS1100 zwiększoną o 100 lumenów jasność, dwukrotnie wyższy kontrast statyczny i dynamiczny oraz co najważniejsze filtr kinowy. Zwiększenie kontrastu natywnego o 100% jest o tyle ważne, że działanie dynamicznej przysłony będzie mniej widoczne niż w przypadku podstawowego modelu. Efekt „pompowania” będzie znacznie zredukowany z uwagi na niższy poziom czerni jaki mamy na starcie (natywny kontrast). Przysłona nie będzie musiała schodzić aż tak nisko, aby uzyskać satysfakcjonującą czerń.
NAGRODA DLA JVC DLA-RS2000 / DLA-N7
Podczas premiery projektora JVC DLA-RS2000 na targach CEDIA, specjaliści branżowi uznali model ten obok RS3000, za najlepszy projektor kinowy imprezy. Nagradzając go za doskonałą jakość obrazu, znakomitą czerń i efekty HDR jakie prezentował na ekranie.
Specyfikacja techniczna
Rozdzielczość | 4K UltraHD 4096 x 2160 |
Technologia wyświetlania | 0.69-inch Native 4K DILA Device (4096×2160) x3 |
Jasność | 1900 Lumenów |
Kontrast | Natywny: 80,000:1, Dynamiczny: 800,000:1 |
Lens Shift | +/-80% pionowy & +/-34% poziomy |
Lampa i żywotność | NSH 265 W, ok. 4500h tryb obniżony |
Waga | 19.6 kg |
Wymiary (WHD) | 500 x 234 x 495mm |