Najlepszy projektor JVC
Referencyjny model

Projektor, który swoją premierę miał w połowie roku 2017. Jeden z bardziej wyczekiwanych projektorów na rynku. Miał być odpowiedzią firmy JVC na projektor SONY VPL-VW5000ES, który zdominował segment High End w roku 2016/2017.

Segment High End długo wyczekiwał na alternatywę dla projektora Sony – urządzenia natywnego 4K, z laserowym źródłem światła, bardzo wysoką jasnością zdolną oddać charakter projekcji HDR oraz szeroką paletą barw. Innymi słowy projektora na miarę technologii i możliwości jakie oferuje format 4K UHD.

JVC przed wprowadzeniem modelu DLA-Z1 słynęło głównie z najlepszej, smolistej czerni i wysokiemu parametrowi kontrastu natywnego On/Off. Tego też wyczekiwali fani wobec nowego urządzenia. Dla wyjaśnienia, model JVC Z1 na rynku amerykańskim zadebiutował jako JVC DLA-RS4500. Pomimo 2 różnych nazw modeli, to w 100% identyczna konstrukcja. W ten oto sposób JVC wprowadziło po raz pierwszy i od razu najlepszy projektor laserowy w historii firmy, zamykając modelem DLA-Z1 ofertę projektorów kinowych do zastosowania domowego i wchodząc tym samym w segment High End, który dotychczas był zarezerwowany dla innych graczy. Z czasem JVC poszerzyło swoją ofertę o tańszy model JVC DLA-RS3000, w którym wykorzystano doskonałą i chwaloną przez specjalistów optykę oraz część rozwiązań usprawniających obsługę formatu UHD.

Zaawansowana technologia

Pierwszy kontakt z urządzeniem, jeszcze zanim go wyjmiemy z kartonu daje nam do zrozumienia że projektor musimy potraktować poważnie. Karton jest olbrzymi. Po wyjęciu urządzenia okazuje się, że jego wymiary wynoszą 500 x 235 x 720 mm a ciężar 38kg. Jeśli ktoś nie miał wcześniej do czynienia z innymi projektorami, to spieszymy poinformować że jest to gigant w segmencie urządzeń konsumenckich. Pierwszy rzut oka na obiektyw i wykonanie rzutnika wskazuje, że Z1 to niewątpliwie najlepszy projektor JVC w ofercie. Wielki i masywny.

Musimy przewidzieć odpowiednie mocowanie projektora oraz mieć drugiego specjalistę u swojego boku, tutaj jedna osoba nie poradzi sobie z montażem urządzenia. Do montażu projektora niezbędny jest dedykowany uchwyt, gdyż zdecydowana większość nie poradzi sobie z tak dużym ciężarem.

TECHNOLOGIA D-ILA LCOS 4K

Projektor ma oczywiście rozdzielczość natywną 4096 x 2160, czyli jest w pełni zgodny z technologią UHD 4K. Do projekcji wykorzystuje 3 panele 0.69″ 4K D-ILA, zaś źródłem światła jest oczywiście niebieski laser – jak w zdecydowanej większości konsumenckich projektorów laserowych (w odróżnieniu od źródeł laserowych RGB).

Dotychczas JVC miało już w swojej ofercie projektory w pełni natywne 4K (DLA-SH4K czy też JVC DLA-SH7NL), jednak były to urządzenia na tyle innowacyjne i drogie, że trudno powiedzieć aby stworzone z myślą o domowych użytkownikach. Posiadając jednak tak wyjątkowy projektor JVC zapragnął wykorzystać lukę na rynku i jako jeden z pierwszych producentów stworzył komercyjny projektor 4K na rynek domowy, model DLA-SH4K był również oferowany pod marką Meridian.

NAJLEPSZY OBIEKTYW – OSTROŚĆ I SZCZEGÓŁOWOŚĆ

Producent podaje, że żywotność źródła światła wynosi 30 000 godzin, co pozwala na bardzo komfortowe korzystanie z projektora bez zastanawiania się, czy korzystając w danym momencie szybciej zużyjemy lampę – jak ma to miejsce w typowych rzutnikach video. Jako że wykorzystano laserowe źródło, producent podaje parametr kontrastu na „nieskończony”. Podczas projekcji czarnej planszy, źródło może zostać błyskawicznie wyłączone.

W pierwszym kontakcie z projektorem zwracamy uwagę na jego masywny obiektyw. Jest on wykonany z 18 szklanych elementów wysokiej jakości. Przekłada się to na równomierną ostrość i doskonałą przepuszczalność światła. Obraz faktycznie jest ostry i wyrazisty na całej powierzchni. Dodatkowo regulacja przesunięcia obiektywu (Lens Shift) oraz ostrości i wielkości obrazu jest realizowana z poziomu pilota. Całość działa płynnie i precyzyjnie, tego byśmy też oczekiwali w przypadku najlepszego projektora laserowego od JVC.

