Idealny ekran do kina?

Klasa produktu: premium
Zastosowanie: sale kinowe, montaż głośników za ekranem.
Zakres cenowy: od 16 000 zł – 60 000 zł ( najczęściej ok. 25 000 zł)

Ten niezwykle popularny producent ekranów kinowych posiada francuski rodowód. Firma powstała we Francji w 2001 roku i od samego początku miała być odpowiedzią na dominację amerykańskiego producenta Stewart FilmScreen w segmencie PREMIUM. Od samego początku celem producenta było stworzenie technologii projekcyjnej oraz materiałów umożliwiających produkcję “ekranu doskonałego”. Z racji na fakt, że segment High End używa wyłącznie powierzchni akustycznych, Francuzi od pierwszych dni działalności skupili się na rozwiązaniach transparentnych akustycznie. Swoją szansę widzieli w stworzeniu ekranów, które doskonale łączyłyby 2 kluczowe dla kina cechy: doskonały obraz i doskonały dźwięk. Do roku 2000 powierzchnie projekcyjne do sal kinowych były zdominowane przez tradycyjne perforacje, tzn. materiały ekranowe były dziurkowane. Rozwiązanie to gwarantowało doskonałe parametry dla systemów video, ale wprowadzało sporo ograniczeń dla systemów audio. Screen Research postanowił obejść te problemy opracowując technologię tzw. „plecionych powierzchni”. Ich największa zaleta polega na bardzo dobrej przepuszczalności dźwięku przechodzącego przez ekran do kina. Dzięki czemu systemy nagłośnieniowe nie potrzebowały układów „podbijających” wysokie częstotliwości które częściowo są blokowane przez tradycyjne perforacje ekranów PVC. Dlatego też najlepsze głośniki kinowe powinny być zawsze instalowane za ekranami o najlepszych parametrach przepuszczalności dźwięku.

Pod koniec 2010 roku firma Screen Research została wykupiona przez grupę Adeo Group z Włoch. Od tego czasu produkcja odbywa się w potężnej fabryce z bardzo nowoczesnym zapleczem.

Produkcja ekranów akustycznych

Producent ekranów

Scren Research Supreme FS3 to prawdopodobnie nasz ulubiony ekran do kina. Doskonale wykonany z mnogością doskonałej jakości powierzchni projekcyjnych a do tego dostępny w rozmiarach dochodzących do 600 cm w podstawie. Montaż odbywa się w sposób sprawny w wszystkie komponenty z których wykonany jest ekran są najwyższej jakości. Dbałość o szczegóły widać po pierwszym rzucie oka na produkt.

Wymiary

Seria Supreme FS3 pozwala nam w pełni personalizować produkt i zamawiać je w rozmiarach od 200 do 600cm w podstawie. Oczywiście w formatach telewizyjnych jak i kinowych, od 1.78:1 do 2.40:1.

Ekran do sali kinowej Screen Research

Powierzchnie ekranowe

To właśnie one decydują głównie o klasie ekranu. W przypadku FS3 mówimy o 3 doskonałych powierzchniach. ClearPix 4K White, którą najczęściej stosujemy, instalując ją w dedykowanych pomieszczeniach kinowych. Zapewnia bardzo wysoką jakość obrazu, doskonała ostrość i wyrazistość pomimo plecionej powierzchni ekranu. Współczynnik odbicia wynosi 1.0, a powierzchnia posiada zarówno certyfikację ISF (dla obrazu) jak i THX (dla dźwięku). Tworząc doskonałą mieszankę zarówno dla systemu projekcyjnego jak i nagłośnienia. Drugą powierzchnią jest ClearPix 2 Grey ze współczynnikiem 0.8, która zapewne lepiej sprawdzi się w mniejszych pomieszczeniach oraz we współpracy z bardzo jasnymi projektorami. Trzecia powierzchnia to ClearPix 2 White, która ma identyczny współczynnik odbicia jak ClearPix 4K White, lecz wyraźnie bardziej zaznaczoną i widoczną strukturę materiału.

Dla kogo?

Seria Supreme jest optymalnym rozwiązaniem do większości prywatnych sal kinowych. Oferuje bardzo wysoką jakość za rozsądną, jak na tej klasy produkt cenę. Doskonała ostrość obrazu, znakomita jednorodność no i wspaniały dźwięk, który wydostaje się bez jakichkolwiek zauważalnych strat na drugą stronę ekranu. Jeśli więc potrzebujemy wysokiej klasy ekran do kina lub domowej sali kinowej to z całą pewnością powinniśmy wziąć pod uwagę model Supreme firmy Screen Research. Niewątpliwie ekrany tej klasy są najczęściej specyfikowane przez firmy instalacyjne oraz projektowe i to one najczęściej zamawiają produkty. Ekran kinowy tej klasy powinien być odpowiednio dobrany na etapie projektu kina. Powinien uwzględniać zarówno sposób montażu ekranu do konstrukcji ściany, głośników za ekranem, pożądanej jasności obrazu, kolorystyki i naświetlenia pomieszczenia oraz rozmieszczenia widzów względem ekranu.

Wersje ekranu

Model Supreme to podstawowa wersja najlepszego ekranu do sali kinowej firmy Screen Research. Na etapie projektowania kina deklarujemy, czy wykorzystywać będziemy ekran w formacie 1.78:1 czy też 2.35:1. Każda z tych decyzji pociąga za sobą pewne konsekwencje. W przypadku pierwszej opcji, oglądanie filmów kinowych będzie powodować wyświetlanie na ekranie czarnych pasów u góry i na dole obrazu. Co w przypadku projektora kinowego z dobrą czernią nie będzie jakimś istotnym utrudnieniem. Druga opcja pozwoli na powiększanie obrazu podczas seansu kinowego w taki sposób, że czarne pasy zostaną wyrzucone poza ramę ekranu. Natomiast jeśli zechcemy oglądać popularne seriale na Netflix czy też HBO GO lub tradycyjną telewizję – będziemy musieli pomniejszyć obraz, tak aby wypełnił nam na wysokość obszar roboczy ekranu.

Rozwiązaniem optymalnym są ekrany z 4 maskownicami, które dostosowują obszar roboczy do wyświetlanego formatu – odpowiednio zwężając się lub rozsuwając na boki. Taka opcja jest niewątpliwie najdroższa, ale oferuje największe możliwości. Przykładem takiego ekranu jest model Screen Research Reference X-Mask THX.

Rozwiązaniem pośrednim jest ekran z 2 maskownicami – poziomymi lub pionowymi, która odpowiednio reguluje czarne maskownice pochłaniające czarne pasy wyświetlane przez projektory kinowe. Przykładem może być ekran typu  Screen Research Reference X-Mask 2-Way