Test głośników Procella Audio P5 – polecane do kina domowego

Test głośników Procella Audio P5 – polecane do kina domowego

Test głośników Procella Audio P5 – polecane do kina domowego 1440 1008 Cinematic

Test zestawów do kina domowego –
 „Stereo & Video magazine”, 4/2015

Powstawanie niektórych firm można przyrównać czasem do eksplozji supernowy. Przez wiele lat doświadczeń w nagrywaniu, przetwarzaniu i reprodukcji dźwięku, parę utalentowanych ludzi jest w stanie nazbierać sporo cennej wiedzy i pomysłów. Gdy dwójka takich talentów się spotka i połączy swoje idee oraz przekonania, całkiem możliwe staje się stworzenie przez nich nowej, innowacyjnej firmy. Właśnie to można powiedzieć o młodej „supernowie”- Procella Audio. Powstali aby stworzyć najlepsze głośniki kinowe – do kina domowego i profesjonalnych sal kinowych. Przy okazji zachęcamy do zapoznania się z opisem instalacji referencyjna sala kinowa , która powstała w oparciu o nagłośnienie Procella Audio i została wykonana dla reżysera filmu “Władca Pierścieni”.

Szwedzka Procella istnieje na rynku nieco ponad 10 lat. Firma powstała w 2006 jako rezultat projektu wewnętrznego w europejskiej siedzibie DTS. Idea była prosta- stworzyć pomieszczenie odsłuchowo-projekcyjne na 32 fotele, z dźwiękiem referencyjnej jakości, zapewniające wsparcie dla wszystkich nowoczesnych standardów dźwięku przestrzennego o charakterystykach sięgających 24 bit / 96 kHz. Jedną z głównych idei było zademonstrowanie znanym zespołom i twórcom muzyki korzyści płynące z dźwięku wielokanałowego i zachęcenie ich do nagrywania w standardzie 5.1. Do tego celu potrzebowali w swoim projekcie wykorzystać najlepsze głośniki kinowe jakie można zdobyć na rynku.

Kierownikiem projektu został wybrany Gerben Van Duyl, absolwent Instytutu Geografii i Biznesu Międzynarodowego w Holandii, który kierował dotychczas rozwojem różnych europejskich firm. Do zespołu dołączył też Anders Uggelberg, odpowiedzialny za rozwój i produkcję w DTS. Jego wykształcenie pokrywa takie działy jak matematyka, fizyka, akustyka architektoniczna oraz wzornictwo przemysłowe.  Przez długi czas pracował jako konsultant dla projektantów audio i wideo oraz uczestniczył w ponad 300 projektach kin i studiów nagraniowych.

Główne cechy głośników Procella Audio

Podczas pracy nad główną europejską siedzibą DTS Anders odkrył, że nie ma na rynku takich głośników, które spełniałyby wszystkie wymagane kryteria. Odnosiło się to zwłaszcza do ograniczonego zakresu dynamiki istniejących produktów. Postanowił więc zaprojektować własne kolumny, w oparciu o z góry określone parametry – w ten sposób miał pewność, że produkt końcowy spełni jego oczekiwania. Ostatecznie projekt został ukończony z sukcesem w 2005 roku, a już rok później Duyl i Anders zakładali Procella Audio na bazie doświadczeń nabytych rok wcześniej w DTS. Cała linia produktów ich firmy bazuje na kilku podstawowych cechach:

  • Procella Identical Voices™
    Wszystkie modele głośników Procella mają względem siebie idealnie dopasowaną barwę dźwięku, niezależnie od stopnia złożoności całego systemu.
  • Kompresyjne przetworniki wysokiej częstotliwości
    Wykorzystanie przetworników kompresyjnych wysokiej częstotliwości, zamiast kopułowych, znacznie zwiększa zakres dynamiki i zmniejsza zniekształcenia.
  • Kierunkowe falowody
    Kierunkowe falowody zaprojektowane przez Andersa zapewniają równe krycie, dla dużych kątów w odniesieniu od osi nadawania dźwięku.
  • Zaawansowany system Crossover
    System o płaskiej odpowiedzi fazowej  z bardzo niskim opóźnieniem bazowym. Zaprojektowany w celu zmniejszenia zniekształceń, dzięki zastosowaniu cewki oraz kondensatorów z polipropylenu.
  • Cyfrowe procesory sygnału (Digital Signal Processors- DSP)
    W aktywnych głośnikach Procella zastosowano system strojenia w oparciu o warunki otoczenia za pomocą DSP.
  • Zamknięte pudła obudów
    Wszystkie głośniki umieszczone są zawsze w zamkniętych obudowach, w celu zapewnienia najlepszej charakterystyki impulsowej.
  • Dwuprzetwornikowe głośniki niskotonowe z dedykowanymi wzmacniaczami
    Podstawowe głośniki niskotonowe Procella (Subwoofery P15-FP, P18-FP. V18, V21) wykorzystują po dwa przetworniki, każdy podłączony do własnego wzmacniacza. Zwiększa to wydajność o około 6 dB w porównaniu z głośnikami niskotonowymi wyposażonymi w tylko jeden przetwornik.

