Najlepsze ekrany do kina?
Zastosowanie: sale kinowe, montaż głośników za ekranem.
Zakres cenowy: od 65 000 zł – 120 000 zł
Ten niezwykle popularny producent ekranów kinowych posiada francuski rodowód. Firma powstała we Francji w 2001 roku i od samego początku miała być odpowiedzią na dominację amerykańskiego producenta Stewart FilmScreen w segmencie PREMIUM. Od samego początku celem producenta było stworzenie technologii projekcyjnej oraz materiałów umożliwiających produkcję „ekranu doskonałego”. Z racji na fakt, że segment High End używa wyłącznie powierzchni akustycznych, Francuzi od pierwszych dni działalności skupili się na rozwiązaniach transparentnych akustycznie. Swoją szansę widzieli w stworzeniu ekranów, które doskonale łączyłyby 2 kluczowe dla kina cechy: doskonały obraz i doskonały dźwięk. Do roku 2000 powierzchnie projekcyjne do sal kinowych były zdominowane przez tradycyjne perforacje, tzn. materiały ekranowe były dziurkowane. Rozwiązanie to gwarantowało doskonałe parametry dla systemów video, ale wprowadzało sporo ograniczeń dla systemów audio. Screen Research postanowił obejść te problemy opracowując technologię tzw. „plecionych powierzchni”. Ich największa zaleta polega na bardzo dobrej przepuszczalności dźwięku przechodzącego przez ekran do kina. Dzięki czemu systemy nagłośnieniowe nie potrzebowały układów „podbijających” wysokie częstotliwości które częściowo są blokowane przez tradycyjne perforacje ekranów PVC.
Pod koniec 2010 roku firma Screen Research została wykupiona przez grupę Adeo Group z Włoch. Od tego czasu produkcja odbywa się w potężnej fabryce z bardzo nowoczesnym zapleczem.
Swoboda projekcji
Ekran Reference X-Mask umożliwia dopasowanie maskownic – górnych i bocznych do formatu obrazu. Przesuwane, ruchome panele przesuwają się, dostosowując do proporcji obrazu tworząc czarne obramowanie dookoła obrazu wyświetlanego przez projektor. Za pomocą tego prostego, aczkolwiek nie najtańszego rozwiązania możemy obraz dowolnie ustawiać w ramach zakresu proporcji boków od 1.33:1 to 2.76:1.
Zamawiając ekran w pierwszej kolejności powinniśmy zdecydować się na natywny format maksymalny rozmiar i format natywny jaki powinna mieć powierzchnia ekranu po schowaniu maskownic. Standardowo sugerowane są 2 opcje: 1.78:1 oraz 2.0:1. Dla formatu 1.78:1 maksymalny rozmiar powierzchni może wynosić 4064mm x 2284mm, zaś dla formatu 2.0:1 rozmiar wynosi 4064mm x 2032mm. Ten drugi format jest powszechnie uważany za optymalny i najbardziej uniwersalny format ekranu, ze względu na najkrótszą drogę maskownic do większości formatów obrazu.
Powierzchnie projekcyjne
Najlepsze ekrany z serii X-Mask z 4 maskownicami bocznymi możemy zamówić z 4 powierzchniami do projekcji przedniej (kiedy nagłośnienie znajduje się z boku ekranu) oraz z 3 powierzchniami akustycznymi. Wszystkie powierzchnie mają certyfikat organizacji zajmującej się „wzorcowym obrazem”, czyli ISF. Powierzchnie akustyczne z kolei zostały certyfikowane przez THX. Możemy być zatem pewni, że uzyskamy referencyjny obraz i dźwięk używając najlepsze ekrany z oferty Screen Research.
Najpopularniejszą powierzchnią ekranową do kina jest niewątpliwie ClearPix 4K White i ją też najczęściej instalujemy w naszych projektach kinowych. Oferuje ona wysoką jakość obrazu, czyli naturalność przekazu, wysoką ostrość, oraz detaliczność. Współczynnik odbicia (gain) wynosi 1.0. Drugą powierzchnią jest ClearPix 2 Grey ze współczynnikiem 0.8, która lepiej będzie pracowała w niewielkich salkach oraz w sytuacjach kiedy dysponujemy za jasnym projektorem (co się rzadko zdarza). Trzecią powierzchnią jest ClearPix 2 White, która ma identyczny współczynnik odbicia jak ClearPix 4K White, lecz znacznie bardziej widoczną strukturę materiału.
Dla kogo?
Mało prawdopodobne, aby ekran Screen Research Reference X-Mask znalazł się w kinie domowym lub sali kinowej klasy podstawowej. Ten referencyjny produkt z samego założenia jest przeznaczony dla najbardziej wymagających i najlepszych instalacji kinowych z wysokim budżetem. To z pewnością partner dla projektorów 4K takich jak Sony VPL-VW5000ES czy JVC DLA-Z1. Gdzie za ekranem instalujemy najlepsze głośniki kinowe pokroju Procella Audio czy JBL Synthesis.