OPIS REALIZACJI

NIEBIAŃSKIE KINO

Komfortowe kino w błękitach

Wstęp

Na etapie projektowania domu klient zakładał stworzenie domowej salki kinowej na dobrym poziomie. Do tego celu została wydzielona przestrzeń na najniższej kondygnacji domu, która dysponowałaby odpowiednią prywatnością i była wyraźnie oddzielona od części domowej.

Inwestor na wstępnie zaznaczył, że nie oczekuje fajerwerków ani nie ma zbyt wygórowanych wymagań, ma to być kino na dobrym poziomie, w którym można miło spędzić czas.

pomieszczenie do kina domowego

Pomysł

Jednym z kluczowych zadań było ukrycie wszystkich elementów. Ze względu na nowoczesny styl domu, w pomieszczeniu nie mogły się znajdować żadne zbędne elementy. Wszystkie elementy techniczne, infrastruktura jak i elementy poprawiające akustykę wnętrza – musiały pozostać niewidoczne. W tym celu jedynym rozwiązaniem było stworzenie ścian materiałowych. Specjalne konstrukcje mocowane do wszystkich ścian pozwoliły na idealne napięcie specjalistycznej tkaniny. Tkanina miała nie tylko ukryć elementy techniczne, ale co równie ważne – przepuszczać dźwięk przy minimalnych stratach na jakości. Niczym maskownica na głośnikach, tkanina miała pozwolić na przemieszczanie się dźwięku pomiędzy materiałem.

Pomieszczenie

Specjalnie zaprojektowane i wydzielone do tego celu pomieszczenie dysponuje wymiarami 723 x 617 x 356 cm. Tuż za pomieszczeniem kinowym została zaprojektowana serwerownia, w której zainstalowane zostały urządzenia do obsługi Sali kinowej oraz multiroom. Stosunkowo duże wymiary pozwoliły na bezproblemowe zaprojektowanie, a następnie wykonanie zabudowy ścian napinanych oraz ściany ekranowej. Mieliśmy o tyle komfortową sytuację, że zwykle na etapie projektowania kina walczymy o każdy centymetr, aby jak najmniej skrócić wizualnie pomieszczenie. Mając do pracy salkę o wymiarach ponad 7m x 6m i wysokości 3,5m mogliśmy sobie pozwolić na odrobinę luksusu.

montaż kina

Projekt kina domowego

Każda realizacja salki kinowej poprzedzona jest etapem pracy nad projektem kinowym. Podczas niego definiujemy funkcjonalność, rozmieszczenie elementów, sposoby połączenia, komfort oglądania, uwzględniamy propagację dźwięku, akustykę, jasność obrazu, wpływ perforacji itd. Jeśli interesuje was projekt sali kinowej – zapraszamy do oddzielnej sekcji na naszym serwisie.

Sala kinowa została wyposażona w system wentylacji oraz chłodzenia. Według założeń projektowych, jednocześnie aż 7 osób może w komfortowych warunkach korzystać z kina

ekran do sali kinowej

Konfiguracja sprzętowa

Jak zawsze, w przypadku naszej pracy, zestawienie sprzętu tworzy samo pomieszczenie. To ono nam dyktuje parametry i warunki jakie musza zostać spełnione, aby uzyskać efekt kinowy. Omijamy w ten sposób subiektywne oceny i całe audiofilskie voodoo. Bazujemy ma matematyce i normach kinowych. W dalszych krokach pozostaje jedynie decyzja Inwestora na ile blisko chce oglądając film, być wizji reżysera i ile jest skłonny na to przeznaczyć. Rzeczą oczywistą było, że dla komfortowej projekcji widzów usadowionych w 2 rzędach niezbędny jest ekran o stosunkowo dużej przekątnej. Na tyle jednak „nieduży”, aby projektory konsumenckie ze średniej półki byłyby w stanie je „napędzić”.

szafa rack kino

Za nagłośnienie kina domowego odpowiadał zestaw 7.1 w wykonaniu Procella Audio. Przednie zestawy głośnikowe to konstrukcja Procella Audio P8 z 1,5” głośnikiem wysokotonowym kompresyjnym w falowodzie. Dźwięk przestrzenny jest generowany przez zestawy Procella Audio P6. Zaś niskie tony są przetwarzane przez 2 potężne 18-calowe subwoofery Procella Audio P18. Zarządzanie basem i jego kalibracja spoczywała na barkach MiniDSP DDRC-88BM.