Nazwa „Procella”, pochodzi z łacińskiego słowa oznaczającego „burzę” lub „szkwał”, co jest spójne z koncepcją rozszerzonego zakresu dynamiki. Przez lata Procella przeprowadziła sporo instalacji na całym świecie, w dobrze znanych w branży studiach oraz w sektorze prywatnym. Ich produkty popularne są w krajach takich jak Japonia, Chiny, Australia, ale także w Ameryce oraz krajach europejskich. Chociaż firma nie rozgranicza swoich produktów na te przeznaczone do kina i te do muzyki, to oczywiście ich główne zastosowanie skierowane jest w stronę systemów wielokanałowych. Obecnie firma oferuje wiele modeli głośników, subwooferów oraz dedykowanych końcówek mocy z wgranymi profilami DSP. Wszystkie zabudowane w eleganckich prostokątnych obudowach, z czarnymi winylowymi wykończeniami. Tylko dwa modele głośników mogą pochwalić się wersjami w białym kolorze – P5 i P5V oraz subwoofer P15A – fakt, który podkreśla,  że te systemy najlepiej pasują do zwykłych warunków domowych. Do zastosowania domowego – jako najlepsze głośniki do kina domowego najczęściej polecamy zestawy z modeli P5 oraz subwoofera P15A. Systemy takie są obecnie najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem w przypadku produktów Procella.

Uniwersalny głośnik Procella P5

Model Procella P5 jest jednym z młodszych „półkowych” modeli spośród całej gamy produktów firmy. Jest proponowany jako uniwersalne rozwiązanie na kanały frontowe, tylne, czy też centralny, a nawet sufitowe do Dolby Atmos. Jego konstrukcja pozwala na ustawienie kolumny zarówno w pozycji pionowej jak i poziomej, bez wpływu na ostateczną jakość odsłuchu. Z tyłu obudowy znajdują się metalowe mocowania pozwalające na wygodny montaż na ścianie, regale czy szafie. Należy pamiętać, że najlepiej będzie się sprawdzał przy maksymalnym oddaleniu od powierzchni mocowania nie większym niż 130mm.

Jako przetwornik wysokotonowy zastosowano przetwornik kompresyjny o średnicy 25mm, z membraną wykonaną z poliestru opiętego na stożkowej tubie, co zapewnia dyspersję o kącie 80° przy częstotliwości 2,5 kHz. Sporych rozmiarów emiter pokryty jest miękkim, porowatym materiałem. Przetwornik tonów średnich i niskich ma średnicę 133mm i ukryty jest za akustycznie przezroczystą tkaniną. Jego pełna objętość wewnętrzna to 5 litrów, wyposażona jest w sporych rozmiarów cewkę głosową o średnicy 26mm.

Tylna część głośnika przymocowana jest do obudowy za pomocą 10 śrub. Znajdziemy na niej wygodną niszę, a w niej parę standardowych mocowań do kabli głośnikowych, oraz dwa miejsca przeznaczone do mocowania do ściany z użyciem śrub. W głośniku jednak trudno doszukiwać się rowków do poprowadzenia kabli. Panel frontowy głośnika można zamknąć za pomocą zabezpieczającej siatki na magnesy.

P5 to polecane głośniki do kina domowego o niedużych wymiarach. Zwykle będą do salony w mieszkaniach i domach prywatnych. Wszędzie tam, gdzie nie mamy możliwości stworzenia idealnych warunków do odsłuchów, ale chcemy uzyskać profesjonalną jakość dźwięku.

Wrażenie z odsłuchu na głośnikach jest bardzo zbliżone do tego, co słyszymy na koncercie na własne uszy. Dynamika zachowania instrumentów jest naturalna, a ich brzmienie czyste. Głośniki w żaden sposób nie próbują upiększać dźwięku, który wcale nie jest przesycony ale jednocześnie pełny subtelnych detali, w efekcie uszy nie męczą się. Czasem wydaje się, że niewielkie szczegóły dostają nieco luzu, co sprawia wrażenie lekkości i miękkości. Wyższe tony są bardzo czyste, eleganckie, ze sporym marginesem zakresu częstotliwości. Bas jest płytki, ale jego niewielka prezencja nie jest na tyle odczuwalna, żeby zakłócić ogólny przekaz. Kolumny P5 wykonują świetną robotę przy kompozycjach o różnym stopniu złożoności, jednocześnie zachowując najwyższą klarowność. Idealnie nadają się do słuchania muzyki ambientowej, ponieważ mogą nadawać najdelikatniej jak to możliwe nawet najbardziej subtelne tony. Przyjemnie słucha się ich, gdy grają w tle, ale jednocześnie pozwalają na zagłębienie się w kompozycję utworów, pokazując ich ukryte piękno i harmonię.

Wyniki pomiarów technicznych oraz specyfikacja techniczna

Wykres pasma przenoszenia prezentuje dosyć gładki balans tonalny. Spadek na niższych częstotliwościach zaczyna się dosyć wcześnie, ale jest bardzo płytki. Trochę niejednorodności w górnych partiach częstotliwości wynika z konstrukcji tuby wysokiej częstotliwości. W odległości do 2 metrów głośniki nie mają problemu z osiągnięciem referencyjnego poziomu THX, natomiast do 3 metrów zachowują poziom referencyjny. Zatem te głośniki polecane powinny być na kanały przednie do względnie niedużych pomieszczeń i salek. W zakresie od 50 Hz do 20 kHz obserwujemy bardzo niski poziom THD (zniekształceń harmonicznych) – przy wysokim SPL nie przekracza on 0,5%! To rewelacyjne wyniki jak na głośniki tego rozmiaru. Impedancja potrafi oscylować między 8 a 40 ohm, dlatego zalecamy korzystanie z wysokiej klasy końcówek mocy, zdecydowanie warto spojrzeć na dedykowane wzmacniacze Procella Audio.

Pomiar: Stereo & Video Data Laboratory, March 2015

Artykuł ukazał się w „Stereo & Video magazine”, numer 4, 2015

CINEMATIC