Pokój kinowy – opis instalacji EI

Pokój kinowy – opis instalacji EI

Pokój kinowy – opis instalacji EI 640 640 Cinematic

Przykład instalacji opisanej na łamach branżowego magazynu Essential Install.

Od ponad 18 lat New Wave AV specjalizuje się w projektowaniu i instalowaniu technologii domowych, systemów audiowizualnych dla całego domu oraz dedykowanych sal multimedialnych i kinowych. Firma została założona w 2003 roku przez Kevina Whysalla, do którego kilka lat później dołączył Angus. Zespół ma siedzibę w Sevenoaks w hrabstwie Kent i zwykle pracuje nad luksusowymi projektami mieszkaniowymi w południowo-wschodniej Anglii.

W przypadku tego projektu Angus wyjaśnia: „Klient początkowo skontaktował się z nami, aby omówić pewne problemy, jakie miał z działaniem własnej sali kinowej. Doprowadziło to do wymiany e-maili, w której klient mógł zapoznać się z wieloma pomysłami i sugestiami. Trzy miesiące później klient poinformował, że się przeprowadza i chce profesjonalnie zainstalowanej dedykowanej sali kinowej, i poprosił nas o zestawienie wstępnych projektów i kalkulacji kosztów”.

Angus dodaje: „Kiedy jesteśmy proszeni o wycenę nowej sali kinowej, zawsze przygotowujemy projekt techniczny, aby zapewnić zrozumienie standardów wydajności, które chcemy osiągnąć w sali kinowej. Pozwala to potencjalnemu klientowi zrozumieć, dlaczego elementy zostały określone, a także daje wprowadzenie do projektu i szczegółowej pracy, która jest wymagana do wykonania pokoju kinowego. Po przedstawieniu oferty kinowej – przeprowadziliśmy rozmowy z klientem dotyczące zakresu głośników, co doprowadziło do zmiany propozycji z określonym wyższym zakresem głośników.”

W tym projekcie wykonano również wizualizacje pomieszczeń, aby zapewnić klientowi możliwość wyobrażenia sobie, jak pomieszczenie będzie wyglądało po ukończeniu. Decyzja o kontynuacji została podjęta w ciągu tygodnia od wydania wstępnej propozycji, co jest dość imponujące.

piękne kino

Pierwotny opis dotyczył referencyjnej sali kinowej z dźwiękiem Dolby Atmos. Klient chciał uzyskać dwa rzędy siedzeń i bardzo wyraźnie zaznaczył, że chce, aby dźwięk był naprawdę mocny i dynamiczny. Brief nie zmienił się znacząco podczas projektu, większość elementów projektu została potwierdzona na pierwszym spotkaniu na miejscu – największą zmianą była decyzja o powiększeniu pomieszczenia o I rząd siedzeń z przodu. Klient wyraźnie przestudiował inżynierię dźwięku przygotowaną na potrzeby projektu kinowego –  było więc jasne, że chciał uzyskać dźwięk na poziomie referencyjnym. System kinowy został określony jako 9.1.4, aby zapewnić wciągające wrażenia. Efekty te zostały zapewnione przy użyciu procesora Trinnov Altitude16 ze wzmacniaczami Procella Audio i głośnikami.

salka kinowa procella

Wybór nagłośnienia

Angus mówi: „Procella została wybrana ze względu na poziomy wydajności, które można osiągnąć stosując ich zestawy. A także ich doświadczenie zdobyte podczas pracy dla DTS czy BAFTA. Trzy modele P815 zostały określone dla lewego, środkowego i prawego kanału przedniego, co oznacza, że ​​tylko te głośniki wymagają aż sześciu kanałów wzmocnienia. Cztery subwoofery (dwa za ekranem i dwa za tylnymi siedzeniami) zapewniły wymaganą wydajność basów i zminimalizowały potencjalny problem zanikającego basu w dowolnej pozycji siedzącej”.

Klient jest prawdziwym entuzjastą filmu, dlatego wybrano serwer filmowy Kaleidescape 4K Movie wraz z akustycznie przezroczystym ekranem maskującym 2,40:1 CBS. Projektor laserowy Sony VPL-VW890ES został wybrany ze względu na jego wydajność, jasność i pamięć obiektywu. Klient chciał mieć możliwość prostego kontrolowania każdego elementu pomieszczenia, dlatego zespół wybrał system automatyki Control4. Zapewnia on sterowanie wszystkimi źródłami AV, a także oświetleniem Lutron. Oprawy oświetleniowe DALI zostały wyspecyfikowane w celu zapewnienia płynnego ściemniania nawet do 1%.

Rozpoczęcie rozmów o kinie

Angus argumentuje: „Rozmowa o pokojach kinowych naprawdę powinna zaczynać się od miejsc siedzących, ponieważ to one decydują o wystroju sali i rozmieszczeniu komponentów. Zatem na samym wstępie omówiliśmy z klientem, ile miejsc jest wymaganych i w jakiej konfiguracji mają być one rozmieszczone.”

