OPIS REALIZACJI

POMARAŃCZOWE KINO

Kino domowe, czy domowa sala kinowa?

Wstęp

Czasami zdarza się nam sytuacja, kiedy trafiamy do pomieszczenia, które wcześniej pełniło rolę pokoju telewizyjnego. Klient oczekując czegoś więcej niż tylko dużego ekranu, chciałby mieć namiastkę prawdziwego kina i poczuć się jak na dużej Sali kinowej. W takich sytuacjach zawsze jest dylemat – czy warto?

Taka sytuacja miała miejsce tym razem. Pomieszczenie o wielkości około. 48m2 wcześniej pełniło funkcję kina domowego. Było wyposażone w projektor z ekranem elektrycznym, tradycyjnym nagłośnieniem w systemie 5.1 oraz telewizorem ukrytym za ekranem. Klient miał zatem dylemat, czy “przesiąść” się z względnie prostego systemu kina domowego na “poważniejsze” rozwiązanie? Czy też zadowolić się tym co wcześniej już funkcjonowało? Między innymi w tym celu zgłosił się na konsultacje. Co możemy zrobić, aby podnieść komfort i jakość wrażeń jakie może dostarczyć dedykowane pomieszczenie kinowe / telewizyjne.

wygodne kino

Oczekiwania

Klient dysponując dość pokaźnym pomieszczeniem oczekiwał nieco bardziej spektakularnych doznań i wrażeń. Posiadany zestaw nie dostarczał takich wrażeń, stąd decyzja i zgoda na zmianę koncepcji.

Pomieszczenie miało pomieścić 8 osób, zapewniać komfort i relaks podczas projekcji. Miało również zastąpić wyjście do tradycyjnego kina, co podczas gdy kina były zamknięte – nabierało dodatkowej wartości.

Innymi słowy, mieliśmy stworzyć „kino w domu” dostosowując się w możliwie największym stopniu do zastanych warunków. Tak, aby hałas i bałagan podczas prac zredukować do minimum.

Projekt kina domowego

Każda realizacja salki kinowej poprzedzona jest etapem pracy nad projektem kinowym. Podczas niego definiujemy funkcjonalność, rozmieszczenie elementów, sposoby połączenia, komfort oglądania, uwzględniamy propagację dźwięku, akustykę, jasność obrazu, wpływ perforacji itd. Jeśli interesuje was projekt kina domowego – zapraszamy do oddzielnej sekcji na naszym serwisie.

Ze względu na ograniczenia budżetowe musieliśmy na etapie projektowym założyć pewne kompromisy. Nie byliśmy w stanie uzyskać referencyjnych poziomów, ograniczając się do „optymalnych budżetowo” rozwiązań. Na zestawy przednie został wybrany model Procella Audio P8, które zostały uzupełnione o zestawy efektowe Procella Audio P5. Te ostatnie zestawy również posłużyły nam jako nagłośnienie kanałów Atmos.

Z racji na ograniczenia, za niskie częstotliwości odpowiadały 2 subwoofery Procella Audio P15A rozstawione zgodnie ze sztuką w odpowiednich miejscach ściany ekranowej.

Ściana ekranowa

Jednym z założeń kina było oglądanie filmów z platform strumieniowych. Klient korzystał z większości serwisów online dostępnych w Polsce, a także z kilku platform satelitarnych. Z racji na dominujący format 1.78:1 wybór padł na typowy ekran w formacie 16:9. Wypadkowa kątów widzenia, odległości widzów oraz mocy projektora spowodowała, że zamontowaliśmy ekran o wielkości 330cm w podstawie.

Ekran transparentny akustycznie o tej wielkości w połączeniu z projektorem laserowym Sony VPL-VW790ES zapewniał optymalne parametry projekcyjne. Mogliśmy uzyskać odpowiednią jasność w trybie SDR.

Za ekranem akustycznym zainstalowane zostały 3 głośniki przednie – Procella Audio P8. Wybór był dość prosty, ponieważ są one przeznaczone do średniej wielkości sal, dysponują sporymi możliwościami w zakresie generowania ciśnienia akustycznego oraz co równie istotne, posiadają certyfikację THX PM3. Zestawy te można spotkać w studiach filmowych i nagraniowych. Ich charakterystyczną cechą jest niesamowita przejrzystość dźwięku i bardzo wysoka zrozumiałość mowy i dialogów. Nie ma zatem mowy o kłopotach ze zrozumieniem głosu lektora, czy też rozpoznaniem dźwięków podczas seansu.

kino domowe Sony

Dźwięk kinowy

Naturalnym partnerem dla zestawów frontowych P8 są zestawy efektowe, Procella Audio P5. Są one spójne brzmieniowo i ich połączenie sprawia, że dźwięk płynnie przenosi się pomiędzy różnymi lokacjami. Odnosimy wtedy wrażenie, że zagłębiamy się w świecie ekranowej akcji.

