Projektory kinowe Sony w HDTV Polska

Projektory kinowe Sony w HDTV Polska

Projektory kinowe Sony w HDTV Polska 760 760 Cinematic

HDTVPolska testuje nowe projektory do kina domowego od SONY.

Pod koniec 2020 roku na łamach portalu HDTVPolska ukazały się 2 testy projektorów firmy Sony. Redakcja przetestowała laserowy projektor kinowy SONY VPL-VW790ES oraz model niższy VPL-VW590ES. Z racji na fakt, że lubimy jakość obrazu oferowaną przez oba rzutniki i wykorzystujemy je w naszych instalacjach kinowych zdecydowaliśmy się zamieścić fragmenty recenzji. Zachęcając jednocześnie do zapoznania się z całością testów na łamach portalu.

Sony VPL-VW590ES | TEST |
Sprawdzamy wysokiej klasy projektor 4K HDR do kina domowego

Jak prezentuje się nowy model?

Urządzenie ma identyczne wymiary jak poprzedni model (tj. jak VW570ES). W zasadzie to nie tylko wymiary – projektor po prostu wygląda tak samo. Bynajmniej ja nie znalazłem żadnych różnic, czy to na obudowie, czy w sekcji złączy. Przypomnijmy, że wraz z poprzednią generacją projektory stały się nieco wyższe. To przez płytę główną, która stała bardziej wydajna i potrzebowała więcej miejsca. Patrząc na urządzenie od razu widzimy, że mamy do czynienia z produktem z wysokiej półki. Jest on dosyć duży i ciężki, a centralnie osadzona soczewka o pokaźnej średnicy wzbudza podziw. Jedyne do czego można by się przyczepić to brak automatycznej zasłony obiektywu, która chroniła by go przed kurzem. Tego producent niestety nigdy nie oferował i nie zdecydował się na ten ruch także w tym roku.

Instalacja projektora Sony VPL-590ES

Sony VW590ES wyposażony został w zmotoryzowany zespół optyczny. Oznacza to, że wszelkich regulacji położenia, wielkości i ostrości obrazu dokonujemy z pilota. Możemy więc stać blisko ekranu i oglądać zmiany w małej skali, co da nam możliwość dokonania ich z wysoką precyzją. Dodatkową zaletą projektora jest bardzo szeroki zakres możliwych regulacji. Lens shift działa w przedziale od +85% do -80% w osi pionowej i +/- 31% w poziomej. Zbliżony zakres przesunięcia soczewki w górę i w dół oznacza, że w obranym przez nas miejscu montażu, projektor będzie mógł pracować zarówno w pozycji podwieszonej (do góry nogami) jak i stojąc na półce. Przypominam jedynie, że zakres regulacji w jednej z osi zmniejsza się, gdy regulujemy go jednocześnie w drugiej. To chyba najczęściej zapominana, kluczowa w pewnych sytuacjach, informacja.

Lens Shift pionowy Sony VW590ES
Lens Shift poziomy Sony VW590ES

Zespół optyczny pozwala na rzut w zakresie 1,38 – 2,83 (stosunek odległości projektora od ekranu do szerokości obrazu). Oznacza to, że aby wypełnić nasz redakcyjny, 99″ ekran, możemy umieścić projektor w odległości od 3 do 6,2 metra. Jak widzimy wygoda instalacji jest wręcz fenomenalna! Pamiętajmy jednak, że im bliżej umieścimy projektor tym większą jasność będziemy w stanie uzyskać. W przypadku Sony VW590 różnica ta wynosi około 45% jasności (tyle stracimy montując projektor w maksymalnej odległości). Zmotoryzowany zespół optyczny posiada oczywiście pamięć położenia soczewki, a to pozwala na użycie ekranu o proporcjach filmowych 2,39:1 (CiH) i/lub 2,06:1 (CiA). Można także zamontować dwa ekrany w jednej kasecie (istnieją takie rozwiązania na rynku) i wygodnie przełączać się między nimi. Funkcjonalność taką uzyskujemy bez żadnych dodatkowych soczewek anamorficznych dzięki czemu nie jesteśmy narażeni na degradację obrazu, która jest nieodłączna skalowaniu obrazu (co jest koniecznością przy stosowaniu soczewki anamorficznej).