BARDZO WYSOKA JASNOŚĆ – EFEKT HDR I DUŻE EKRANY

Technologia DILA wykorzystuje 3 panele RGB, odpowiedzialne za każdy z trzech składowych kolorów. W przypadku tego typu konstrukcji obraz zostaje nałożony po przejściu przez każdy z paneli, w związku z czym niezbędna jest najwyższa precyzja. W sytuacji w której któraś składowa kolorów RGB ma lekkie przesunięcie, w menu projektora znajdziemy regulacje zbieżności paneli. Dzięki temu możemy niemal perfekcyjnie wyostrzyć obraz do granic możliwości technologicznych.

Urządzenie posiada 2 wejścia HDMI zgodne ze standardem HDMI 2.0 i HDCP 2.2. przyjmujące pełny sygnał 18Gbps. Nie ma zatem obaw, że pojawi się problem z przesłaniem jakiegokolwiek formatu obrazu 4K.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, producent podaje parametry kontrastu jako nieskończony. Do dyspozycji mamy w menu 2 tryby dynamicznego sterowania modulacją lasera, który w zależności od wyświetlanego materiału jest bardziej lub mniej dynamiczny. Oznacza to, że przy ciemniejszych scenach następuje przyciemnienie i w zależności od preferencji możemy je ustawić na bardziej lub mniej zauważalne.

Producent deklaruje jasność urządzenia na poziomie 3000 Lumenów. Nam udało się zmierzyć ok. 2900 Lumenów dla ustawień jasnej projekcji i około 2500 Lumenów po kalibracji. Oczywiście wyniki mogą się różnić w zależności od ustawień projektora – parametrów rzutowania, wybranych presetów itd. Konstrukcja jak i użyte do produkcji komponenty sugerują że flagowy model JVC to najprawdopodobniej najlepszy projektor HDR jaki możemy nabyć do naszej sali kinowej.

Jeśli z jakichś względów nasza instalacja wymaga bardzo jasnego projektora, lub chcemy uzyskać najlepszy efekt HDR w projektorach domowych – to warto również zainteresować się modelem z oferty Sim2 Nero 4S. Nie dysponuje on aż tak dobrym połączeniem doskonałej czerni i wysokiej jasności jak Z1, jednak swoją jasnością sprawia że w niektórych sytuacjach może okazać się bezkonkurencyjny.

Przemyślana obudowa

JVC DLA-Z1 /JVC DLA-RS4500 ma nawiew i wywiew z przodu obudowy. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że możemy go zainstalować w pobliżu tylnej ściany. Minus jest taki, że przy najjaśniejszym trybie projekcji urządzenie może być słyszalne. Rozwiązaniem jest montaż kątowych dmuchaw dołączonych do projektora. Wyglądają one dość śmiesznie, ale spełniają swoją rolę i znacząco redukują hałas podczas projekcji w bliskim sąsiedztwie projektora.

W porównaniu do tańszych modelu projektorów kinowych JVC od razu zwracamy uwagę na ostrość obrazu i jego wyrazistość. Ilość detali oraz rysowanie struktur wyświetlanych na ekranie materiałów robi imponujące wrażenie. Szczegóły zdają się wręcz wyskakiwać z ekranu. A obraz jest przy tym bardzo przyjemny dla oka i relaksujący, bez agresywnych naleciałości pomimo bardzo wyrazistego charakteru.

Projektor jest oczywiście zgodny ze standardem i formatem HDR. Posiada dedykowany preset, a uruchomienie materiału HDR automatycznie aktywuje stosowne ustawienia projektora. Na drodze układu optycznego pojawia się filtr który powoduje rozszerzenie wyświetlanej palety barw. Dzięki temu wyświetlając materiał UHD na ekranie widzimy znacznie bardziej nasycone i głębsze kolory niż byłoby to możliwe przy odtworzeniu tradycyjnej płyty Blu-ray czy też DVD.

HDR I SZEROKA PALETA BARW

Referencyjny, czyli najlepszy projektor laserowy JVC do kina musi spełniać najbardziej rygorystyczne kryteria i wymogi. Dzięki zastosowaniu laserowego źródła światła i specjalnego filtra kinowego inżynierom udało się pokryć nieco ponad 100% palety DCI i ok. 80% BT.2020. Oznacza to, że projektor jest w stanie wyświetlić wszystkie kolory i odcienie jakie powinniśmy zobaczyć podczas projekcji filmów z płyt UHD 4K.