System został przewidziany pod przyszłą rozbudowę o zestawy Procella P5 montowane w konstrukcji sufitu, niezbędne do odtwarzania ścieżek przestrzennych Dolby Atmos oraz DTS-X. A także dodatkowe subwoofery do lepszego wyrównania różnic w zakresie różnic pomiędzy miejscami odsłuchowymi.

Kinowe nagłośnienie lubi spore zapasy mocy, dlatego zadbaliśmy o dedykowane końcówki mocy Procella Audio DA-05 oraz DA-06. Dysponujące mocami dochodzącymi do 1200 W na kanał przy 4 ohmach.

ekran kinowy

Na ścianie przedniej zawisł ekran Screen Research o szerokości 330 cm w formacie 1.78:1. Pozwoliło to na uzyskanie optymalnych parametrów w zakresie pola widzenia jak i kątów widza względem zestawów przednich, dla widzów usadowionych w I rzędzie. Zastosowanie większego ekranu i uzyskanie pożądanych kątów widzenia i słyszenia dla II rzędów wiązałoby się z wyborem znacznie droższego projektora, czego chcieliśmy uniknąć w projekcie. Zastosowanie ekranu z perforacją akustyczną o szerokości 330 cm umożliwiło komfortową pracę z projektorem laserowym Sony VPL-VW760ES.

Niezaprzeczalnym atutem laserowego projektora kinowego Sony jest oprócz oczywiście jego właściwości świetlnych, wysoka stabilność jasności. Będąc na granicy akceptowanych parametrów jasności dla standardu Blu-ray musieliśmy dopilnować, aby jasność obrazu nie spadła zbyt szybko poniżej zalecanej granicy 14fL.

W tylnej części pomieszczenia znajduje się odtwarzacz OPPO, którego zadaniem jest odtwarzanie materiałów video z nośników fizycznych. Serwisy strumieniowe są realizowane za pomocą Apple TV 4K.

światło w kinie

Sterowanie Control4

Dysponując elektroniką zainstalowaną w pomieszczeniu sąsiadującym niezbędne jest wyposażenie kina domowego w system sterowania. Obsługuje on zarówno całą aparaturę kinową jak i oświetlenie. Przy użyciu jednego pilota obsługujemy wiele urządzeń, bez potrzeby sięgania po każde z pilotów. Tym samym pilotem zarówno wybierzemy film na Netflix, zmienimy kanał na tunerze satelitarnym jak i pogłośnimy dźwięk, czy włączymy światło.

Wygoda i prostota realizowana zarówno przez pilota, aplikację na telefonie jak i dowolnie definiowalną klawiaturę na ścianie. Na ścianie przy wejściu została zainstalowana klawiatura Control4 z możliwością przypisana funkcji kinowych. Oznacza to, że wybrany przycisk użytkownik może zdefiniować jako obsługę światła, włączenie projektor lub nawet uruchomienie całego systemu wraz z nastawieniem na odbiór danego kanału telewizyjnego. Pozwala to na dowolne programowanie co przekłada się na prostotę obsługi. Analogicznie dotykając jednego przycisku wyłączony całą aparaturę kinową, co w normalnych tradycyjnych warunkach wiązałoby się z użyciem wielu pilotów.

obsługa sali kinowej

Specyfikacja urządzeń

  • projektor laserowy 4K Sony VPL-VW760ES
  • zestawy przednie Procella Audio P8 x3
  • kanały efektowe Procella Audio P6V x4
  • subwoofer Procella Audio P18 x1 (z 2 głośnikami 18-calowymi)
  • końcówka mocy DSP Procella Audio DA-06 x2
  • końcówka mocy DSP Procella Audio DA-05 x2
  • odtwarzacz OPPO UDP-203
  • Apple TV 4K
  • przedwzmacniacz kinowy Marantz AV8802A
  • procesor dźwięku miniDSP DDRS-88BM x1
  • kontroler systemu sterowania Control4 EA-5
  • pilot Control4
  • moduły wykonawcze Control4
  • jednostki wykonawcze Control4
  • system sterowania oświetleniem Control4

CINEMATIC