„Wybraliśmy kanapy Cineak ze względu na elastyczność ich asortymentu, a także jakość ich dopasowania i wykończenia. Ze względu na ograniczenia przestrzenne, tylny rząd został zaprojektowany z ograniczonym nachyleniem, podczas gdy przedni rząd nie miał podłokietników między siedzeniami, aby zapewnić bardziej nowoczesny, zrelaksowany wygląd”.

projektory sony

Akustyka kina

Adaptacja akustyczna oraz ściany napinane zostały wykonane przez zewnętrzną firmę. Rozwiązanie z napinanymi ścianami akustycznymi ​​pozwoliło zespołowi ukryć wszystkie panele absorpcyjne i rozpraszające, a nawet dostosować stosunek pochłaniania do rozpraszania i odbijania w czasie trwania projektu. Każdy panel był podświetlany regulowaną białą taśmą, podczas gdy kaseton był oświetlony zarówno taśmą RGB, jak i TW, co pozwoliło na całkowitą kontrolę koloru w pomieszczeniu. Jeśli chodzi o wyzwania, Angus ujawnia: „Pomieszczenie miało niski sufit z bardzo małą pustką przestrzenną. Spowodowało to szereg problemów technicznych, w tym stworzenie odpowiedniej różnicy wysokości między rzędami siedzeń. Udało się to osiągnąć poprzez wykopanie „dołka” o głębokości 150 mm dla siedzeń w pierwszym rzędzie i wykonania 150 mm platformy dla tylnych siedzeń widzów. Brak odpowiedniej pustej przestrzeni w suficie oznaczał konieczność określenia głośników powierzchniowych dla czterech kanałów Dolby Atmos oraz uzyskania odpowiedniego oświetlenia zadaniowego bez użycia wpuszczanych opraw świetlnych.

„Wyspecyfikowane głośniki były głębokie, co oznaczało, że wszystkie cztery ściany musiały zostać zabudowane przed obróbką akustyczną i owinięciem tkaniny. Aby to osiągnąć, użyliśmy specjalnych ram napinających materiał” — wyjaśnia Angus.

ekran kinowy

Projekt kina

Obliczono ilość wydzielanego przez sprzęt AV ciepła i zainstalowano odpowiedni system wentylacji i chłodzenia. Dodatkowo zainstalowano IP PDU, aby upewnić się, że wzmacniacze są włączone tylko wtedy, gdy są używane. IP PDU pozwala na zdalne zarządzanie włącznikami z zasilaniem do poszczególnych urządzeń. Do PDU dodano również czujnik temperatury, który wyśle ​​e-mail do zespołu instalacyjnego, jeśli wcześniej ustalono że wysoka temperatura została osiągnięta.

Angus kontynuuje: „Założenia dotyczące wydajności systemu, a także niski sufit oznaczały, że każda decyzja projektowa była kluczowa dla zapewnienia prawidłowego działania pomieszczenia. Każdy dobry pokój kinowy zaczyna się od dobrego projektu. Zaś ten pokój kinowy został zaprojektowany zgodnie z pełną specyfikacją kinową Dolby i CEDIA. Dysponujemy szeregiem rozwiązań programowych, które pozwalają nam tworzyć takie projekty, takich jak The CEDIA Designer i Cinema-Tools. Zastosowanie takich rozwiązań zapewnia pewien poziom przewidywalności w końcowej wydajności pomieszczenia.”

Oczekiwania klienta

„Klient skupiał się na wydajności ponad wszystko inne, a jako zapalony fan filmów i gracz musieliśmy zapewnić, że pokój będzie działał we wszystkich opcjach zastosowaniach. Projektor laserowy dostarcza jasne obrazy w krótkim czasie, podczas gdy ekran maskujący dbał o to, aby wyświetlany obraz zawsze odpowiadał proporcjom. Serwer filmowy Kaleidescape 4K, PS5, Xbox Series X i komputer do gier (skonfigurowany z wyjściem 2,40:1) gwarantują, że domownikom ​​nigdy nie brakuje treści. Zawsze znajdą ciekawy sposób na spędzenie czasu w kinie.

W celu zapewnienia najwyższej wydajności pomieszczenia kinowego, za kalibrację procesora Altitude 16 zadbał specjalista z Trinnov, który został poproszony o kalibrację systemu audio. Projektor Sony został zaś skalibrowany przez niezależnego kalibratora ISF”.

sala kinowa procella

Efekt końcowy

Co sprawiło największą frajdę podczas pracy nad projektem? „Szczerze mówiąc, pokój ma wiele zalet. Jednak to jakość dźwięku jest najbardziej wyjątkowa. A to oznacza, że podczas procesu kalibracji system popychaliśmy do granic możliwości. Dla klienta od samego początku priorytetem był dźwięk. Klient chciał mieć pewność, że dźwięk będzie rzeczywisty, namacalny i posiadał najwyższą wydajność. Główny użytkownik kina jest wielkim fanem filmów i w ciągu sześciu tygodni pobrał ponad 190 filmów na swój serwer filmowy.”

Specyfikacja urządzeń

CINEMATIC