Jest to o tyle nietypowe, że spora grupa projektorów kinowych ma problem z wyświetleniem mocno nasyconych zieleni, czerwieni i błękitu. Dzięki obsłudze szerokiej palety barw kolory zyskują na intensywności i bardziej przypominają te widziane na co dzień. Z kolei bardzo wysoka jasność sprawia, że po aktywacji filtra kinowego jasność spada do akceptowalnego poziomu. W większości przypadków jasność ta okaże się wystarczająca przy niedużych ekranach projekcyjnych.

NAJLEPSZE KOMPONENTY

Kolejnym mocnym atutem rzutnika kinowego JVC jest jego łatwość i lekkość z jaką wyświetla obraz o dużej głębi. Dzięki bardzo precyzyjnemu i dokładnemu przejściu z jednego odcienia w drugi, obraz zdaje się zyskiwać na przestrzenności i wymiarowości. Tekstury są kreślone bardzo sugestywnie i przestrzennie, dzięki czemu nie mamy wrażenia jakbyśmy oglądali płaską projekcję na ekranie, a wielowymiarową akcję. Wygląda to bardzo dobrze i niestety efekt ten jest zwykle zarezerwowany dla projektorów z najwyższego segmentu.

Projektor kinowy JVC DLA-Z1 naszym zdaniem doskonale wypełnia lukę pomiędzy znacznie tańszym projektorem SONY VPL-VW760ES i Sony VPL-VW870ES, a referencyjnym Sony VPL-VW5000ES. Ujmując w największym skrócie, pierwsze dwa rzutniki dysponują niższą jasnością, gorszym efektem HDR i ostrością, zaś ostatni z kolei ma wyższą jasność, lepszy kontrast i znacznie lepszy HDR. To idealne rozwiązanie dla średniej wielkości pomieszczeń kinowych. Prywatne kino dzięki takiemu urządzeniu zyska znacząco na jakości. Musimy jedynie pamiętać o kilku rzeczach podczas dobierania projektora do naszego systemu.

DLA KOGO? KIEDY WARTO ZASTOSOWAĆ?

Projektor JVC DLA-Z1 (DLA-RS4500) może się okazać jedynym sensownym rozwiązaniem w sytuacjach wymagających zastosowania ekranu o dużej przekątnej – kiedy mamy do czynienia z ekranem przekraczającym 145 cali. Sytuacjach wymagających komfortowego odbioru filmu dla widzów zlokalizowanych w 2-3 rzędach foteli kinowych. W przypadku systemów kinowych klasy premium jasność jest jednym z najbardziej pożądanych elementów obrazu, wysoka jasność nadaje dynamiki i ekspresji przekazowi. Cała jednak sztuka, aby urządzenie dysponowało wysoką jasnością przy bardzo wysokim kontraście, czyli niskim poziomie czerni… Drugą sytuacją w której polecamy projektor jest zastosowanie go w projekcji HDR.

Efekt HDR niestety w wielu projektorach kinowych wygląda dość przeciętnie. Stąd osoby, które raz zobaczą zjawisko na projektorze dysponującym sporym zapasem jasności – zwykle natychmiast zmieniają zdanie. Efekt HDR na projektorze może wyglądać znakomicie, muszą być jednak spełnione pewne kryteria i warunki. Jednym z nich jest spory zapas mocy świetlnej. Sala kinowa w domu powinna umożliwić przekazanie emocji jakie chciał nam przekazać reżyser podczas pracy nad filmem. Osoby pracujące nad filmem mogą dawkować nam wrażenia i emocje za pomocą przekazu wizualnego oraz dźwiękowego. Stąd niezwykle ważne, aby projektor był w stanie wyświetlić naturalny, bez jakichkolwiek przekłamań obraz z pełną paletą barw.

Projektor jest oczywiście zgodny ze standardem i formatem HDR. Posiada dedykowany preset, a uruchomienie materiału HDR automatycznie aktywuje stosowne ustawienia projektora. Na drodze układu optycznego pojawia się filtr który powoduje rozszerzenie wyświetlanej palety barw. Dzięki temu wyświetlając materiał UHD na ekranie widzimy znacznie bardziej nasycone i głębsze kolory niż byłoby to możliwe przy odtworzeniu tradycyjnej płyty Blu-ray czy też DVD.

Z całą pewnością DLA-RS4500 może podjąć walkę ze swoim konkurentem Sony VPL-VW5000 o to, który z nich to najlepszy projektor 4K. Oba oferują bardzo wysoką jakość i oferują to co najlepsze mają do zaproponowania producenci.