Rzutniki i projektory do domu

Kontrast i czerń rzutnika kinowego Sony

ak już wspomniałem we wstępie, jedną za największych zalet przetwornika obrazu SXRD (bazującego na LCoS), który znalazł zastosowanie w Sony VW570, jest właśnie czerń. Dużo lepsza niż w projektorach wykorzystujących technologię 3 LCD lub DLP. Projektory LCoS zapewniają obecnie najlepszą czerń bez względu na półkę cenową urządzeń (nawet pięciokrotnie droższy Sim2 odpadnie w przedbiegach). Konkurenci są tylko dwaj – JVC, który także stosuje technologię LCoS, oraz Epson z odbiciowymi przetwornikami LCoQ stosowanymi w laserowych projektorach tej firmy. Wróćmy jednak do VW570ES i sprawdźmy jak radzi sobie w procedurze testowej:

  • On/off zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli – 15 600:1
  • Kontrast ANSI obrazujący zdolność do wyświetlania czerni w bezpośrednim sąsiedztwie jasnych elementów – 195:1
  • Kontrast APL 65% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 35% ekranu – 310:1
  • Kontrast APL 90% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 10% ekranu – 1 180:1
  • On/off + dynamiczna przysłona zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli wraz ze wspomaganiem dynamicznej przysłony, która przyciemna czarny obraz – 158 000:1
  • Kontrast APL 50% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 50% ekranu – 198:1
  • Kontrast APL 80% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 20% ekranu – 580:1

Czerń jaką oferuje VW590 jest fenomenalna! Obraz ma pożądaną głębię i plastyczność. Dowolny projektor LCD 4K, czy DLP 4K (włącznie z drogimi laserowymi modelami) zostanie wręcz zdeklasowany przez czerń oferowaną przez Sony VW590. Subiektywnie, w zaadaptowanej redakcji, czerń momentami można by porównać do takiej oferowanej przez telewizor. Zaciera się więc przekonanie o pewnych kinowych niedoskonałościach. Cieszymy się magią filmu i głębokiej czerni, której wielu z nas nie zwykło widzieć na projektorze.

Podsumowanie i ocena rzutnika Sony VPL-VW590ES

Sony VPL-VW590ES to wysokiej klasy projektor, który oferuje trzy rzeczy jakich powinno oczekiwać się w high-endzie: świetnej czerni (kontrast natywny 15 600:1), referencyjnego oddania barw (szczególnie po kalibracji), oraz bardzo dobrej płynności i ostrości obrazu (120Hz przetwornik). Urządzenie zapewnia także wysoką jasność lampy, oraz bardzo dobry obiektyw. Nie tylko umożliwia on elastyczną instalację, ale także zapewnia wysoką ostrość na całej powierzchni ekranu. Na plus można zapisać także niski input lag (ważne dla graczy).

Sony VPL-VW590 to naprawdę dobry projektor, tak jak i jego poprzednik (VW570). Dla kogoś kto planuje budować salę kinową będzie to doskonały wybór a jakość obrazu w filmach go oczaruje a pewnie i bardzo często – najzwyczajniej w świecie powali na kolana chyba, że ma ogromne doświadczenie w tym temacie. Jednak w takim wypadku, sugerowałbym kierować swoje kroki w stronę wyższych modeli japońskiego producenta, które będziemy niedługo testować na portalu (np. VPL-VW790ES). Posiadacze poprzedniego modelu, który kosztował ich rok temu bardzo dużo, mogą jednak spać spokojnie i czekać na kolejną generację.

Sony VPL-VW790ES | TEST |
Najnowszy projektor 4K HDR z laserowym źródłem światła do kina domowego

Laserowe źródło światła

Projektor “laserowy” powinien poprawnie nazywać się projektorem z laserowym źródłem światła. Fundamentalna zasada działania urządzenia pozostaje bowiem niezmieniona – są panele SXRD z pikselami, oraz obiektyw, który jest de facto identyczny z tymi stosowanymi w modelach niższych (np. VW590). Nie ma natomiast lampy UHP, która rzuca światło na matryce w zwykłym projektorze. Zamiast niej znajduje się moduł diod laserowych. Nie mamy niestety potwierdzenia ile jest diod i jak są one rozmieszczone, jednak wszystko wskazuje na to, że wykorzystują one budowę z kołem luminoforu.
oku.

Co właściwie daje nam laser zamiast lampy?

Pozbycie się lampy w projektorze pozwala rozwiązać wszystkie problemy jakie były z nią związane. Do takich zalicza się chociażby żywotność źródła światła.
laserowe źródło

Jak widzimy, po typowym czasie życia lampy (gdy jasność spadnie poniżej 50%), czyli około 2000 – 2500 godzin, laser wciąż dysponować będzie ok. 90% mocy świetlnej. Ponadto spadek będzie liniowy, więc nie powinniśmy go nawet odczuć. Co natomiast stanie się po utracie 50% mocy lasera, czyli po przepracowaniu 20 000 – 25 000 godzin pozostaje zagadką. Na pewno będzie można wymienić moduł w serwisie, jednak konia z rzędem temu, kto “przerobi” tyle godzin nawet jeśli potraktuje projektor jak telewizor.