Na zestawy sufitowe Dolby Atmos również został wybrany model Procella Audio P5. Poza samą barwą i bardzo wyrównaną, neutralną charakterystyką częstotliwościową dysponują one specjalną konstrukcją głośnika wysokotonowego – który ma bardzo szeroki kąt pokrycia.

Dzięki temu z łatwością pokrywa dźwiękiem duże obszary odsłuchowe. W przypadku 2 rzędów siedzeń i 4 fotelami w rzędzie, aspekt ten był niezwykle kluczowy.

W przypadku tej wielkości Sali kinowej wręcz chciałoby się zastosować 4 subwoofery porozstawiane w rogach. Niestety warunki na to nie pozwoliły i zdecydowaliśmy się na 2 zestawy niskotonowe rozstawione, tak aby zminimalizować wpływ części modów osiowych.

jakie kino domowe

Projekcja 4K UHD

Ekran Screen Research o szerokości 330cm w formacie 1.78;1 jest napędzany przez projektor laserowy Sony VPL-VW790ES. Wybór był stosunkowo prosty, ponieważ projektor ten posiada w swojej klasie, stosunkowo wysoką jasność, oferuje dobry kontrast, wyraźny i ostry obraz na całej powierzchni, a dodatkowo zamiast lampy jest wyposażony w laserowe źródło światła. Dzięki czemu uruchamia się znacznie szybciej, znacznie stabilniej pracuje, a domownicy nie muszą się martwić spędzanym przed ekranem czasem. Żywotność lasera określona jest na okolice 20 000h pracy.

Jest to najczęściej polecany przez nas projektor do niewielkich salek kinowych.

kino 4k uhd

Elektronika

Sercem systemu został procesor Arcam, który dekodował wszystkie formaty dźwięku przychodzącego i przekazywał je na końcówki mocy Arcama odpowiedzialne za poszczególne kanały. Wszystkie amplitunery i procesory firmy Arcam mają na pokładzie system korekcji Dirac Live, który bardzo efektywnie radzi sobie z problemami akustyki pomieszczenia.

Dzięki 3 bankom pamięci mogliśmy dostosować brzmienie systemu do preferencji domowników. Oferując bardziej kinowe brzmienie ze sporą ilością basu jak i bardziej stonowane i zrównoważone w przypadku wieczornych seansów.

Za źródła posłużyły nam m.in. odtwarzacz UHD 4K Panasonic, Apple TV, tunery satelitarne i tunery IPTV.

Całość sterowana jest za pomocą jednego pilota i aplikacji na telefon. Użytkownik może zatem tym samym pilotem zarówno włączyć projektor jak i regulować natężenie głośności, czy też zmieniać preferencje dźwiękowe systemu.

Do podłączeń zostały użyte optyczne kable HDMI FiberPro 18Gbps. Projektor przyjmuje pełne pasmo specyfikacji HDMI 2.0 wraz z HDR, stąd niezbędna okazała się instalacja przewodów HDMI 4K HDR.

kino w domu

Sterowanie Control4

Dysponując elektroniką zainstalowaną w pomieszczeniu sąsiadującym niezbędne jest wyposażenie kina domowego w system sterowania. Obsługuje on zarówno całą aparaturę kinową jak i oświetlenie. Przy użyciu jednego pilota obsługujemy wiele urządzeń, bez potrzeby sięgania po każde z pilotów. Tym samym pilotem zarówno wybierzemy film na Netflix, zmienimy kanał na tunerze satelitarnym jak i pogłośnimy dźwięk, czy włączymy światło.

Wygoda i prostota realizowana zarówno przez pilota, aplikację na telefonie jak i dowolnie definiowalną klawiaturę na ścianie. Na ścianie przy wejściu została zainstalowana klawiatura Control4 z możliwością przypisana funkcji kinowych. Oznacza to, że wybrany przycisk użytkownik może zdefiniować jako obsługę światła, włączenie projektor lub nawet uruchomienie całego systemu wraz z nastawieniem na odbiór danego kanału telewizyjnego. Pozwala to na dowolne programowanie co przekłada się na prostotę obsługi. Analogicznie dotykając jednego przycisku wyłączony całą aparaturę kinową, co w normalnych tradycyjnych warunkach wiązałoby się z użyciem wielu pilotów.

oświetlenie kina domowego

Specyfikacja urządzeń

  • projektor laserowy 4K Sony VPL-VW790ES
  • zestawy przednie Procella Audio P8
  • kanały efektowe Procella Audio P5
  • subwoofery Procella Audio P15
  • końcówki mocy Arcam
  • procesor kinowy Arcam
  • odtwarzacz UHD Panasonic
  • Apple TV 4K
  • procesor dźwięku DSP
  • kontroler systemu sterowania Control4 EA-3
  • pilot Control4
  • moduły wykonawcze Control4

CINEMATIC