DLACZEGO PROJEKTOR DLA-Z1 JEST WYJĄTKOWY?

Na czym polega wyjątkowość i co sprawia że JVC DLA-Z1 to najlepszy projektor do kina w swoim przedziale cenowym? Pierwszy argument to znakomita optyka – tak dobry obiektyw znajdziemy jedynie w urządzeniach klasy premiumJVC DLA-RS3000 lub Sony VPL-VW870ES czy też Sony VPL-VW5000ES. Dobra optyka przekłada się na ostrość, jasność, szczegółowość oraz jednorodność obrazu. Wysoka jasność z kolei sprawia, że projektor pokazuje swoje „pazury” podczas projekcji HDR. Projekcja HDR jest dla projektorów sporym wyzwaniem ze względu na problemy w oddaniu sporego zakresu dynamiki w poziomach jasności. Wysoka jasność pozwala lepiej oddać charakter materiału HDR.

Wysokiej pokrycie przestrzeni barwnej DCI – doskonale nasycone i naturalne kolory, które dla wielu projektorów są niemożliwe od wyświetlenia. Trójwymiarowość obrazu, która sprawia że obraz pochłania widza wraz z wyświetlaną na ekranie akcją. No i na koniec – laserowe źródło światła, czyli komfort i wygoda. Nie musimy się martwić o elementy eksploatacyjne projektora…Jeśli chcemy aby nasza sala kinowa w domu zapewniała nam niezapomniane wrażenia wizualne – z pewnością powinniśmy się zainteresować tym modelem.

Recenzje i nagrody

„JVC DLA-RS4500 bez jakichkolwiek wątpliwości wyświetla najostrzejszy obraz z projektora jaki kiedykolwiek widziałem. Nowa optyka w połączeniu z natywnymi panelami 4K sprawiły, że różnica pomiędzy moim domowym projektorem JVC DLA-X7500 a RS4500 jest widoczna gołym okiem. Ilość szczegółów i detali przenosi ten projektor do zupełnie innej Ligii. Ilość drobnych niuansów w obrazie sprawiło, że zamiast oglądać film chciałem nacieszyć swoje oczy tymi smakołykami.”

„Z projektorem JVC DLA-RS4500 jest jak ze sportowym autem. Zapewnia niesamowite wrażenia i emocje, ale musisz się zgodzić na pewne niedogodności. Niesamowitej jakości optyka, genialny efekt HDR, pokrycie DCI i obraz jakiego nie jest w stanie wyświetlić jakikolwiek inny projektor kinowy to wielkie atuty. Niedogodności to przede wszystkim cena, która w tym przypadku nie należy do najniższych”

Rekomendacja AVForums dla projektora Sony

„JVC DLA-Z1 oferuje sensowny balans pomiędzy wysoką jasnością jakiej byśmy oczekiwali od pół-profesjonalnego projektora kinowego a dobrym kontrastem z którego słynie JVC. Połączenie laserowej technologii, rozdzielczości natywnej 4K i udoskonaleń jakie zostały wprowadzone dzięki aktualizacji oprogramowania doprowadziły do tego, że projektor ten naszym zdaniem oferuje jeden z najbardziej imponujących obrazów kinowych.”

Specyfikacja techniczna

Rozdzielczość 4K UltraHD (4096×2160)
Technologia wyświetlania 0.69-inch Native 4K DILA Device (4096×2160) x3
Jasność 3000 Lumenów
Kontrast nieskończony
Lens Shift +/-100% pionowy & +/-43% poziomy
Lampa i żywotność laserowe źródło światła – 30 000h
Waga 37.5 kg
Wymiary (WHD) 500 x 234 x 720mm

Polecane wpisy z bloga

Artykuł pod tytułem” Projektowanie kina domowego – 3 istotne składniki” omawiający 3 główne składniki przepisu na dobrej klasy salę kinową. Skupiamy się tym razem na: dźwięku, obrazie i otoczeniu.

W artykule pod tytułem “Jak instalować projektor w kinie domowym?” zwracamy uwagę na problem związany z generowanym przez projektor hałasem a także podpowiadamy w jaki sposób można problem ten rozwiązać. Dotyczy głównie dedykowanych sal kinowych, gdzie walczymy o obniżenie każdego 1dB hałasu.

kino z projektorem laserowym jvc dla-z1

Przedstawiamy jedną z naszych realizacji, którą wykonaliśmy przy wykorzystaniu projektora laserowego JVC DLA-Z1. Jeśli chcesz zobaczyć salę kinową klasy premium z wykorzystaniem najlepszych rozwiązań – zobacz realizację Cinematic.