Poza tą, najważniejszą zmianą, odczujemy też na pewno inne korzyści:

  • Natychmiastowy start i gotowość do pracy, bez konieczności nagrzewania się urządzenia
  • Płynne sterowanie mocą świetlną, lepsza działanie dynamicznej “przysłony”
  • Poszerzona paleta barw, przynajmniej w teorii

Jakość efektu HDR w rzutniku Sony VPL-VW790ES

Wyższą dynamikę obrazu możemy odczuć wyraźnie, szczególnie gdy była możliwość porównania do tego samego filmu w SDR. Tutaj efekt zależy głównie od jasności projektora, a VW790ES ma dosyć dużą moc świetlną i na naszym 99″ ekranie daje wyraźnie odczuć efekt. Nie jest to jednak dużo większa jasność niż w przypadku alternatywnych projektorów zasilanych lampą, więc nie spodziewałem się, że zobaczę coś nowego. Co nie zmienia faktu, że filmy w Ultra HD z HDR wyglądały bardzo korzystnie. Gdy raz zobaczy się film UHD na takim projektorze, to “zwykłe” filmy Full HD wyglądają jakoś tak płasko :). Sony VW790ES posiada także wsparcie dla technologii HDR w formacie HLG, występującym w telewizji (satelitarnej i naziemnej), co jest konieczne do odtwarzania satelitarnych kanałów HDR (np. Canal+ 4K Ultra HD). Podobnie jak w przypadku HDR10 nie ma jednak ścisłych norm dla projektora, więc ciężko wypowiedzieć się na ile efekt jest zgodny z pierwowzorem, niemniej obraz z dekodera nc+ wyglądał bardzo dobrze w ujęciu subiektywnym. Podobnie jak pliki testowe nagrane z satelity Hotbird które posiadam. Projektor posiada też tryb “Odniesienie HDR”, który zapewnia lepszą precyzję oddania świateł, kosztem wcześniejszej utraty przejść tonalnych. Raczej nie polecam go stosować.

domowa rozrywka projektor

Podsumowanie testu projektora kinowego VPL-VW790ES

Sony VPL-VW790ES to kolejny wysokiej klasy projektor z laserowym źródłem światła i natywnym przetwornikiem 4K w ofercie japońskiego producenta. Fundamentalnie jest to brat bliźniak swojego poprzednika – VW760, wyposażony w kilka dodatkowych technologii. Mowa tu przede wszystkim o funkcji dynamicznego odwzorowania HDR, oraz usprawnionego systemu x-reality. Obie funkcje, w mojej ocenie, wymagają jeszcze dopracowania, ale można je w każdej chwili włączyć lub wyłączyć. Projektor zapewnia trzy rzeczy jakich powinno oczekiwać się w high-endzie: świetnej czerni (kontrast natywny 14 800:1), referencyjnego oddania barw (szczególnie po kalibracji), oraz bardzo dobrej płynności i ostrości obrazu (120Hz przetwornik). VW790 ma także wszystkie zalety związane z laserem zamiast lampy – stabilna praca, oraz wieloletnia, bezproblemowa eksploatacja. Warto też wspomnieć, że obiektyw urządzenia umożliwia elastyczną instalację, ale także zapewnia dobrą ostrość na całej powierzchni ekranu. Na plus można zapisać także niski input lag (ważne dla graczy). A grania na ogromnym ekranie nie zastąpi żaden telewizor. Nawet ten 85 calowy.

Plusy:

  • Laserowe źródło światła – bezproblemowe i długowieczne
  • Głęboka czerń, wysoki kontrast
  • Wzorcowe oddanie kolorów po kalibracji i bardzo dobre przed
  • Rewelacyjne wsparcie dla technologii HDR i poszerzonej palety barw
  • Natywna rozdzielczość 4K (4096x2160p)
  • Funkcja Motionflow aktywna przy sygnale 4K
  • Cicha praca (bardzo dobry do kina domowego)
  • Obsługa technologii 3D
  • Dobra jednorodność obrazu
  • Bardzo niski input lag – świetny wybór dla graczy
  • Spora elastyczność w instalacji projektora – (zoom, lens shift)
  • Usprawniona technologia Reality Creation
  • Funkcja smooth gradation znacznie poprawiająca jakość przejść tonalnych
  • Bardzo dobra ostrość ruchomego obrazu (120Hz)
  • Funkcja podnosząca ostrość na brzegach obrazu
  • Funkcja dynamicznego HDR podnosząca jasność obrazu

Minusy:

  • Brak realnego postępu w stosunku do poprzednika, np. portu HDMI 2.1 lub funkcji pochodzących z tej specyfikacji
  • Wciąż niuanse w kwestii gradacji w HDR
  • Nieco gorsze odwzorowanie kolorów w trybie HDR

CINEMATIC